Upplösning i litet format - borde jag bara ge upp?

Permalänk
Medlem

Upplösning i litet format - borde jag bara ge upp?

Hej,

Nu var det ett par år sen jag skrev här, men när det börjar bli dags att köpa ny dator letar jag mig tillbaka

I mer än fyra års tid har jag haft en ThinkPad x60s som inte svikit mig. Innan dess hade jag en skräpig Acer (som svek mig). Nu börjar det bli dags att uppgradera.

Jag har alltid gillat thinkpads och högkvalitetsbyggen (ex. EliteBooks), men i dagsläget tycker jag inte att skillnaden i kvalitet motiverar prisskillnaden. Det tyckte jag faktiskt förr.

När ThinkPad X300 kom för några år sen var jag säker på att jag skulle skaffa en dator som den. Jag tänkte att 13" datorer med högupplösta skärmar var något som alla ville ha och därför skulle det finnas ett stort utbud när det var dags att köpa nytt. Men så fel jag hade.

Idag går det ju inte att få en dator under 15k med 13" skärm som inte har samma vertikala pixelantal som min fyra år gamla x60s. Inte en 12" heller för den delen!

Jag har verkligen väntat på att min (och säkerligen flera andras) drömdator ska släppas, men det verkar ju inte hända någonting. Eller jo, jag såg en Sony som hade full HD på en 13" skärm, men 30k är lite för mycket i min smak.

Nu kan jag inte vänta så mycket längre, finns det något ljus i horisonten eller är det bara att acceptera att det är 1366*768 som gäller oavsett tillverkare och skärmstorlek?

Det naturliga vore väl att 1600*900 kommer till mindre skärmar, jag såg att det fanns några EliteBooks på 14" som hade den upplösningen. Är det någon som har koll på om det är något som kommer att komma på mindre laptops snart, eller har sett någon modell som har det?

Om inte, får jag väl rätta in mig i ledet och köpa en Acer 3820TG

Permalänk
Medlem

Sony har en hyfsat billig 14" med 1600x900 som jag hade tänkt köpa i vinter Sony Vaio VPC-EA2S1E/W Vit - Inet.se)

Kanske kan vara något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeo:

Sony har en hyfsat billig 14" med 1600x900 som jag hade tänkt köpa i vinter Sony Vaio VPC-EA2S1E/W Vit - Inet.se)

Kanske kan vara något?

Min mor har en sådan och den funkar kanon, så fort du tar bort all bloatware.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Sitter i samma båt : /

Förutom sonyn finns det en del dell datorer t.ex. DELL LATITUDE E5400 C2D 2.8 4GB/250 14.1" XPP/W7P - Kraftfull 14.1" bärbar med Core 2 Duo & 4GB interminne, perfekt för kontoret! - Produktinformation Den väger dock 2,5 kg. Själv tror jag att det slutar med en dell studio 15, då kan man få 1920*1080 upplösning i en 15,6" för 7-8k (den väger ca 2,6 vilket jag kan leva med)

Permalänk
Medlem

Jag har väntat på precis samma sak själv. Upplösningen suger på laptops. 12 eller 13 tum vill jag ha, med en saftig upplösning! Det känns dock lite väl mycket att punga upp med 20 papp för en vaio.

Jag hoppas på att Apple ökar upplösningen pål deras macbooks, för iphone 4 har ju nästan samma upplösning som deras macbooks *nåja inte riktigt kanske...*. Men kanske det kan sätta igång ett race med lite bättre upplösningar för laptops?

Permalänk
Medlem

Tack för tipset och alla svar!

Sonyn såg OK ut, men jag hade nog velat ha lite bättre hårdvara. Lite för flashig för min smak. Industridesign ftw!

Kunde inte låta bli att köpa Acern. Jag kan ju nästan köpa en ny sån varje år istället för en ThinkPad var tredje. Jag är uppriktigt chockad över hur mycket prestanda man får per krona idag!