Acer Aspire 5741G - köpa till detta priset??

Permalänk
Medlem

Acer Aspire 5741G - köpa till detta priset??

Hejsan!

Behöver ett supersnabbt svar på detta tills imorgon eftermiddag helst, om någon kan hjälpa mig.

Har länge kollat på bärbar dator och kollat nästan mest på Acer Timelinex 5820TG för runt 8000. Jag börjar skolan på måndag och måste ha en dator tills dess.. och acern finns inte inne någonstans. Jag var idag på Elgiganten och upptäckte denna dator - Elgiganten - Acer Aspire 5741G för 5990.

Visst, det är en i3a istället för i5 (och jag tappar turbo-boost). Men skiljer det bara marginellet? Dessutom är ju nvidiakortet sämre än ati 5650, men hur mycket? Jag tappar också batteritiden som är 8h på 5820tg.

Men har fått nys om att 5741an kommer säljas för 5500kr och tänkte först att det måste vara sjukt prisvärt? JA, jag vet att 5820 är mycket bättre men har mitt 360 till spel så är det mest för spelande jag kommer tappa bryr jag mig inte så.. Dessutom skiljer det 3000 kr.

Om ingen orkar svara på ovan frågor.. svara bara på om detta är en prisvärd dator för 5500 kr! Om det går att byta ut dvd-läsaren mot en ssd kan detta också vara eventuellt..

Processor
Typ av processor Intel Core i3
Nummer 350M
Antal kärnor 2
Hastighet (GHz) 2,26
CPU Cache 3 MB L2
Chipset Mobile Intel HM55 Express
Minne
RAM - typ DDR3
RAM (MB) 4 096
RAM - Hastighet (MHz) 1 066
RAM - Portar (total) 2
RAM - Portar (tillgängliga) 0
RAM - Maximal uppgradering (MB) 8 192
Hårddisk
Typ SATA
Kapacitet (GB) 500
Hårddisk - hastighet (RPM) 5 400
Ljud & Grafik
Ljudkort - typ High-definition audio support
Integrerade högtalare ja
Integrerad subwoofer nej
Grafikprocessor - typ NVIDIA GeForce GT 320M
Dedikerat grafikminne (MB) 1 024
Skärm (Display)
Storlek (tum) 15.6
Maximal upplösning 1366 x 768
Integrerad Webbkamera ja
Upplösning 1.3

Mvh. Jonathan

Permalänk
Medlem

behöver hjälp så fort som möjligt! om någon kan hjälpa mig vore det supersnällt!

Permalänk
Medlem

För 5500 känns det väldigt prisvärt för en i3 med dedikerad grafik. Finns några till för 5990 som är intressanta kanske främst Hp G62 som har i3 350 istället för 330.
Byta ut dvd-läsare mot ssd ska vara möjligt på de flesta laptops bara dvd:n är s-ata. YouTube - Replace a laptop's CD/DVD optical drive with a Hard Drive
Ang TimelineX så tycker jag du resonerar vettigt om du ändå inte ska spela så mycket. i5 är inte så mycket snabbare än i3. Hade du sökt en smidig burk som behöver bra batteritid då hade TimelineX varit ett bra val men då kanske hellre 3820TG.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lungre:

För 5500 känns det väldigt prisvärt för en i3 med dedikerad grafik. Finns några till för 5990 som är intressanta kanske främst Hp G62 som har i3 350 istället för 330.
Byta ut dvd-läsare mot ssd ska vara möjligt på de flesta laptops bara dvd:n är s-ata. YouTube - Replace a laptop's CD/DVD optical drive with a Hard Drive
Ang TimelineX så tycker jag du resonerar vettigt om du ändå inte ska spela så mycket. i5 är inte så mycket snabbare än i3. Hade du sökt en smidig burk som behöver bra batteritid då hade TimelineX varit ett bra val men då kanske hellre 3820TG.

Okej, tack så jättemycket! Men är det ett kasst grafikkort?

Egentligen känner jag inte att jag behöver batteritiden (även om det är ett STORT plus). Däremot eftersom jag inte spelar kanske det räcker med denna prestandan? Den är väl ändå lite power?

Tack för svar! Åker ev. in till stan om någon timme om du anser att det är bra pris!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wie:

Okej, tack så jättemycket! Men är det ett kasst grafikkort?

Egentligen känner jag inte att jag behöver batteritiden (även om det är ett STORT plus). Däremot eftersom jag inte spelar kanske det räcker med denna prestandan? Den är väl ändå lite power?

Tack för svar! Åker ev. in till stan om någon timme om du anser att det är bra pris!

Nej, det är inte ett kasst kort. Det ligger på nivå med 9600M GT som jag hade i min förra laptop. Spelade spel som stalker, Sacred 2, Neverwinter Nights 2, Call of Juarez, Fear, Cod:MW2 mm. Dock hade det svårt att hänga med i native upplösning på min maskin som var 1440*900. Till 1366*768 går det bättre.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

Jonathan, vad vart det för lappe och vad tycker du om den?

Jag köpte själv en 5741G med i3 350, GT320m samt 500GB HDD, ok det är inte världens skarpaste lappe direkt men jag vart faktiskt lite förvånad hur pass bra den mäter sig mot min server/mediamaskin som har P45/E8400/800Mhz DDR2/VelociRaptor. Dels i benchs men också i upplevd real life performance, dock så går mediaburken på Vista 32 medans Lappen har Win 7 64, men ändå.

Jag handlar absolut inte laptops i vanliga fall, men nu vart det så då jag vill ha en "riktig" dator att surfa, köra media på, leka med samt kanske prova nåt spel på om lusten faller in? Jag fick dessutom min (ej demo men sista exet ) riktigt billigt men har så här i efterhand tankar kring batteritiden? Visst, jag använder den inte mobilt några längre stunder men det skulle ändå vara kul att ha några extra timmar ifall man fastnar någonstans (tänk SL trafik) någon gång?

Jag hittar inget starkare batteri än 6000mAh, typ detta: Buy new ACER Aspire 5741G Series Laptop Battery,10.8V 11.1V 48Wh 66Wh 4400mAh 6000mAh computer batteries ??? Snopet helt klart! Varför gör ingen ett batteri med fler celler tex? För mig får det gärna sticka ut och bygga en liten kant bakåt/neråt ifall det fixar mig ett par timmar till. Har själv funderat på att bygga en väska med ventilationshål för luftintag och så och bara ha ett extremt finmaskigt nät där, sen använda en väska avsedd för icke widescreen skärmar och använda den extra höjden till att bygga in batterier i botten på den. Typ dubbelbottnad väska med ett feting batteri och endast kontakten till batteriet som sticker ut och man kan föra ner laptopen i.
Ifall man dessutom kunde släcka ner IGP´n I CPU´n helt och hållet så vore det ännu bättre, som det är nu så visar ju tex hwinfo32 att den vill ha 6w konstant och eftersom man inte kan växla grafiken så?

Det där med att byta ut DVD´n hade jag inte ens tänkt på? Vore ju nice att kunna peta i en SSD som system och ändå ha lite lagring kvar.

Permalänk
Medlem

Tänkte posta o se om någon kan hjälpa.
Har en aspire 5741G,i5 450 proc nvid 320M 3gb dd3 320 gb hårdisk.

har fått bluescreen två gånger när jag spelat wow, hur ska jag bearbeta det? Något förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Jonathan, vad vart det för lappe och vad tycker du om den?

Jag köpte själv en 5741G med i3 350, GT320m samt 500GB HDD, ok det är inte världens skarpaste lappe direkt men jag vart faktiskt lite förvånad hur pass bra den mäter sig mot min server/mediamaskin som har P45/E8400/800Mhz DDR2/VelociRaptor. Dels i benchs men också i upplevd real life performance, dock så går mediaburken på Vista 32 medans Lappen har Win 7 64, men ändå.

Jag handlar absolut inte laptops i vanliga fall, men nu vart det så då jag vill ha en "riktig" dator att surfa, köra media på, leka med samt kanske prova nåt spel på om lusten faller in? Jag fick dessutom min (ej demo men sista exet ) riktigt billigt men har så här i efterhand tankar kring batteritiden? Visst, jag använder den inte mobilt några längre stunder men det skulle ändå vara kul att ha några extra timmar ifall man fastnar någonstans (tänk SL trafik) någon gång?

Jag hittar inget starkare batteri än 6000mAh, typ detta: Buy new ACER Aspire 5741G Series Laptop Battery,10.8V 11.1V 48Wh 66Wh 4400mAh 6000mAh computer batteries ??? Snopet helt klart! Varför gör ingen ett batteri med fler celler tex? För mig får det gärna sticka ut och bygga en liten kant bakåt/neråt ifall det fixar mig ett par timmar till. Har själv funderat på att bygga en väska med ventilationshål för luftintag och så och bara ha ett extremt finmaskigt nät där, sen använda en väska avsedd för icke widescreen skärmar och använda den extra höjden till att bygga in batterier i botten på den. Typ dubbelbottnad väska med ett feting batteri och endast kontakten till batteriet som sticker ut och man kan föra ner laptopen i.
Ifall man dessutom kunde släcka ner IGP´n I CPU´n helt och hållet så vore det ännu bättre, som det är nu så visar ju tex hwinfo32 att den vill ha 6w konstant och eftersom man inte kan växla grafiken så?

Det där med att byta ut DVD´n hade jag inte ens tänkt på? Vore ju nice att kunna peta i en SSD som system och ändå ha lite lagring kvar.

sorry, glömt svara.. uppe i tentaveckor nu så blir inte så mycket tid vid datorn!

jag köpte faktiskt denna acer och sitter på den just nu. är supernöjd och för 5500 kr var den ett riktigt bra köp! har faktiskt inte funderat så mycket mer angående SSD eller batteri. använder den typ mobilt 2 ggr i månaden så då får jag väl bara klara mig med batteritiden.

angående din bluescreen är det lite svårt att säga nåt utifrån specsen direkt ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av klove:

Tänkte posta o se om någon kan hjälpa.
Har en aspire 5741G,i5 450 proc nvid 320M 3gb dd3 320 gb hårdisk.

har fått bluescreen två gånger när jag spelat wow, hur ska jag bearbeta det? Något förslag?

Har en likadan, också fått ett antal bluescreens.
Detta har hänt lite när som helst, t om när datorn bara har stått idle.
Minns inte felkoden nu.
Har googlat lite, verkar som att det är en del såna här problem där ute.
Någon skrev att nån fil i ZoneAlarm stod som orsak i felrapporten.
Jag har ZoneAlarm på min. Klove? Andra?

Permalänk
Medlem

ah tusan har också zonealarm...
Jag har läst lite överallt att acers support skulle vara dålig, det måste jag däremot motsäga. Tycker dom har varit lätta,högst en dags svarstid, men annars bra.
Väldigt besviken däremot på dessa bluescreens, fick en också när jag har bara idlat datorn.
Ska man kanske byta bort zonealarm då? Finns det någon fakta på det felet?

Permalänk
Medlem

Har iallfall tagit bort zonealarm och installerat en annan brandvägg som har fått lite sämre betyg ifrån download.com
men har inte fått någon bluescreen ännu! Så hitils posetivt

Permalänk
Medlem

Till alla som har haft problem med Bluescreen och använder zonealarm.
Jag tog bort zonealarm och har inte haft problem sen dess.! Thumbs up !