Permalänk

Sony Vaio eller MSI?

Tja,

Jag funderar nu på att köpa en ny dator innan skolan börjar och valet står då mellan en Sony vaio VPC-F12M1E alternativt en MSI GX660.

Jag ska använda datorn till skolarbete och spela spel som t.ex. Guild wars 2, assasins creed 2 och battlefield bad company 2. MSIn är ju helt klart bättre lämpad för spel än vaion men den är ganska ful i mina ögon, batteritiden vet jag inte riktigt hur den är hos MSI;n men jag har hört att batteritiden ligger runt 3h på vaion.

Man vill ju kunna bära datorn varje dag till skolan utan att få en astmaattack av att den väger för mycket men 3.5kg kanske inte är så farligt?

Nu är frågan villken dator ni tror lämpar sig bäst? klarar vaion spelen jag rada upp (behöver inte maxa spelen men att kuna köra med 30-40fps på medium vore skönt och hur lång batteritid har en gx660?

EDIT: kan lägga till att jag även kommer redigera lite film i after effects , märker man av skillnaden mellan en i5 520m och en 450m?

Mvh

Permalänk

Jag köpte en Vaio VGN-FW31J för ett tag sedan som jobbdator och jag har inte ångrat mig. Hårdvaran är väldigt stabil i alla lägen och när man väl ominstallerat till en vettig version av win 7 så är den en dröm attjobba på. Tangenbordet är fantastisk kvalitet, skärmen stor och klar och datorn är väldigt snygg. Det enda jag kan klaga på är att mousepadknapparna klickar när man använder dem. detta avskyr jag med möss också och skaffar mig alltid tysta möss och tangentbord.
Efter något år av ordentligt användande ser jag inte mycket slitage alls på den förutom just mousepadknappen som blivit lite sliten där man trycker. Detta gäller den silvriga modellen. om jag inte minns fel så fick jag en ny sådan knapp i paketet med datorn. Skall kolla upp det. I alla fall. Sony Vaio har tjänat mig väl och är en mycket trevlig produkt.

Edit:
Jag redigerar också en jäkla massa film och musik på den och med Sony Vegas fungerar det väldigt bra.

Permalänk
Skrivet av JakkinWiss:

Jag köpte en Vaio VGN-FW31J för ett tag sedan som jobbdator och jag har inte ångrat mig. Hårdvaran är väldigt stabil i alla lägen och när man väl ominstallerat till en vettig version av win 7 så är den en dröm attjobba på. Tangenbordet är fantastisk kvalitet, skärmen stor och klar och datorn är väldigt snygg. Det enda jag kan klaga på är att mousepadknapparna klickar när man använder dem. detta avskyr jag med möss också och skaffar mig alltid tysta möss och tangentbord.
Efter något år av ordentligt användande ser jag inte mycket slitage alls på den förutom just mousepadknappen som blivit lite sliten där man trycker. Detta gäller den silvriga modellen. om jag inte minns fel så fick jag en ny sådan knapp i paketet med datorn. Skall kolla upp det. I alla fall. Sony Vaio har tjänat mig väl och är en mycket trevlig produkt.

Edit:
Jag redigerar också en jäkla massa film och musik på den och med Sony Vegas fungerar det väldigt bra.

OKej , det låter ju bra att det klickar är bara ett plus för mig då jag gillar klickljudet. Stör mig enormt när det inte klickar hehe. Hur är batteritiden på datorn ? är det 3h som gäller eller är det mindre?

Permalänk

MSI:n ska ha 9 cells batteri och ungerfär 3h batteri tid. Men eftersom den knappt är släppt är det svårt att veta

Sen är ju som du var inne på grafikkortet på MSI:n väldigt mycket bättre än den på Sonyn. Här kan du läsa på om grafikkorten, brukar stå lite benchmarks i olika spel.

Processorskillnaden kan jag inte svara på.

Permalänk
Medlem

Om man räknar in utseendet så skulle man inte vilja visa sig i skolan med nåt som ser ut att vara köpt på Toys R' Us så Sony'n utan tvekan.

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem

MSI'n utan tvekan, sjukt mycket bättre om du ska spela på den, och till arbete så hade du antagligen inte märkt någon skillnad. Och för den extra prestandan bryr man sig inte att den ser ut att vara köpt på Toys R' Us.

Visa signatur

P8P67 Deluxe | i5 2500K @ 4,4 GHz (H70) | 4x4GB Corsair PC12800 | 2x 6950 @ (1536 Shaders) 880 MHz/1375Mhz | 480GB Intel 520 | OCZ Silencer MKIII 750W | 800D
Det heter effekten och spänningen, inte watten och volten.

Permalänk
Skrivet av Mindtraveller:

MSI:n ska ha 9 cells batteri och ungerfär 3h batteri tid. Men eftersom den knappt är släppt är det svårt att veta

Sen är ju som du var inne på grafikkortet på MSI:n väldigt mycket bättre än den på Sonyn. Här kan du läsa på om grafikkorten, brukar stå lite benchmarks i olika spel.

Processorskillnaden kan jag inte svara på.

Kollade på länken och Msi:n var ju helt klart överlägsen i spelprestanda. Det är tyvärr bara GX660R versionen som har ett 9 cells batteri. GX660 versionen har endast ett 6 cells batteri.