Närlivset vill ta ut avgift fast det är olagligt. Vad ska man göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Skillnaden ligger storleken på transaktionen. Webhallen lär ha extremt få transaktioner i storlekn 5-50kr.
Om de ens accepterar så små ordrar? Visa webbutiker har ett minst order pris

Nja, nu gjorde jag en liknelse med en annan lag som många tycker så synd om webbutikerna för, nämligen distansköpslagen. Att butiken tvingas ta emot använda varor och sedan tvingas sälja dem som demovaror och sedan förlora "enormt" mkt pengar. Men ändå kan de tydligen hålla ett lågt pris?

Min poäng var att problemet blir uppförstorat och inte alls verkar vara något ett problem. Annars anser jag att man får leken tåla om man ger sig in i den. Har man en butik får man följa de lagar och regler som gäller och inte mygla på grund av att "det blir för dyrt". Fan, skaffa ett annat arbete då.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cequence:

Inga pengar är ju bättre än att förlora pengar, så du tror att om du handlar för 72.50kr så skulle inte butiken ha tillräckligt med pålägg på varorna så att han inte kan täcka upp en kort avgift och ändå tjäna pengar ?
Den affären som säljer varor för inköpspris till kunderna vill jag också handla på, tala gärna om var den finns !

Risken finns att det är skillnaden mellan vinst och ingen vinst ja.
Folk verkar tro att butikerna gör detta bara för att djävlas med sina kunder. Dags att vakna kanske?

År 2008 tjänade bankerna 7,5 miljarder på kortterminaler. Då är det inte inräknat vinst från utebliven kontanthantering. För att ha en terminal får du betala en fast avgift varje år. Vill minnas att det är storleksordningen 10000 kr. Sen tillkommer en avgift per transaktion som varierar från 50 öre till ett par kronor. Det förekommer även att en procentsats tas ut av köpbeloppet. De är även väldigt duktiga på att ta enormt betalt för installation och uppgradering av terminalerna. Uppkopplingsavgift tillkommer självklart också.

Så ge fan i att rikta er ilska mot handlarna och gå istället och gnäll på de som verkligen ligger bakom problemet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det beror väl på hur man ser det, som jag ser det så är det affären som har problemet thus är det de som ska gnälla på dem som verkligen ligger bakom problemet, och under tiden hålla sig till den lag som gäller eller alternativt ta bort sina kortläsare eller stänga butiken.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Skrivet av Lurcazzus:

För er som gnäller på handlarna.

Många av små livsen har mängder med minitransaktioner. De som t.ex. är grannar med skolor har ungdomar som kommer in och handlar läsk eller liknande för 10:-. De där 2,5:- det kostar butiken är kanske hela marginalen? Vill ni inte handla under försäljarens vilkor så strunt i det och leta upp en annan butik.

Säljer de en burk läsk för 10:- har de redan tjänat 5 kr...

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Säljer de en burk läsk för 10:- har de redan tjänat 5 kr...

eller typ 8.5kr...

Visa signatur

xellos: i7 920 @ 3,9 GHz | Asus P6T Deluxe V2| Corsair 1000W | Corsair 6GB 1600MHz DDR3 | PowerColor ATI 4870x2 x2 CrossFire | Creative SB Xtreme Gamer | 60GB SSD + 500GB Sata II | Samsung t220 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Risken finns att det är skillnaden mellan vinst och ingen vinst ja.
Folk verkar tro att butikerna gör detta bara för att djävlas med sina kunder. Dags att vakna kanske?

År 2008 tjänade bankerna 7,5 miljarder på kortterminaler. Då är det inte inräknat vinst från utebliven kontanthantering. För att ha en terminal får du betala en fast avgift varje år. Vill minnas att det är storleksordningen 10000 kr. Sen tillkommer en avgift per transaktion som varierar från 50 öre till ett par kronor. Det förekommer även att en procentsats tas ut av köpbeloppet. De är även väldigt duktiga på att ta enormt betalt för installation och uppgradering av terminalerna. Uppkopplingsavgift tillkommer självklart också.

Så ge fan i att rikta er ilska mot handlarna och gå istället och gnäll på de som verkligen ligger bakom problemet.

Har inte sagt att jag tycker bankerna har rätt eller skall tjäna så mycket pengar på att vi alla betalar med kort.
Men som du säger själv så är väl avgiften på terminalen satt på års basis, även om Kalle köper en dosa snus för 30kr eller en hel stock för 300kr så är den fast, och om sen avgiften varierar mellan 50öre och en procent sats per köp så kanske de skall börja neka stora köp också då?
Jag har jobbat i affär förr och du skall ju inte inbilla mig att de inte har 50öre i vinst på en vara för 30kr.

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Säljer de en burk läsk för 10:- har de redan tjänat 5 kr...

10kr? Så dyra är väll endå inte små burkarna på minilivs?
(Tänker efter och inser att jag nog inte handlat en småburk på minilivs på en sådär 7år).

Edit: När jag var ung var ddet 3 för 10 :p.

Permalänk
Skrivet av Lurcazzus:

10kr? Så dyra är väll endå inte små burkarna på minilivs?
(Tänker efter och inser att jag nog inte handlat en småburk på minilivs på en sådär 7år).

Edit: När jag var ung var ddet 3 för 10 :p.

Du råkar inte vara född 1833?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Skrivet av MIFFo_BEast:

Du råkar inte vara född 1833?

Du är ungefär 50 år fel ;). Under min gymnasietid kostade burkarna 3 för 10:-. Då var det iofs tysk läsk och den försvann ju sen men då hade jag redan slutat köpa burkar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cequence:

Har inte sagt att jag tycker bankerna har rätt eller skall tjäna så mycket pengar på att vi alla betalar med kort.
Men som du säger själv så är väl avgiften på terminalen satt på års basis, även om Kalle köper en dosa snus för 30kr eller en hel stock för 300kr så är den fast, och om sen avgiften varierar mellan 50öre och en procent sats per köp så kanske de skall börja neka stora köp också då?
Jag har jobbat i affär förr och du skall ju inte inbilla mig att de inte har 50öre i vinst på en vara för 30kr.

Det är årsavgift plus uppkopplingsavgift, plus fast avgift per transaktion plus eventuell procentsats.
Det är svindyrt att ha kortläsare, speciellt om du har en liten butik och inte har så bra förhandlingsläge.
Som sagt, handlarna vill inte ta ut den där avgiften för att de tycker att det är kul att djävlas med sina kunder.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Stora problemet är väl för just små affärer/kiosker som gör väldigt många små transaktioner, tex olle köper en läsk plus en snickers för 15:-, lägg då på en kortavgfit på ett par kr så är inte vinsten så stor då hyra/personal osv ska betalas också. För ingen driver ju en butik som ska gå plusminus 0.

Vill inte försvara kortavgiften men förstår de som har den.

Bankerna tjänar som sagt multum på kort så de är där de borde skärpa lagen.

Permalänk
Medlem

Nu ser vi effekterna av den värdelösa och idiotiska lagen:
Tandlös lag får motsatt effekt - Konsument - www.gp.se
Vi kan alltwså inte längre handla med kort för små belopp. Så går det när lagstiftningen fullständigt motverkar det vi vill uppnå. Det vi vill ha är lägre kostnader för korttransktioner, med den nya lagen så döljs dessa kostnader ännu mer än tidigare.
Och de butiker som tillåter kort på små belopp kommer ju höja priserna istället.

Förresten, ni som tycker det är hutlösa priser på närbutikerna, varför inte öppna en själv och casha in de stora pengarna...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Vad hände med 'Kunden har alltid rätt?'

Kunden har aldrig rätt, de ska bara tro att de har det.

Jag bryr mig aldrig om det där med avgiften för ett kreditkort, de där kronorna påverkar mig inte och jag ser hellre att butiken tar kort än inte gör det. Hela diskussionen känns mest som paragrafrytteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Du är ungefär 50 år fel ;). Under min gymnasietid kostade burkarna 3 för 10:-. Då var det iofs tysk läsk och den försvann ju sen men då hade jag redan slutat köpa burkar.

Du är alltså född 1883? Fanns cola då?

*kunde inte låta bli....

Visa signatur

BAAH