Ny laptop ~11k - skola, bild och film

Permalänk
Medlem

Ny laptop ~11k - skola, bild och film

Som många andra letar jag efter en ny dator för höstens skolstart.
Har endast varit användare av stationära datorer tidigare, förutom de bärbara som mina vänner/familj haft. Därför är jag inte väldigt hemma på den bärbara marknaden och har även lite svårt att förstå mig på alla modeller och vad som räknas som bra och nödvändigt.

Min krav är att den ska:

  • kosta runt 11 000,

  • ha en skärm på 14-16",

  • HDMI-utgång,

tillräckligt mycket minne och CPU/GPU för att köra:

  • Windows 7,

  • Photoshop (CS-verisionerna),

  • HD-film,

4 gb är ju att föredra enligt mig om man ska använda sig av bildbehandlingsprogram och köra win 7.
Får känslan av att HDMI-uttgång inte garanterar möjligheten att spela upp HD-film eller? Gärna lite input på den fronten.

Om det finns för ett rimligt pris är byggkvalité mycket uppskattat samt att den finns att fingra på någonstans.

Kommer säkert med fler kriterier inom kort, tack på förhand!

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag väl lagt pengarna på en MacBook Pro 13" Mest för byggkvalitén och det är en laptop som jag tror håller bra mycket längre än någon dell/acer/asus variant i samma prisklass. Och ja, du kan köra windows 7 på den. Dessvärre vet jag inte hur du ska lösa Photoshop biten då en sådan licens går på ungefär lika mycket som bara datorn.

Komplett.se - Apple MacBook Pro 13" - Visst att man får kanske en kraftfullare "vanlig" laptop för samma pris, men jag tror att man är sjukt mycket nöjdare i slutändan men en MacBook.

Permalänk
Medlem

Jag har redan en photoshop-licens genom min förra skola så den biten är ordnad! Räknar jag inte med i denna budget.
Har tänkt på en MacBook men vill ha en PC just pga. av prestandan. Känns väldigt onödigt att köpa mac för att sedan använda windows på den. Det är min personliga åsikt.

Tack för hjälpen so far!

Fler förslag på schysta laptops. Gärna intel för den delen, i-processorerna tack!

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

Tror denhär skulle passa dig perfekt.

Egenskaper för MSI GX740-238NE Enda kriteriet den inte uppfyller är skärmstorleken men där kanske du kan tänka om?

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Tror denhär skulle passa dig perfekt.

Egenskaper för MSI GX740-238NE Enda kriteriet den inte uppfyller är skärmstorleken men där kanske du kan tänka om?

Citera för svar.

Kollade på den förut men som du säger är skärmen lite utanför mina kriterier. En av anledningarna till att jag väljer en dator med mindre skärm är att jag vill hålla ner vikt och storlek. Med mycket bärande av datorn från kafé till föreläsning osv. Blir det ganska tungt i längden och det slutar med att den stannar hemma istället.

Men tack för tipset! Prestandan var ju inget att klaga på.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk

HP DV6-3045EO med core i5 processor och ett HD5650 grafikkort.
9.670 kr.

HP DV6-3045EO - Mini PC - Bärbara datorer - Datorer - Datorer & Kringutrustning - ONOFF

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk

Om du vill ha en smidig/portabel dator så är mitt råd att kika på acers timelineX serie, 13,3" väger 1,8kg och 15,6" 2,4kg båda har batteritid runt 8h. För övrigt har dom samma hårdvara bortsett från att 13,3" saknar DVD. Det är rea pris på 13,3" varianten för tillfället, tidigare har den kostat 8500:-

Acer Aspire TimelineX 5820TG-5454G50Mn (LX.PTN02.187) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Acer Aspire TimelineX 3820TG-5454G32n (LX.PXZ02.003) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanner:

Personligen hade jag väl lagt pengarna på en MacBook Pro 13" Mest för byggkvalitén och det är en laptop som jag tror håller bra mycket längre än någon dell/acer/asus variant i samma prisklass.

Sedan är det så att ASUSlaptops per statistik pajar mer sällan än Apples, och då bör det tilläggas att det inkluderar även budgetlaptops.

Hur mycket hade du tänkt att vända och vrida på det?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk

Den är riktigt prisvärd, skulle lätt ta den om du ändå ska ha en "vanlig" laptop, dvs ingen superlätt, ultrasmidig historia. Perfekt med 1080p skärm till photoshop, sen att den har grym spelprestanda är ju bara plus i kanten

Permalänk

Fast GX660 är ju ful som stryk... Det är iufs min personliga åsikt^^ Men om du inte ska spela spel så verkar Acer timelineX 3820TG vara prisvärdast i dagsläget. har för mig att den kostar 8k på inet nackdelen där då är ju att det inte är full hd vilket kan vara ett störnings moment med film/ PS

Permalänk
Avstängd

MSI'n är inte ett dugg ful!