Permalänk
Medlem

Värt att köpa ny Cpu?

Tja, jag undrar om det är värt att lägga pengar på en ny cpu som den här
Komplett.se - AMD Athlon II X2 250

jag har en dålig cpu och undrar om det skulle göra stor skillnad att byta till den där (Länken).

Min dator:
Grafikkort: Sparkle GTS 250 512mb.
CPU: AMD Phenom(tm) 9500 Quad-Core Processor, 2.19 GHz Performance Rated at: 4.38 GHz
RAM : 4gb (3.2gb på Can you run it?).
Skärm: Benq 24" Full HD. 1920x1080.
3DMark06 poäng: 9080
Nätagg: Corsair 400W.

Lär det ändras mycket om jag byter cpu?

Permalänk
Medlem

Vad har du för mobo? har du en am2 eller am2+ så måste du köpa nytt moderkort också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Vad har du för mobo? har du en am2 eller am2+ så måste du köpa nytt moderkort också!

Hmm, hur kan jag kolla det?

Permalänk
Medlem

skulle inte tro att det blir någon skillnad på de bytet, mer värt att kanske överklocka phenomen till kanske 2.6-2.7 ist

Visa signatur

6600k Asus z170 16gig ddr4| Custom vatten loop | Corsair HX750 Gold | xl2411 | U2711 | Corsair Carbide Air 540 | Corsair force 3 ssd | Creative Sound Blaster Z | Sh 650hd | Røde Podcaster
Ducky Mini/ Razer DA 2013

Permalänk
Medlem

Nästan en nergradering.
Hitta ngn 940/955/965 istället.

Ladda ner Everest Ultimate och kolla vad ditt moderkort heter.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Det är inte alls säkert att du behöver byta MB, bios-uppdatering kan räcka!
Kontrollera detta på Moderkortstillverkarens hemsida.

Fo3

EDIT, MB tillverkaren har säkert en lista på CPU som stöds också DS

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Vad har du för mobo? har du en am2 eller am2+ så måste du köpa nytt moderkort också!

Inte riktigt kanske, AM2+ har ju stöd för AM3 processorer också. (Om moderkortet har stöd för den CPU:n d.v.s, kolla biosupdates)
OT: Tror inte heller det blir värt skillnaden, lättare och billigare att bara klocka upp din Phenom en aning, är väl en black edition (?) så det borde väl inte bara några problem att snäppa upp Multin en gång eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

Inte riktigt kanske, AM2+ har ju stöd för AM3 processorer också. (Om moderkortet har stöd för den CPU:n d.v.s, kolla biosupdates)
OT: Tror inte heller det blir värt skillnaden, lättare och billigare att bara klocka upp din Phenom en aning, är väl en black edition (?) så det borde väl inte bara några problem att snäppa upp Multin en gång eller två.

ah, tänkte nog tvärtom vad jag skrev.