The Keyboard Company släpper Cherry MX-tangentbord på svenska

Permalänk
Melding Plague

The Keyboard Company släpper Cherry MX-tangentbord på svenska

Brittiska The Keyboard Company saluför tangentbord som får nostalgikerns känslor att gå i dur. Filco Majestouch släpps nu på svenska.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nästa inköp då! Efterlänktat.

Permalänk
Medlem

Vill ha det

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

UK layouten är precis likadan, vill man ha ett helt blankt tangentbord med andra switchar än mx cherry brown kan man köpa UK layouten och ett blankt keyset (kostar 35gbp extra)

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Hedersmedlem

Bästa nyheten på länge. Äntligen ett vettigt tangentbord för arbetsplatsen.

Permalänk
Medlem

Wow, väntade mig inte riktigt att Sweclockers skulle rapportera detta
Får se om jag köper ett, velat ha ett sen januari typ, men har att ganska nyinköpt IBM Model M...
Så får se vilka skeva blickar man får från Mor o Far, när man nämner det, fick några när man fick hem ett skitigt o gammalt tangentbord ^^

Permalänk
Medlem

1400 spänn, ja....

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Jag är både över 20 och rätt insatt och förstår inte... Vad är det som är coolt? Är det nån form av nyutgåva av nåt gammalt?

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av bbx8:

Jag är både över 20 och rätt insatt och förstår inte... Vad är det som är coolt? Är det nån form av nyutgåva av nåt gammalt?

Moderna/billigare tangentbord har en gummimatta (rubber dome) som ger en svampliknande känsla. Mekaniska tangenter har "skarpare" fjädring som ger en annan känsla att skriva på, likt äldre tangentbord.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Moderna/billigare tangentbord har en gummimatta (rubber dome) som ger en svampliknande känsla. Mekaniska tangenter har "skarpare" fjädring som ger en annan känsla att skriva på, likt äldre tangentbord.

Mäkta imponerade att ni lägger upp nyheter och kommenterar på forumen kl 01:25, på en söndagsnatt.
Har ni ingen fritid? ^^

Edit: Tangentbordet kostar £111,63. £95 är utan skatt. Om jag kollat rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Moderna/billigare tangentbord har en gummimatta (rubber dome) som ger en svampliknande känsla. Mekaniska tangenter har "skarpare" fjädring som ger en annan känsla att skriva på, likt äldre tangentbord.

Inte tycker om, avgudar
Jag ska ha ett!

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andreas D:

Moderna/billigare tangentbord har en gummimatta (rubber dome) som ger en svampliknande känsla. Mekaniska tangenter har "skarpare" fjädring som ger en annan känsla att skriva på, likt äldre tangentbord.

Många gillar känslan, och de är odiskutabelt mer hållbara och jag skulle tro att de skonar fingrarna mer, speciellt för de som skriver extremt mycket i jobbet.

Jag undersökte dessa tangentbord ordentligt för någon månad sedan, men undersökningen slutade väl i den uppenbara slutsatsen: 1400:- är rätt mycket för att det ska kännas lite bättre att trycka på tangenter. De som köper dem för spelprestanda tror jag lurar sig själv väldigt mycket, de pengarna kan säkert spenderas bättre på annat. Å andra sidan kan man hävda att man köper ett tangentbord för livet, men tja... Personligen ser jag inte att det är värt det.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Det här tangentbordet verkar helt underbart.. Men inte 1,4k-underbart, tyvärr.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av phz:

Många gillar känslan, och de är odiskutabelt mer hållbara och jag skulle tro att de skonar fingrarna mer, speciellt för de som skriver extremt mycket i jobbet.

Jag undersökte dessa tangentbord ordentligt för någon månad sedan, men undersökningen slutade väl i den uppenbara slutsatsen: 1400:- är rätt mycket för att det ska kännas lite bättre att trycka på tangenter. De som köper dem för spelprestanda tror jag lurar sig själv väldigt mycket, de pengarna kan säkert spenderas bättre på annat. Å andra sidan kan man hävda att man köper ett tangentbord för livet, men tja... Personligen ser jag inte att det är värt det.

Det finns ingen anledning att köpa ett så dyrt tangentbord för spel. Är man däremot programmerare, författare eller liknande så är det en betydligt vettigare investering.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

Mina tankar gick direkt till mitt SteelSeries 6Gv2 och 7G.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Raghor:

Mina tankar gick direkt till mitt SteelSeries 6Gv2 och 7G.

Jag vill minnas att Steelseries använder Cherry MX Black som sägs vara mer lämpade för spel och mindre för att skriva på. Fråga i Butiker & tillverkare.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Verkar som ett bra tangentbord och så men 1400.. mja
Specielt inte för mig då jag spelar ganska mycket.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phz:

Jag undersökte dessa tangentbord ordentligt för någon månad sedan, men undersökningen slutade väl i den uppenbara slutsatsen: 1400:- är rätt mycket för att det ska kännas lite bättre att trycka på tangenter.

Man får dock betänka hur mycker roligare de faktiskt är att skriva på; innan man har testat är det lätt att underskatta skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Jag vill minnas att Steelseries använder Cherry MX Black som sägs vara mer lämpade för spel och mindre för att skriva på. Fråga i Butiker & tillverkare.

Cherry MX Black är ju varianten som är trögast att använda. Hårdast motstånd och inget klick varesig när det gäller ljud eller känsla. Brown har klickkänslan men inte ljudet och ska vara den med minst motstånd och Blue har båda med motstånd någonstans mitt i. Så vad som är bäst lämpat för spel beror väl på hur mycket man gillar att ta i och hur mycket återkoppling man vill ha på sina tryckningar?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Jag vill minnas att Steelseries använder Cherry MX Black som sägs vara mer lämpade för spel och mindre för att skriva på. Fråga i Butiker & tillverkare.

MX Cherry Black är lämpade för spel då det är svårare att trycka ner, (60g om jag inte missminner mig). Tryckandet är linjärt och blir inte hårdare eller studsar tillbaka vid ett visst läge.

Mechanical Keyboard Guide - Overclock.net - Overclocking.net

Där finns allt man behöver veta och logaritmiskt många gånger mer, supporten på keyboardcompany svarar nog mer en gärna på frågor med.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Jag har mitt gamla compaq från 2001
jag älskar det!
jag skulle inte byta ut det mot något annat tagentbord!
fast om mitt nuvarande skulle gå sönder skulle detta nog vara nästa inköp

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av belga:

Cherry MX Black är ju varianten som är trögast att använda. Hårdast motstånd och inget klick varesig när det gäller ljud eller känsla. Brown har klickkänslan men inte ljudet och ska vara den med minst motstånd och Blue har båda med motstånd någonstans mitt i. Så vad som är bäst lämpat för spel beror väl på hur mycket man gillar att ta i och hur mycket återkoppling man vill ha på sina tryckningar?

De är ju också olika när det gäller var nedtryckning/uppsläppning registreras; blå har uppsläppningspunkten över nedtryckningspunkten, bruna har den under och för svarta är de så gott som samma.

Permalänk
Medlem

Åh... mina öron smälter nästan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Celcius:

Mäkta imponerade att ni lägger upp nyheter och kommenterar på forumen kl 01:25, på en söndagsnatt.
Har ni ingen fritid? ^^

Edit: Tangentbordet kostar £111,63. £95 är utan skatt. Om jag kollat rätt?

Kanske är så att det är nu vi har fritid och den väljer vi att spendera här?

OnT: Får mig att tänka på min gamla 133 MHz-are... 1400kr är inte direkt billigt och för min del så har jag vant mig vid low profile. Vore dock jävligt skoj att testa.

Permalänk
Medlem

Tack för förklaringar på min fråga

Och vet ni vad? Jag har ett Steelkeys 6G, plötsligt blev jag cool!

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem

Skulle sitta fint med ett sånt Mitt nuvarande är ett KeyTronic KT2001 Pro Black, men det är med membran lösning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jake93:

Jag har mitt gamla compaq från 2001
jag älskar det!
jag skulle inte byta ut det mot något annat tagentbord!
fast om mitt nuvarande skulle gå sönder skulle detta nog vara nästa inköp

Ja då lär du få vänta länge det är tamig fan enklare att ha sönder en blyklump än ett gammalt compaq tangentbord.

Gamla compaq tangentbord är underbara indeed!

Permalänk
Medlem

Haha fyfan va de lät, fett störande om man ska sova och någon skriver på de där...

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

Sitter med ett gammalt IBM tangentbord.. hehe. 1400kr är väl inte så mycket om man anser att man vill hålla det ett par år eller en livstid. liksom folk lägger ju 1000kr på en processor kylare

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Sitter med ett gammalt IBM tangentbord.. hehe. 1400kr är väl inte så mycket om man anser att man vill hålla det ett par år eller en livstid. liksom folk lägger ju 1000kr på en processor kylare

Nej det är inte särskilt mycket om du frågar mig. Personligen har jag köpt en hel del tangentbord, ett varje år mer eller mindre. Så om man köper detta för att ha i ett par år blir ju inte kostnaden särskilt hög.