Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008

Acer Aspire 5745G

Jag ska köpa en ny laptop och jag har förut tittat på en Acer som nu verkar ha utgått.

Hittade nu denna Acer Aspire 5745G - Inet.se, som verkar ha nästan exakt samma innehåll som den förra.

Är det här en bra dator?

Den ska användas till lite spel (The Sims 3 och Lord of The Rings Online+expansioner), samt film, musik, foton och surfa på nätet.

Vore tacksam för lite råd och eventuellt andra förslag inom samma prisklass.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Registrerad
Okt 2002

Hittade denna tråd av en slump, tar och bumpar upp den tillsammans med lite synpunkter

Jag har en 5745G, och det är en klart kapabel dator. En bekant har också en och kör Windows, och dagens spel fungerar bra. Dragon Age spelar hon iaf friskt på den utan några som helst problem. De spel som du nämner är säkerligen inga problem, de uppstår antagligen bara om man vill spela de flashiga FPS-spelen med högdetaljerade grafikinställningar.

Om du vill ha mest prestanda för pengarna så kan du kanske tjäna på att titta på en laptop med AMD-grafikkort i stället. På den mobila marknaden verkar de vara bättre i detta prissegmentet. Jag begränsade mig till att titta på en dator med Nvidia-kort då jag kör Linux och AMD inte är speciellt bra på att stödja just Linux. Hade jag letat efter en speldator att köra Windows på och prestandan var viktig så hade jag nog hellre tagit en lite billigare laptop med AMD-grafik för att få likvärdig prestanda till ett lägre pris, eller en lika dyr med AMD-grafik för att få högre prestanda till samma pris.

För exakt samma pengar som 5745G ser jag inget direkt klockrent AMD-alternativ dock, men för ~en tusenlapp mer hittar man Acer 5943G med klart vassare spelprestanda. Dock så kostar den som sagt 1000:- mer, och jag kan inte se att de behov du listade kräver denna extra prestanda, så 5745G kan säkert vara en dator som passar ditt läge perfekt. Det var den för mig

Om du tittar på Inet.se - datorer, bärbara datorer, laptop, dator, datorkomponenter - Inet.se så listar de 3DMark06-poäng för alla laptopmodeller. Detta ger en viss indikation på spelprestanda. Stirra dig inte blind på siffrorna dock, de är ingen absolut sanning över prestandan, och framför allt så ska du inte betala för prestanda som du inte tror du behöver.

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.