Permalänk
Skrivet av Crippa90:

Äsch, säger ni bara. När jag väl börjar argumentera med/mot er så önskar ni att jag vorre bannad för livet.

Jag håller mig alltid utanför de diskussionerna då jag inte känner det kommer något vettigt från dem samt att jag inte vill bli allt för ogillad då jag alltid är på jakt efter mer spons.

Men CSM101 blir säkert glad över att du är här igen.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Skrivet av iXam:

När jag har med polisen att göra i telefonen så motringer jag alltid och ser till att går det via en växel. Samt kontrollerar nummer via hitta / eniro och ingen tycker att det är någe konstigt.

Det brukar väll vara en sådär 4-5gånger i månaden va?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Förövrigt angående fildelning hade det ju varit helt underbart om de ringt upp och tjötat lite med än innan de kommer och plockar diskarna. Då hinner man ju stapla upp dem fint i hallen så de inte behöver lägga skattebetalarnas pengar på att skruva upp servrar som kan ta onödig tid.

Låter korkat men jag har faktiskt en polare som blev intagen till förhör om fildelning och fick misstankarna förklarade för sig INNAN någon tog hans dator. Det vara en gammal historia, kazaa eller DC++ om jag inte missminner mig. Kan nämna att det inte blev något av det där.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Skrivet av TheJerk:

Låter korkat men jag har faktiskt en polare som blev intagen till förhör om fildelning och fick misstankarna förklarade för sig INNAN någon tog hans dator. Det vara en gammal historia, kazaa eller DC++ om jag inte missminner mig. Kan nämna att det inte blev något av det där.

Lagen är luddig. Tex även om det är den som står för abonnemanget så kan man inte fälla en perosn bakom ett ip för man måste veta vem det är i hushållet som har gjort det.

Bara att blåneka för Svensk lag och många andra länders lagar så kan man inte dömma en person på falska grunder (avsaknaden av bevis vem som suttit där.)

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av H3Nc3:

Ja du..vad har du för jobb?

Tjänstekonsult? (Dvs människosmugglare/trafficking?)

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att TS inte vill avslöja nu vad polisen ville, med tanke på att han var online senast i morse.
Taskigt mot oss som är nyfikna.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av Pato:

Jag misstänker att TS inte vill avslöja nu vad polisen ville, med tanke på att han var online senast i morse.
Taskigt mot oss som är nyfikna.

Det gör ju inget, vi kan ju själv hitta på vad han gjort

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Keeper of the Bamse

Om polisen vill något knackar de på. Inte ringa på telefon, inte plinga på dörrklockan. Tro mig.

Ang. 010-nummer; dessa är de äldre NMT-numren som en del äldre medborgare innehar. NMT-nätet är numer nerlagt för privatpersoner och brukas av flyget. De som fick ett 010-nummer har dock fått behålla detta. Det anses om "status" i vissa kretsar att ha ett sådant nummer idag.

Det var ingen polis som ringde dig, sluta oroa dig.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Enligt eniro så har t.ex. Säkerhetspolisen ett 010-nummer.

Säkerhetspolisen Polisen - www.polisen.se
Polhemsg. 30, Box 12312, 102 28 STOCKHOLM

010 - 568 70 00

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Om polisen vill något knackar de på. Inte ringa på telefon, inte plinga på dörrklockan. Tro mig.

Ang. 010-nummer; dessa är de äldre NMT-numren som en del äldre medborgare innehar. NMT-nätet är numer nerlagt för privatpersoner och brukas av flyget. De som fick ett 010-nummer har dock fått behålla detta. Det anses om "status" i vissa kretsar att ha ett sådant nummer idag.

Det var ingen polis som ringde dig, sluta oroa dig.

Det finns även ett flertal myndigheter (och för den delen företag) som har växelnummer som börjar med 010. Arbetsförnedringen och Försämringskassan, t.ex. Och tydligen polisen och säpo, då. Och Securitas, och Landstinget i Östergötland. För att nämna några.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Keeper of the Bamse

Även vanliga svenssons har detta som mobil-prefix, inget konstigt alls

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Även vanliga svenssons har detta som mobil-prefix, inget konstigt alls

Ja, så?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

När Telia tappade licensen för 450mhz frekvensen så behöll Telia 010 serien som nmt nätet använde sig av. Sedan gjorde dom om det till ett nummer som används i företags växlar, pga att det är ett neutralt riktnummer med vanlig. Man kan ju ha ett 010 nummer som "mobilnummer" men det är fortfarande en fast ankytning som är vidare kopplad till ett mobilnummer. Dvs du har fortfarande ett 07* nummer och sedan har du fast nummer 010 som är vidarekopplad till din mobil.

Permalänk

Polisen ringde mig idag. Och sa att jag glömde skicka med jägarexamen pappren med vapenlicensen.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Att bli uppringd av en polis på arbetstid är lågt, men Glocalnet är lägre.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Uppdatering ifrån TS hade varit glädjande..

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

jag glömde säga att när de ringde var det hemligt nr, och min första tanke var wtf har jag gjort nu.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIFFo_BEast:

jag glömde säga att när de ringde var det hemligt nr, och min första tanke var wtf har jag gjort nu.

Så dina första tankar var inte "Shiet! Vad ska jag prioritera? Vad ska jag bränna först? Har de hittat liket? Det var ju över 2 år sedan! D:"?

Själv hade jag nog tänk "Jippie! Någon bryr sig om mig!"

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

010 är oftast någon form av centrexväxel eller liknande. Anväds av många landsting och större företag

Permalänk
Skrivet av Ang3r:

Uppdatering ifrån TS hade varit glädjande..

Varför tar inte folk mina inlägg på allvar? =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Om någon utger sig för att vara polis i telefon ska man be om att få se någon typ av legitimation.

1. Han kan fake'a sin identitet.
2. Hur skall man se en legitimation utfärdat utav polisen när man pratar i telefon med dom? fast vem vet, kanske går.

Visa signatur

Mitt andra jag:
Gigabyte 890GX/SB850 - Phenom II X4 955BE - Corsair 4GB 1600MHz - PowerColor HD5850 PCS+ - Samsung F3 500GB
FD Define R2 - FD Newton R2 650W - BenQ G2222 LED 1080p - Logitech MX518 - Logitech UltraX

Permalänk
Medlem
Skrivet av xkurdi:

1. Han kan fake'a sin identitet.
2. Hur skall man se en legitimation utfärdat utav polisen när man pratar i telefon med dom? fast vem vet, kanske går.

Man ber om ett växelnummer och personens namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Varför tar inte folk mina inlägg på allvar? =/

Vi litar visserligen på dig, men det låter för otroligt. Risken att bli mördad är större än att åka dit för filande. Vi behöver något att tro på förutom dig

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIFFo_BEast:

Det brukar väll vara en sådär 4-5gånger i månaden va?

Jag jobbade på ett då stort community och det var en del fall jag fick hjälpa polisen med att ta fram IP-nummer ur loggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suck:

Man ber om ett växelnummer och personens namn.

Det är ju lätt att be om det, jag heter ju erik Olsson i telefon när jag utspelar mig som polis Yeah right.

Visa signatur

Mitt andra jag:
Gigabyte 890GX/SB850 - Phenom II X4 955BE - Corsair 4GB 1600MHz - PowerColor HD5850 PCS+ - Samsung F3 500GB
FD Define R2 - FD Newton R2 650W - BenQ G2222 LED 1080p - Logitech MX518 - Logitech UltraX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Kan meddela att wushu har åkt dit för fildelning, och vi kommer inte höra av honom på ett tag

Skrivet av Generalkyckling:

Varför tar inte folk mina inlägg på allvar? =/

Det lät så ironiskt

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Ingen uppdatering? Senast inne i november. Giiive uuus uppdateriiiiing.

EDIT: Inlägg idag.

EDIT2: Senast aktiv2015-07-09 03:43

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.