ATI på väg att försvinna som varumärke

Permalänk
Melding Plague

ATI på väg att försvinna som varumärke

Allt sedan AMD köpte upp grafikföretaget ATI har rykten om varumärkets bortgång cirkulerat i branschen. Denna gång finns det mer handfasta tecken på att ATI är på väg att försvinna som varumärke.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tror nog att det redan påverkat många då jag sällan ser folk här på SweC skriva ATI utan bara AMD oavsätt om det är cpu eller gpu det pratas om
Tråkigt men inget varar för evigt

Permalänk
Medlem

Är väl bara en naturlig utveckling. Är ju samma som Auto Union -> Audi NSU Auto-Union AG -> Audi AG. SAAB AB -> SAAB-Scania -> SAAB AB, SAAB Automobile AB och Scania AB. NOHAB Flygmotorfabriker -> Volvo Flygmotor -> Volvo Aero.

Permalänk
Inaktiv

Lär nog dröja ett bra tag innan "ATI" försvinner i ett samtal och ersätts med AMD.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, jag tycker att dem ska ha kvar ATI som varumärke.

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Bara jobbigt använda två namn för samma företag så att säga. Man vet inte vilket som är mest korrekt så tycker de gör rätt i att byta till bara AMD nu för att minska förvirring för mindre insatta personer.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Spelar väl ingen roll.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Jag tycker dom skall behålla ATI, det har ju efter allt satt sitt namn som grafikkort typ. Inte fan bytte kineserna namn på volvo när dom köpte det etc!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

När det sitter i samma chip blir det väll bara konstigt att prata om AMD och ATI? Alltså självklart att man pratar om bara AMD.
När det gäller de lite mer kraftfulla Radeon undrar jag om man vågar? Jag tror det smartaste vore att designa om ATIs logotype och använda AMD "flaggan" i anslutning. När folk vant sig vid AMDs flagga på grafikkorten kan man slänga ut varumärket helt.

Permalänk
Medlem

Men detta har vi ju hört tidigare. Jag kommer ihåg en artikel här på swec som sa att ATI skulle ersättas med endast AMD under 2009 och inget har hänt än. Känns lite som jehovas vittnen och deras "jorden kommer gå under i morgon" och dagen därpå "nej vi menade så klart i morgon".

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Får vi 2 "gröna" lag som tävlar mot varandra då, när den "röda" loggon försvinner?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Hedersmedlem

Äh gör inte så mkt, om man pratar med någon som har någorlunda koll borde de veta att AMD och ATI är ett och samma företag.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Känns ju lite konsitgt att ta bort ATI.
Ett känt märke som har många annhängare.

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem

klokt då AMD's processorer inte är så uppskattade som Intels men om ATI som är > Nvidia blir AMD>Nvidia så kommer ju AMD's rykte bli bättre och dom slipper märknadsföra 2 märke.

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Piece of Cake:

Men detta har vi ju hört tidigare. Jag kommer ihåg en artikel här på swec som sa att ATI skulle ersättas med endast AMD under 2009 och inget har hänt än. Känns lite som jehovas vittnen och deras "jorden kommer gå under i morgon" och dagen därpå "nej vi menade så klart i morgon".

"The Future never comes".

Gillar bägge varumärkena, men vill ha kvar ATI, mycket snyggare logga tex.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

spela roll om varumärket ati försvinner. Sen om dom heter AMD istället va kvittar det

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PixelBritta:

klokt då AMD's processorer inte är så uppskattade som Intels men om ATI som är > Nvidia blir AMD>Nvidia så kommer ju AMD's rykte bli bättre och dom slipper märknadsföra 2 märke.

Blanda inte ihop äpplen och päron nu. AMD och ATI är ett medan Intel och Nvidia är två andra som borde gå ihop.

Permalänk
Medlem

när jag snackat om "ati" graffen så har jag nog sagt radeon eller amd . ( sedan uppköpet alltså)

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Jag tror det kommer vara mycket dummt att plocka ett märke som ATI från hyllorna.
Finns lite för många där ute som inte vet att ATI och AMD är samma företag och ser upp till ATI och ner på AMD som företag (inte som product).

Hoppas dom behåller ATI och Radeon som varumärken.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Roligt med folk som har komplicerade svar här och spelar kloka Ganska enkelt detta.....VEM BRYR SIG ATI/AMD kommer fortfarande vara samma gpu då det är samma team.

Permalänk
Medlem

jag hoppas också dom behåller Ati och radeon, jag kommer inte vilja köpa deras gpu:er om de bytar till AMD

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Blanda inte ihop äpplen och päron nu. AMD och ATI är ett medan Intel och Nvidia är två andra som borde gå ihop.

Håller med om att Intel och Nvidia borde gå ihop, tycker nu att har man ATI grafikkort så ska man ha AMD cpu, har man Nvidia grafik så ska man ha Intel processor! Känns också som om det är mer "extremt" om man har Intel/Nvidia
AMD/ATI är mer budget för mig

Visa signatur

Maximus Formula III || i5 760 || GTX 470 || Dominator 1600MHz XMS3 DHX+ || Fractal Design Newton 800w ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

"The Future never comes".

Gillar bägge varumärkena, men vill ha kvar ATI, mycket snyggare logga tex.

Man hinner aldrig ifatt framtiden, den är alltid före. Håller med att ATI ska vara kvar. Man vet ju att AMD och ATI hör ihop ändå. Lika snygga röda logos båda två

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunter(Swe):

Man hinner aldrig ifatt framtiden, den är alltid före. Håller med att ATI ska vara kvar. Man vet ju att AMD och ATI hör ihop ändå. Lika snygga röda logos båda två

AMD har väl ändå en grön-svart logo

För mig spelar det ingen roll, och AMD lär väl ha bra kontroll på varumärke och marknadsundersökningar angående detta. AMD Radeon HD 6870 kanske vore något.

Permalänk
Medlem

Tycker nästan att ATI stämpeln har försvunnit för min egen del, har väl mer eller mindre numera alltid sagt AMD Radeon för diverse grafikkort hos dem.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Tycke det är bra att dom börjar fasa ut ATI, enklare att säga AMD och AMD Radeon låter inte helt fel det heller.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av REALIN:

Tycke det är bra att dom börjar fasa ut ATI, enklare att säga AMD och AMD Radeon låter inte helt fel det heller.

Men den underbart fina färgen på loggan då?

Den har så vacker brytning emot svart.

Permalänk
Medlem

ATI är känt och ligger i framkant inom sitt område.
AMD däremot står i mångas medvetande som processorer som kanske är prisvärda men inte lika mycket i framkant som intel.
Så att gå över till AMD GPU känns inte som något självklart för mig.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludwigstrand:

Håller med om att Intel och Nvidia borde gå ihop, tycker nu att har man ATI grafikkort så ska man ha AMD cpu, har man Nvidia grafik så ska man ha Intel processor! Känns också som om det är mer "extemt" om man har Intel/Nvidia
AMD/ATI är mer budget för mig

Hur budget man nu kan kalla en i7 + 5970-setup.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av Nagel:

Jag tycker dom skall behålla ATI, det har ju efter allt satt sitt namn som grafikkort typ. Inte fan bytte kineserna namn på volvo när dom köpte det etc!

hur länge har de ägt volvo.. vänta bara

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,