Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Aug 2010

PWR Fan?

Hej,

håller på att bygga ihop en dator, och är nästan klar (håller på med att koppla in fläktarna.) På mitt moderkort (ett Gigabyte GA-P55-USB3) hittar jag bara tre uttag för fläktar (SYS Fan 1 och 2 och PWR Fan), och då jag har tre fläktar i chassit undrar jag om man kan koppla in en av dem i PWR Fan? Hittar ingen fläktsladd från nätagget (har ett Fractal Design Tesla 550) nämligen.

Sen har SYS Fan 2 fyra pins, men kontakten har bara tre, och jag undrar om det gör något om man kopplar in den där?

EDIT: Kan man kanske köpa en typ adapter som man kopplar in i t.ex. SYS Fan 1, och sen kan man koppla in flera fläktar i den adaptern?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Det funkar utmärkt med PWR Fan oftast ger detta utag 12volt samt går oftast inte att voltstyra,
3 pins funkar bra på 4 pins utag, 4 pinnars fläktar är PWM styrda fläktar volten är fast men på och av regleras i snabb takt, och 3 pinnars styrs med varierad volt

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av ggustavsson:

Det funkar utmärkt med PWR Fan oftast ger detta utag 12volt samt går oftast inte att voltstyra,
3 pins funkar bra på 4 pins utag, 4 pinnars fläktar är PWM styrda fläktar volten är fast men på och av regleras i snabb takt, och 3 pinnars styrs med varierad volt

Om jag nu skulle vilja köpa fler fläktar i framtiden så är det typ en adapter som gäller eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Mar 2009

Finns ju molex-trepinsadapters att köpa, tror också det går att köpa fläktar som har molex direkt.

Asus G73JH-TZ178Y med SSD // Asus G73JH-TY171V // Acer Aspire 7738G // PS3 // Fusion-HTPC

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario