Ännu än AMD vs. Intel, köpråd med diskussion

Permalänk
Medlem

Ännu än AMD vs. Intel, köpråd med diskussion

Tjo, valde att lägga denna tråd här under istället för stationära datorer - köpråd då det inte blir speciellt mycket diskussion där och inte många frågor besvaras. Inget illa menat

Hittade en rätt bra beskrivning som jämför de olika "toppmodellerna" i mittenskiktet, där vi helst bortser från i7 då de ligger utanför budget.

Skrivet av WrongTarget:

Jupp, stämmer rätt bra. En Phenom II 955 eller 965 (i stort sett samma processor, fast 955 har lägre klock och i vissa fall lägre stepping), båda är multipelupplåsta och därmed lättklockade duger gott åt de flesta spelriggar och då man kan få ett bra moderkort för AMD lite billigare, finns det mer pengar över till ett bra grafikkort som är vad man verkligen bör prioritera i en spelrigg (ett snäpp upp i grafikkort ger mycket mer spelprestanda än ett snäpp upp i processor).

Intels processorer i i5 (fyrkärniga varianterna då) och i7-serierna ger mer prestanda rent allmänt, men ur spelsynpunkt märker du skillnaden först om du kör übergrafiklösningar som dubbla HD5870 eller liknande.

För normalgamern, så är en 955 och ett bra grafikkort på ett vettigt moderkort en mycket kompetent och prisvärd lösning. Iofs går inte en i5 750-lösning på så mycket mer (kanske 400-500 kr mer om man inkluderar moderkort) och ger något bättre prestanda , men de pengarna gör mer om man lägger dem på ett bättre grafikkort istället.

1055T är även den en trevlig processor, men originalklocken är lite låg, så i 9 fall av 10 så ger en 955/965 bättre spelprestanda pga högre klock (om man överklockar 1055T är det en annan femma).
I de flesta fall ger 955/965 bättre prestanda i spel och kostar mindre, vilket ger mer pengar över till grafikkortet. (nu finns det säker de som kommer att komma med argumentet framtidssäkerhet om 1055T, men faktum är att i dagens spel och under de kommande åren kommer en högre klockad 955/965 ge bättre spelprestanda, helt enkelt för att spelen inte är optimerade för att fullt ut dra nytta av sex kärnor. I dagsläget drar ju inte ens hälften av spelen någon egentlig nytta av fler kärnor än två)

Utifrån detta försöker jag utse en vinnande kombination,

AMD Phenom2 X6 1055T
AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition

vs.

Intel Core i5 760, 2.8GHz
Intel Core i5 650, 3.20GHz

Då det är dessa som ligger inom budget. I vissa fall så tar en klockad 965a 1055t, därför tog jag med de två, och intel så tog jag bara de två i samma prisklass, kanske missat någon?

Tanken är att sätta ihop ett paket:
moderkort 1000kr~
minne 1000kr~
+ cpu

som sedan kommer kombineras med ett Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC

Vilken processor bör man välja och varför? Intel eller AMD? Lite svårt att hänga med utvecklingen idag när man pausat ett tag från datorköp

hjälp uppskattas!

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

i5 650 går väl bort direkt egentligen, eftersom det är en tvåkärnig processor. Sen blir det ju knepigare. Om priset är viktigt så är X4 965 billigare, annars så är i5 760 eller X6 1055T ett bättre val. Tyvärr så är det inte så enkelt att säga vilken av dem som är bäst, utan det beror på vad du gör med datorn. i5 760 presterar i regel bättre i spel än AMD-alternativen, men använder man många trådar så kan X6 dra ifrån. Kolla t.ex. på denna recension, så kan du avgöra själv vilken processor som passar dig bäst (det är iofs. i5 750 som är med och inte 760, men skillnaden är bara 2.66GHz vs 2.8GHz).

Permalänk
Medlem

Oj det var en miss att kasta upp den där, då är det väl i sort sätt bara 760 som är aktuell. Ska fundera lite mer på saker så får vi se, men det verkar inte spela så stort roll ifall man tar en 760 eller 1055t med andra ord.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Jag valde själv Core i5 för att jag hade inte bestämt mig vad jag ville köra för grafikkort. Tror inte att det finns något moderkort för AM3 som har officielt stöd för både CrossfireX och SLI.

lade till "officielt"
Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av M0rditz:

Jag valde själv Core i5 för att jag hade inte bestämt mig vad jag ville köra för grafikkort. Tror inte att det finns något moderkort för AM3 som har officielt stöd för både CrossfireX och SLI.

techPowerUp! News :: AMD Platform Meets Lucid Hydra on MSI 870A-GD60 Hydra

Varför nu ett enkelt HD5970 inte räcker har jag svårt att förstå dock.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Ska också bygga en dator åt en kompis nu och står i valet mellan AMD och Intel.

Såg länken postad i #2 och det är lite svårt att dra slutsatser från prestandatsterna där då i vissa fall i5 > X4/X6 o i andra fall tvärtom.

Det man kan säga är väl att i de flesta fall förlorar man inte så mkt prestanda på att välja X6 istället för X4 (när spel eller dylikt inte använder alla kärnor) tack vare turbo.

Vad jag anmärker här dock är att intels processorer käkar mindre effekt. Detta borde resultera i svalare (och möjligtvis tystare) system. Kan vara värt att tänka på när prisskillnaden på ett rigg endast handlar om ett par hundralappar.

Folk som vet bättre får gärna kommentera dessa punkter jag dragit upp.

Jag har kollat runt en del och även hittat folk som klagat på utbudet hos moderkort för AMD, men jag antar att detta mest beror på att endast ett fåtal kort har stöd för SLI?
Tänker man inte köra SLI öht (som jag) så ser jag endast pris och effektförbrukning som påverkande faktorer mellan valet.
Vad säger ni?

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Medlem

Är väl lite upp till vilken typ av gamer man är, dom flesta vanliga spel FPS och allt liknade där bör man piriotera grafikkort och en bra quad intel eller AMD alt en AMD X6 pelar lite mindre roll, som artikeln och beskriver. Jag skulle nog gå på AMD X6 då spel kommer att börja och gilla mer CPU kraft + fler cores snart, men inte nödvändigt i dagsläget.

Är man däremot en gamer som gillar tunga strategi och simulatorer så blir CPU mer intressant och viktigare, och man får piriotera den, grafiken där kan man ofta välja ett lite enklare, gillar man både och, tja då blir det dyrare
Men här är det egentligen Intel I7 930 eller bättre som gäller, alternativt X6 från AMD
Detta för tex FSX

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Alright, baserat på denna recension AMD's Six-Core Phenom II X6 1090T & 1055T Reviewed - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News så jämfört med i5 750 vs. X6 så kommer det nog bli en i5 760 1900kr vs. Phenom X6 1900kr. Det verkar som att X6an får pisk rätt ofta mot i5an. Dock undrar jag hur en i5 760 står sig mot Phenom X6'an om den går på överklock säg 2,8 till 3,2ghz~.

Då behöver jag genast hjälp med att välja ut ett moderkort till i5'an för runt 1100kr~. Har ingen koll på Intelsidan och verkade inte hitta något vettigt kort med SLI-stöd heller

Hjälp tack!

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Om du kan höja budgeten några hundringar kan du köpa en ASUS P7P55D Pro. Det kostar 1 383kr hos Misco om du lägger in "sweclockers181810" som rabbatkod på den här sidan.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk

Asrock P55 Extreme är ett annat moderkortsalternativ:
ASRock P55 Extreme - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort

Går att få för 1300kr på Inet, fraktfritt om du lägger denna länk i varukorgen:
https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Som alla andra P55-moderkort stöder det både Crossfire och SLI:
ASRock > Products > P55 Extreme

Det kör x8/x8 i SLI/CF-läge, till skillnad från billigare P55-moderkort som ofta bara stöder x16/x4 på PCI-e portarna (Även det tidigare nämnda Asus P7P55D Pro stöder x8/x8, men är något dyrare).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av M0rditz:

Om du kan höja budgeten några hundringar kan du köpa en ASUS P7P55D Pro. Det kostar 1 383kr hos Misco om du lägger in "sweclockers181810" som rabbatkod på den här sidan.

Skrivet av WrongTarget:

Asrock P55 Extreme är ett annat moderkortsalternativ:
ASRock P55 Extreme - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort

Går att få för 1300kr på Inet, fraktfritt om du lägger denna länk i varukorgen:
https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Som alla andra P55-moderkort stöder det både Crossfire och SLI:
ASRock > Products > P55 Extreme

Det kör x8/x8 i SLI/CF-läge, till skillnad från billigare P55-moderkort som ofta bara stöder x16/x4 på PCI-e portarna (Även det tidigare nämnda Asus P7P55D Pro stöder x8/x8, men är något dyrare).

Blev P7P55D Evo för runt 1600 tror jag från webhallen. Riktigt bra kort men har stora problem med att få minnen att passa. Köpte ett par OCZ 1600mhz och de vill inte alls lira med detta kort utan låser sig på 1066mhz. :/

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10