AMD Bulldozer på Hot Chips 2010

Permalänk
Melding Plague

AMD Bulldozer på Hot Chips 2010

På konferensen Hot Chips vid Stanford University i USA presenterar AMD den kommande arkitekturen Bulldozer, avsedd för en ny generation processorer i prestanda- och mellanklass.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Synd att det är så långt kvar

Permalänk
Avstängd

Jag har väntat så länge så jag klarar att vänta ett tag till, men håller tummarna gör ja!

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

"When only one thread is active, it has full access to all shared resources."

I mina öron låter det som att den kan dela upp även endast en tråd på flera kärnor.
Sitter det hårdkodat i processorn kan det bli en riktig kick i enkeltrådade apps.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tosseboll:

"When only one thread is active, it has full access to all shared resources."

I mina öron låter det som att den kan dela upp även endast en tråd på flera kärnor.
Sitter det hårdkodat i processorn kan det bli en riktig kick i enkeltrådade apps.

japp men om t.ex ett program bara har en tråd så tror jag att man kan avända max 2 kärnor med bulldoxer

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Låter lovande!
Hoppas de kan ta in lite på Intel för nu ligger de ju ett år efter och lite i storleken i tillverkningsprocessen

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Släpper inte intel en 6/8 kärnig till 1156 så blir det Amd för mig framöver, kan tänka mig att amd:s nya "Am4" håller ett par år iaf.

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

japp men om t.ex ett program bara har en tråd så tror jag att man kan avända max 2 kärnor med bulldoxer

ok, men det bör väl ändå bli ca 50-100% snabbare?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Låter riktigt j*vla bra! Slår vad om att priset blir helt ok också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tosseboll:

ok, men det bör väl ändå bli ca 50-100% snabbare?

Ja dom säger ju 80% av två riktiga kärnor per bulldozer-kärna, och om en extra kärna ger 100% ökning så har man 200% av prestandan där och 80% av det blir ju 160% av ursprungliga prestandan, alltså en prestandaökning på 60% men det går nog inte räkna så riktigt rakt av heller. Lär hur som helst ge en del ja och troligtvis bra pris också som vanligt med AMD

Permalänk
Medlem

lite besviken att de bara blir max 8 kärnor för oss vanliga.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Ja faktiskt då Crysis 2 kommer kräva 128 kärnor?

Ontopic: låter bra, 2011 blir spännande år

Skrivet av cat_fish_1:

lite besviken att de bara blir max 8 kärnor för oss vanliga.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Det blir intressant att se hur amd och intel står sig mot varandra i prestanda och pris helt klart men som artikeln säger så ligger ju amd tyvärr ett år efter eller mer...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Verkar riktigt lovande. ska bli intressant å se hur amd å intel står sig mot varann med deras nya generation

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tosseboll:

"When only one thread is active, it has full access to all shared resources."

I mina öron låter det som att den kan dela upp även endast en tråd på flera kärnor.
Sitter det hårdkodat i processorn kan det bli en riktig kick i enkeltrådade apps.

Cores hör inte till Shared resources så tyvärr så det tror jag inte den kommer dela upp en tråd. Därimot kommer det finnas gott om L2 cache vilket inte är helt fel.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk

Inget för mig men det blir nog intressant när det gäller en speldator som bara ska användas

Permalänk

2011 kommer att bli så mysigt år i hårdvaruväg att jag nästan kommer i byxan när jag tänker på det. Då ska burken få sig en välförtjänt uppgradering. Mycket i burken har varit med sedan nådens år 2006.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Inaktiv

Trevlig presentation, får hoppas AMD får till det denna gång så de kan börja ta in på Intel.

Känner mig betydligt mer sugen på ett AMD-system nästa år än ett Intel-baserat. Återstår dock att se vad företagen i fråga får ut.

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt känns mitt AM2+ bygge gammalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ja dom säger ju 80% av två riktiga kärnor per bulldozer-kärna, och om en extra kärna ger 100% ökning så har man 200% av prestandan där och 80% av det blir ju 160% av ursprungliga prestandan, alltså en prestandaökning på 60% men det går nog inte räkna så riktigt rakt av heller. Lär hur som helst ge en del ja och troligtvis bra pris också som vanligt med AMD

Har ingen aning om hur du lyckas med den uträkningen men AMD har redan bekräftat att en tråd bara kommer köras på en kärna, ingen trådsplittring.

Permalänk

Bra artikel Sweclockers! 2011 kommer bli ett fantastiskt år för oss som gillar ny hårdvara! Tycker att AMD:s modul design låter väldigt intressant. En modul = 2 kärnor. Även om man tappar lite prestanda hålls strömförbrukningen nere och även storleken det är ju sjukt bra om vi jämför med Phenom II ( Deneb ) som är ungefär lika stor som Nehalem/Bloomfield men presterar sämre. Detta lär ju leda till att AMD kan fortsätta att hålla bra priser och vara det prisvärda alternativet.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt, vad menas med "Bulldozer-moduler"?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Förstår inte riktigt, vad menas med "Bulldozer-moduler"?

Som jag förstår det är en modul = 2 kärnor och 2 trådar?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbe Nukem:

2011 kommer att bli så mysigt år i hårdvaruväg att jag nästan kommer i byxan när jag tänker på det. Då ska burken få sig en välförtjänt uppgradering. Mycket i burken har varit med sedan nådens år 2006.

Du kör iallafall en hyffsad dator, suttit och väntat sen 2006 jag med. Fast med en E6600, 2GB RAM och ett 5750.

Spel är inte på topp längre om man säger så

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Förstår inte riktigt, vad menas med "Bulldozer-moduler"?

"The basic building block is the Bulldozer module. AMD calls this a dual-core module because it has two independent integer cores and a single shared floating point core that can service instructions from two independent threads. The two thread machine is larger than a single core but smaller than two cores with straight duplication of resources."

AMD Discloses Bobcat & Bulldozer Architectures at Hot Chips 2010 - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av damiano:

Släpper inte intel en 6/8 kärnig till 1156 så blir det Amd för mig framöver, kan tänka mig att amd:s nya "Am4" håller ett par år iaf.

Jag tror den kommer heta AM3+. Siffran i sluter säger inte vilken generation det är, utan vad för generation av minne som den använder. AM2 och AM2+ - DDR2, AM3 och AM3+ - DDR3.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel ^^

Mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av Bulldozer, håller tummarna att den blir riktigt bra. Jag tänker dock inte vänta till 2011 med att uppgradera, så nu ser det ut att bli Intel CPU i min nästa PC.

Något som slår mig är att skalbarheten i Bulldozer lite liknar hur GF100 är uppbyggd. Nvidia verkar ju faktiskt ha lyckats bra på den fronten även om första serien inte var så bra ur andra synpunkter (värme/effekt). Men tittar man på hur de lyckats att snabbt designa en ny krets (endast en revision/tapeout) med färre cluster och snart kommer en till ännu mindre, där båda bygger på samma grund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Jag tror den kommer heta AM3+. Siffran i sluter säger inte vilken generation det är, utan vad för generation av minne som den använder. AM2 och AM2+ - DDR2, AM3 och AM3+ - DDR3.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel ^^

Mvh

Det låter som att det kan stämma faktiskt. Har läst nåt om det, men minns inte var..
Kan vara så att AM2+ hade stöd för DDR3, om processorn hade det... hmm...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buio:

Den andra saken som jag tänkte på är att det nyligen var en nyhet om att ATI försvinner som varumärke. Det verkar inte AMD ha märkt ännu, då det fortfarande heter ATI i deras presentation. Det är enkelt att ändra förstås, men om de nu ska ta bort det borde inte de börja någonstans själva då.

http://www.sweclockers.com/nyhet/12546-ati-pa-vag-att-forsvin...
Nu var det ju snarare rykten och spekulationer, jag har fortfarande inte sett något officiellt från AMD att ATI verkligen kommer försvinna som varumärke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

http://www.sweclockers.com/nyhet/12546-ati-pa-vag-att-forsvin...
Nu var det ju snarare rykten och spekulationer, jag har fortfarande inte sett något officiellt från AMD att ATI verkligen kommer försvinna som varumärke.

Jag redigerade bort den biten från min kommentar, jag såg att den bilden var från en gammal presentation (från 2009 enligt datum i bilden) och inte ingick i presentationen nyheten handlade om. Så det kan fortfarande stämma bra.