Seagate, Western Digital och Hitachi bildar forskningsgrupp

Permalänk
Melding Plague

Seagate, Western Digital och Hitachi bildar forskningsgrupp

Tre stora hårddisktillverkare bildar en gemensam forskningsgrupp. Målet är att bereda väg för framtidens magnetiska lagringsteknik.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Sötast

50 terabit?

Måste väl menas att vara 50 terabyte?

Permalänk

Nvidia och ATi borde fan göra detta. Super grafik kort för låga priser!

Permalänk
Medlem
Skrivet av silentrage:

Nvidia och ATi borde fan göra detta. Super grafik kort för låga priser!

Ja, klart dom sätter låga priser utan konkurrens på marknaden. Jo, det är nog precis så de tänker.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av silentrage:

Nvidia och ATi borde fan göra detta. Super grafik kort för låga priser!

bra tänkt där......

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

50 terabit?

Måste väl menas att vara 50 terabyte?

Varför?

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

bra tänkt där......

Ja, genialiskt faktiskt

Permalänk
Medlem

Antar att WD's del i samarbetet blir att bygga ihop delarna till en HDD som inte krashar så fort man släpper en fis.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

50 terabit?

Måste väl menas att vara 50 terabyte?

Varför?
Är väl ganska vanligt att företag säger bit istället för byte då det låter som att det är mycket mer.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Skrivet av cyberkyckling:

Varför?
Är väl ganska vanligt att företag säger bit istället för byte då det låter som att det är mycket mer.

Ja, för det har ju ingenting att göra med att en bit är den minsta enheten och det därför är logiskt att prata om dessa iställetför byte. Doh.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Är väll inte så konstigt med tanke på att magnetisk lagring inte direkt ser ut att ha framtiden framför sig. Rädda vad som räddas kan.
Bra är att de gör det nu när ssd marknaden fortfarande är i sina linda och loppet inte är helt kört.

Permalänk
Skrivet av emigrating12:

Ja, för det har ju ingenting att göra med att en bit är den minsta enheten och det därför är logiskt att prata om dessa iställetför byte. Doh.

Det var det jag menade.
Lite dåligt formulerat av mig kanske.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Är väll inte så konstigt med tanke på att magnetisk lagring inte direkt ser ut att ha framtiden framför sig. Rädda vad som räddas kan.
Bra är att de gör det nu när ssd marknaden fortfarande är i sina linda och loppet inte är helt kört.

På vilket sätt har magnetisk lagring inte framtiden framför sig ?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GarfieldPower:

På vilket sätt har magnetisk lagring inte framtiden framför sig ?

Skulle jag också vilja veta. Men det verkar inte som att folk läser artiklarna särskilt väl innan de postar ett svar.
I allra högsta grad kommer ju även åtminstone den mer nära framtidens diskar att vara magnetiska, inklusive det som dessa aktörer forskar kring.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

På vilket sätt har magnetisk lagring inte framtiden framför sig ?

Förmodligen för att SSD diskarna har alla fördelarna med sig förutom lagringskapacitet och pris. Men detta är något som kommer att förbättras successivt och då ser det genast lite mörkare ut för hårddiskarna.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Kul idé. SSD är helt klart för dyrt för att mig att ta en smak bit. Men namnet lät lite fjoligt =P

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajdeff:

Skulle jag också vilja veta. Men det verkar inte som att folk läser artiklarna särskilt väl innan de postar ett svar.
I allra högsta grad kommer ju även åtminstone den mer nära framtidens diskar att vara magnetiska, inklusive det som dessa aktörer forskar kring.

Som du själv skriver, den närmaste tiden kommer mekaniska diskar vara endel av ditt system.
Men vad händer om några år tror du.
SSD enheternas storlek växer procentuellt väldigt snabbt. Prestandan är ju som markant redan mycket bra och blir bättre för varje ny version, mycket bättre än vad hårddiskarna blir per ny version. Priserna kommer att gå ner allt eftersom volymerna ökar och tekniken krymper. Sedan att ssd enhter inte har några mekaniska delar gör ju inte saken sämre.

Frågan känns ju mer inte som om SSD tekniken eller möjligen någon efterföljare till den kommer ta över marknaden, utan mer hur många år det dröjer.

Denna forsknings grupp som nu bildats kan man ju undra varför en annan ganska stor hårddisktillverkare som Samsung inte är delaktig? Kan det vara för att de har ett redan starkt fäste på SSD marknaden som de tror på och ingen av de andra tillverkarna i denna nya grupp har det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hotfuzz08:

Förmodligen för att SSD diskarna har alla fördelarna med sig förutom lagringskapacitet och pris. Men detta är något som kommer att förbättras successivt och då ser det genast lite mörkare ut för hårddiskarna.

Skrivet av Triton242:

Som du själv skriver, den närmaste tiden kommer mekaniska diskar vara endel av ditt system.
Men vad händer om några år tror du.
SSD enheternas storlek växer procentuellt väldigt snabbt. Prestandan är ju som markant redan mycket bra och blir bättre för varje ny version, mycket bättre än vad hårddiskarna blir per ny version. Priserna kommer att gå ner allt eftersom volymerna ökar och tekniken krymper. Sedan att ssd enhter inte har några mekaniska delar gör ju inte saken sämre.

Frågan känns ju mer inte som om SSD tekniken eller möjligen någon efterföljare till den kommer ta över marknaden, utan mer hur många år det dröjer.

Denna forsknings grupp som nu bildats kan man ju undra varför en annan ganska stor hårddisktillverkare som Samsung inte är delaktig? Kan det vara för att de har ett redan starkt fäste på SSD marknaden som de tror på och ingen av de andra tillverkarna i denna nya grupp har det.

Ja, det är ju säkert så dessa stora företag resonerar också. Att SSD kommer "gå om" mekaniska diskar och tillräckligt fort för att vara prisvärda eller ens funderas på att köpa in för lagring.

Läs artikeln, fundera en stund och ställ mot varandra ifall ni tror att era resonemang är vattentäta och i så fall dessa stora företag väljer att slösa pengar på forskning som ändå inte kommer leda nån vart eftersom de baserar det de gör på just mekaniska diskar. Inte SSD.

SSD kanske inte alls är framtiden och i synnerhet inte på alla plan. Tänk brett. Bara för att ni är så förtjusta i SSD behöver det inte vara en lösning på problemen. Utvecklingen går på tok för långsamt för SSD. Mer behöver göras och det har dessa tillverkare förstått.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Som du själv skriver, den närmaste tiden kommer mekaniska diskar vara endel av ditt system.
Men vad händer om några år tror du.
SSD enheternas storlek växer procentuellt väldigt snabbt. Prestandan är ju som markant redan mycket bra och blir bättre för varje ny version, mycket bättre än vad hårddiskarna blir per ny version. Priserna kommer att gå ner allt eftersom volymerna ökar och tekniken krymper. Sedan att ssd enhter inte har några mekaniska delar gör ju inte saken sämre.

Frågan känns ju mer inte som om SSD tekniken eller möjligen någon efterföljare till den kommer ta över marknaden, utan mer hur många år det dröjer.

Denna forsknings grupp som nu bildats kan man ju undra varför en annan ganska stor hårddisktillverkare som Samsung inte är delaktig? Kan det vara för att de har ett redan starkt fäste på SSD marknaden som de tror på och ingen av de andra tillverkarna i denna nya grupp har det.

Jösses.. Putsa till din svenska rejält innan du postar nästa gång är du snäll.. Svårt att hänga med på vad du menar ^.-
Utöver det har jag svårt att se att SSD:erna kommer att ta över marknaden helt inom de närmaste 5-10 åren, dels därför att dem är för små (största SSD:n som finns ute på konsumentmarknaden är 192GB stor, jämför det med de tio gånger större HDD:erna på 2TB..) och dels därför att tekniken fortfarande lider av allt för många barnsjukdomar för att marknaderna som räknas (dvs den för servrar och den för företag) ska ens överväga att börja köra SSD:er. Naturligtvis kommer säkert SSD:erna att krypa närmare och närmare storleksmässigt, men hur pass fort det kommer att gå är jättesvårt att sia om (den största enhet jag har hört om är på 600GB och den finns inte ens än).. Att försöka sia längre in i framtiden än så får du gärna roa dig med, men du kan inte dra några slutsatser på det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajdeff:

Ja, det är ju säkert så dessa stora företag resonerar också. Att SSD kommer "gå om" mekaniska diskar och tillräckligt fort för att vara prisvärda eller ens funderas på att köpa in för lagring.

Läs artikeln, fundera en stund och ställ mot varandra ifall ni tror att era resonemang är vattentäta och i så fall dessa stora företag väljer att slösa pengar på forskning som ändå inte kommer leda nån vart eftersom de baserar det de gör på just mekaniska diskar. Inte SSD.

Nej det finns ju inte en uppsjö av företag som satsat miljarder på sina tekniker och misslyckats kapitalt för att deras intuition av vad framtiden behöver inte blev just vad de hade tänkt.
Kan ju faktiskt vara så att dessa företag går ihop till viss del för att minska förlusterna om det visar sig att tekniken inte fungerar tillfredsställande eller om annan teknik springer om dem.

Citat:

SSD kanske inte alls är framtiden och i synnerhet inte på alla plan. Tänk brett. Bara för att ni är så förtjusta i SSD behöver det inte vara en lösning på problemen. Utvecklingen går på tok för långsamt för SSD. Mer behöver göras och det har dessa tillverkare förstått.

Jag tror nog också att hårddiskar kommer leva kvar i flera fler år framöver. Hamr om det utvecklas färdig kommer troligtvis att erbjuda enorm datalagring till ett vettigt pris. Även prestandan borde bli mycket bättre på läsa/skriva data när man packar in så ofantligt mycket mer data på samma plats som dagens diskar. Frågan är ju dock om hårddiskar kommer vara den dominerande media som det är idag och inte en nich produkt som SSD nästan fortfarande idag är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Förmodligen för att SSD diskarna har alla fördelarna med sig förutom lagringskapacitet och pris. Men detta är något som kommer att förbättras successivt och då ser det genast lite mörkare ut för hårddiskarna.

Inte på många år kommer SSD at ta över som lagringsdisk. Under många år har hårddiskens död förutspåtts men hittills aldrig infriats. Visst, om utvecklingen hade avstannat vid sekelskiftet så skulle SSD förmodligen tagit över fullständigt, men nu utvecklas hårddisken hela tiden. För en tusenlapp får du idag 40 GB SSD eller 2000 GB HDD, när 2000 GB SSD kostar tusen kronor någon gång i framtiden har vi förmodligen även hårddiskar på 40 TB eller ännu mer.
SSD är utmärkt som systemdisk men man rippar inte bd-samlingen till SSD för snabb åtkomst till mediabiblioteket.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Jösses.. Putsa till din svenska rejält innan du postar nästa gång är du snäll.. Svårt att hänga med på vad du menar ^.-
Utöver det har jag svårt att se att SSD:erna kommer att ta över marknaden helt inom de närmaste 5-10 åren, dels därför att dem är för små (största SSD:n som finns ute på konsumentmarknaden är 192GB stor, jämför det med de tio gånger större HDD:erna på 2TB..) och dels därför att tekniken fortfarande lider av allt för många barnsjukdomar för att marknaderna som räknas (dvs den för servrar och den för företag) ska ens överväga att börja köra SSD:er. Naturligtvis kommer säkert SSD:erna att krypa närmare och närmare storleksmässigt, men hur pass fort det kommer att gå är jättesvårt att sia om (den största enhet jag har hört om är på 600GB och den finns inte ens än).. Att försöka sia längre in i framtiden än så får du gärna roa dig med, men du kan inte dra några slutsatser på det..

Det där stämmer väll inte riktigt? finns ju SSD's på 512gb.
Komplett.se - Kingston SSDNow V+ Series GEN 2 512GB
Komplett.se - Corsair SSD Performance Series 512GB

Visst de är väll inte för "vanliga" användare än så länge men tekniken utvecklas ju med tiden, dock så hoppas jag på genombrott för forskningsgruppen de närmsta året/ åren (:

Permalänk

Samsung står utanför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Jösses.. Putsa till din svenska rejält innan du postar nästa gång är du snäll.. Svårt att hänga med på vad du menar ^.-
Utöver det har jag svårt att se att SSD:erna kommer att ta över marknaden helt inom de närmaste 5-10 åren, dels därför att dem är för små (största SSD:n som finns ute på konsumentmarknaden är 192GB stor, jämför det med de tio gånger större HDD:erna på 2TB..) och dels därför att tekniken fortfarande lider av allt för många barnsjukdomar för att marknaderna som räknas (dvs den för servrar och den för företag) ska ens överväga att börja köra SSD:er. Naturligtvis kommer säkert SSD:erna att krypa närmare och närmare storleksmässigt, men hur pass fort det kommer att gå är jättesvårt att sia om (den största enhet jag har hört om är på 600GB och den finns inte ens än).. Att försöka sia längre in i framtiden än så får du gärna roa dig med, men du kan inte dra några slutsatser på det..

Ledsen om det ser sämre ut än vanligt (vilket iofsig inte är speciellt bra). Har en skena på mitt egna högra finger vilket gör det väldig svårt att skriva till ja får ta bort den.

Så min svenska må vara sämre än din men din fakta får du nog kolla upp lite bättre.

Snabb titt på Prisjakt.
största 2.5" mekaniska =1tb
största 2.5" ssd =512gb

Största 3.5" mekansik=2tb
Största 3,5" ssd =1 tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Samsung står utanför?

Stämmer än så länge.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Ledsen om det ser sämre ut än vanligt (vilket iofsig inte är speciellt bra). Har en skena på mitt egna högra finger vilket gör det väldig svårt att skriva till ja får ta bort den.

Så min svenska må vara sämre än din men din fakta får du nog kolla upp lite bättre.

Snabb titt på Prisjakt.
största 2.5" mekaniska =1tb
största 2.5" ssd =512gb

Största 3.5" mekansik=2tb
Största 3,5" ssd =1 tb.

om man sen kollar priset så är 2.5" ssd 17 gånger dyrare per gig än den mekaniska och 3.5" är den över 70 gånger så dyr per gig.

Detta tycker jag säger ganska mycket om hur det ligger till med ssd. Jag skulle aldrig byta ut min disk i min bärbara till en ssd och jag kommer inte att skaffa en till min stationära innan man kan få iaf 200 gig för max 1500.

Permalänk
Skrivet av hajdeff:

Ja, det är ju säkert så dessa stora företag resonerar också. Att SSD kommer "gå om" mekaniska diskar och tillräckligt fort för att vara prisvärda eller ens funderas på att köpa in för lagring.

Läs artikeln, fundera en stund och ställ mot varandra ifall ni tror att era resonemang är vattentäta och i så fall dessa stora företag väljer att slösa pengar på forskning som ändå inte kommer leda nån vart eftersom de baserar det de gör på just mekaniska diskar. Inte SSD.

SSD kanske inte alls är framtiden och i synnerhet inte på alla plan. Tänk brett. Bara för att ni är så förtjusta i SSD behöver det inte vara en lösning på problemen. Utvecklingen går på tok för långsamt för SSD. Mer behöver göras och det har dessa tillverkare förstått.

Får helt enkelt instämma med föregående skrivare. Tror knappast att ssd är framtiden skulle då mer gissa på att optisk lagring är mer optimalt. Just för de snabba läs och skriv tiderna som skulle kunna skapas.

Läs detta artiklar och avgör själva:

http://www.sweclockers.com/nyhet/9985-salt-i-framtidens-lagri...
http://www.sweclockers.com/nyhet/9274-nytt-framsteg-inom-holo...

Dock så är det nog bra att en sådan här "allians" bildas så att alla enskilda företag slipper dra det stora penga lasset själv som det framgår i artikeln.

Seagate har alltid haft storslagna framtids planer de borde redan 2004 att säga att deras HAMR var så otroligt bra. Samt att utvecklingen går så bra framåt, när fallet inte alltid har varit så.

http://www.sweclockers.com/nyhet/1703-98-terabyte-harddisk
http://www.sweclockers.com/nyhet/7939-harddisk-pa-fem-terabyt...
http://www.sweclockers.com/nyhet/11970-seagate-mot-3-tb-hardd...

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem

Kunde de inte ha bildat en forskningsgrupp för SSDs istället? Känns aningen mer aktuellt. Dessutom är samtliga tillverkare som nämns mer eller mindre helt utan konkurrenskraftiga enheter på SSD-marknaden. Känns som att de borde åtgärda det inom en snar framtid.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ledsen om det ser sämre ut än vanligt (vilket iofsig inte är speciellt bra). Har en skena på mitt egna högra finger vilket gör det väldig svårt att skriva till ja får ta bort den.

Så min svenska må vara sämre än din men din fakta får du nog kolla upp lite bättre.

Snabb titt på Prisjakt.
största 2.5" mekaniska =1tb
största 2.5" ssd =512gb

Största 3.5" mekansik=2tb
Största 3,5" ssd =1 tb.

Dock så får man inte ut de storlekarna eftersom tillverkarna fuskar med matematiken. Tex säg att du har en 500GB. Du ser att det står 500GB i bios men den är egentligen bara 465GB när du är inne i Windows. 1TB=1024GB och inte 1000GB som tillverkarna tror. Bara RAM minnena som stämmer när det gäller storleken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ManG-33:

Det där stämmer väll inte riktigt? finns ju SSD's på 512gb.
Komplett.se - Kingston SSDNow V+ Series GEN 2 512GB
Komplett.se - Corsair SSD Performance Series 512GB

Visst de är väll inte för "vanliga" användare än så länge men tekniken utvecklas ju med tiden, dock så hoppas jag på genombrott för forskningsgruppen de närmsta året/ åren (:

Skrivet av Triton242:

Ledsen om det ser sämre ut än vanligt (vilket iofsig inte är speciellt bra). Har en skena på mitt egna högra finger vilket gör det väldig svårt att skriva till ja får ta bort den.

Så min svenska må vara sämre än din men din fakta får du nog kolla upp lite bättre.

Snabb titt på Prisjakt.
största 2.5" mekaniska =1tb
största 2.5" ssd =512gb

Största 3.5" mekansik=2tb
Största 3,5" ssd =1 tb.

Hmm.. verkar som om jag lyckades glömma en viktig del i min förra post. För att sortera ut vad som faktiskt är acceptabelt att köpa som konsument satte jag ett pristak på 5000kr vilket jag naturligtvis glömde nämna i mitt inlägg. ber om ursäkt för detta..