Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Vi kan säga såhär. Jag och pappa låg och körde ca 75 på 70-väg på väg till golfen och vi vart omkörda av honom...

Edit: Felaktigt påstående, tar bort det.
Men jag tror fortfarande inte på att den moppen går 80 med bara strypningen borttagen.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpammerN^:

Edit: Felaktigt påstående, tar bort det.
Men jag tror fortfarande inte på att den moppen går 80 med bara strypningen borttagen.

Kanske inte dom äldre modellerna men den som min kompis har (den var helt ny tror jag när han fick den förra året).
Har en annan kompis också som hade en likadan (motorkunnig som fan!) och han hade lagt ner 10-15k i trim till den och den gick äckligt bra minns jag. Han har blivit jagad av polisen många gånger men klarat sig för att han kan köra snabbare än dom på vägarna här omkring (dock inte landsväg t.ex.).
Sen så såldes den för han vågade inte ha kvar den för att polisen patrullerade vid hans hus flera gånger om dagen
Dom går att få upp i 100+

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Mycket snack, lite verkstad Kolla ventilspelet, cykla iväg till Rinab

och köp rätt stift.

Dold text

Edit: missade att du hade köpt stift...

Skrivet av Ala_95:

Det är 50cc motor men t.ex. 70's rör osv pratar dom om.
Min kompis Rieju Drac RRX gör 80 på femman efter att ha dragit pluggen bara...

Alltid lika kul...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Mycket snack, lite verkstad Kolla ventilspelet, cykla iväg till Rinab

och köp rätt stift.

Dold text

Edit: missade att du hade köpt stift...

http://sporthoj.com/forum/images/smilies/nose.gif

Alltid lika kul...

Jag kunde faktiskt ta mopeden ner på gymmet idag. Men det tog ett tag att få igång den både när jag åkte dit och när jag åkte hem. Inte lika lättstartad på morgon nu heller.
Aja, ska köra med den lite till. Får jag mer problem så kollar jag med motorkunnige grannen

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av eas@tetris:

Mycket snack, lite verkstad Kolla ventilspelet, cykla iväg till Rinab

och köp rätt stift.

Dold text

Edit: missade att du hade köpt stift...

http://sporthoj.com/forum/images/smilies/nose.gif

Alltid lika kul...

Ventiler på en tvåtakt?
Måste vara nåt nytt då, gått igenom motorn på min Suzuki PV flera gånger och där finns inga ventiler

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Ala_95 Vet du om den är 4-takt eller 2-takt? Surrar den som en geting, eller bööar den mest bara när du accelererar?*

Skrivet av SpammerN^:

Ventiler på en tvåtakt?
Måste vara nåt nytt då, gått igenom motorn på min Suzuki PV flera gånger och där finns inga ventiler

Kan säga att jag inte hittat några ventiler varken på min DTR eller min enduro Husqvarna 125
Eftersom det inte stod nått om 2-takt i tråden, och att det tjatades om ventiler så antog jag att den är 4-takt

Roten till allt prat!

*INGEN får skratta åt min förklaring om hur det låter!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Jag är inte säker på att det är 4-takt men rätt så säker. Den har inte det där ljusa ljudet som några av kompisarnas mopeder har utan min kallas "dammsugaren"

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Jag är inte säker på att det är 4-takt men rätt så säker. Den har inte det där ljusa ljudet som några av kompisarnas mopeder har utan min kallas "dammsugaren"

De flesta skotrar låter på det viset, därmed inte sagt att det inte är en 4-takt du har.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpammerN^:

De flesta skotrar låter på det viset, därmed inte sagt att det inte är en 4-takt du har.

Nä. Men min moped låter inte som skotern (2-takt) gör.
Mopeden låter mindre än andra mopeder, går tystare och lite mörkare ljud.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av eas@tetris:

Ala_95 Vet du om den är 4-takt eller 2-takt? Surrar den som en geting, eller bööar den mest bara när du accelererar?*

Kan säga att jag inte hittat några ventiler varken på min DTR eller min enduro Husqvarna 125
Eftersom det inte stod nått om 2-takt i tråden, och att det tjatades om ventiler så antog jag att den är 4-takt

Roten till allt prat!

*INGEN får skratta åt min förklaring om hur det låter!

Ursäkta mig då
Men jag antog att den var 4-takt eftersom den är en kina
Själv äger jag faktiskt en 2-takts kina

Skrivet av Ala_95:

Nä. Men min moped låter inte som skotern (2-takt) gör.
Mopeden låter mindre än andra mopeder, går tystare och lite mörkare ljud.

Ett lätt sätt att kolla om det är 4-takt eller 2-takt.
Häller du motorolja i motorn som du byter då och då eller blandar du 2-taktsolja i bensinen / har i en separat tank varifrån oljan blandas in i förgasaren?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Ursäkta mig då
Men jag antog att den var 4-takt eftersom den är en kina
Själv äger jag faktiskt en 2-takts kina

Ett lätt sätt att kolla om det är 4-takt eller 2-takt.
Häller du motorolja i motorn som du byter då och då eller blandar du 2-taktsolja i bensinen / har i en separat tank varifrån oljan blandas in i förgasaren?

Nej, bara en tank för bensin. Motoljan "hälls i motorn" och byts lite då och då. Har olja hemma men ska övertala pappa att göra det åt mig för jag vet inte hur man gör

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Lite OT men att en 50cc skulle göra 100+ utan problem tvivlar jag på. Antar att det är 70cc, trim och maxvarv i nerförsbacke.

Länge sen jag hade moppe men min Reiju drac gjorde 95km/h med drevad, bytt avgassystem samt större förgasare så går men flesta kör väl 70cc eller 80cc. 70 runt där omkring gick väl några jag kände som körde urpluggat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Jag har en gräsklippare hemma som stannar pga undertryck i tanken, så man kan bara ha locket typ påsnurrat lite men inte åtdraget

Men jag står fortfarande fast vid ventiljustering.
Är inte tändstift och motorolja bytt på ett bra tag så fixa det med.
Nåt annat jag märkt är att även de "finaste" kinamotorer kommer det metallflis ur vid oljebyte

Tror också på ventilerna. Syrrans moppe gjorde samma sak och då var ventilerna lite konstigt inställda, efter en justering gick den kanon bra igen.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k || Asus Z87-Pro || 16GB DDR3 1600MHz || Gigabyte GTX 970|| EVGA Supernova G2 750W || BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Nej, bara en tank för bensin. Motoljan "hälls i motorn" och byts lite då och då. Har olja hemma men ska övertala pappa att göra det åt mig för jag vet inte hur man gör

Eller så gör du det medans din pappa tittar på och förklarar hur du ska göra, aldrig fel att lära sig lite om motorer menar jag.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Eller så gör du det medans din pappa tittar på och förklarar hur du ska göra, aldrig fel att lära sig lite om motorer menar jag.

Jag lär mig nog genom att se på. Skulle kunna byta luftfilter/byta tändstift nu utan problem. Dessutom vet jag hur en förgasare ser ut

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Nej, bara en tank för bensin. Motoljan "hälls i motorn" och byts lite då och då. Har olja hemma men ska övertala pappa att göra det åt mig för jag vet inte hur man gör

Okej, fixa ventilerna då
Jag tror jag hade 0.015 i spel när jag ställde in ventilerna åt en polare.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Okej, fixa ventilerna då
Jag tror jag hade 0.015 i spel när jag ställde in ventilerna åt en polare.

Och det ska vara ...?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Okej, fixa ventilerna då
Jag tror jag hade 0.015 i spel när jag ställde in ventilerna åt en polare.

Säkert? Jag tror att du är en tiopotens fel. 0.15 låter mer rimligt.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Skrivet av SpammerN^:

Edit: Felaktigt påstående, tar bort det.
Men jag tror fortfarande inte på att den moppen går 80 med bara strypningen borttagen.

När en kompis till mig hade sin moppe, en ny CPI, så drog han pluggen på den och den gjorde lätt 80km/h på mätaren. Säg att den gjorde 75 då, skitsamma.
Jag vet att inget annat var gjort med den.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Säkert? Jag tror att du är en tiopotens fel. 0.15 låter mer rimligt.

Ja, fast bara på avgasventilen. Insugsventiler ska inte ha mer än 0.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av getskägg:

Ja, fast bara på avgasventilen. Insugsventiler ska inte ha mer än 0.1.

Jag kanske blandade ihop tempus där föresten, anton menade nog att han hade 0.015 *innan* han justerade.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Skrivet av Halogen:

Jag kanske blandade ihop tempus där föresten, anton menade nog att han hade 0.015 *innan* han justerade.

Njä, innan jag justerade så låg ventilerna fast mot vipparmarna
Men det var 0.15 jag körde med på båda ventilerna. Funkade bra i alla fall.
Det kan ha varit så att jag t.om körde 0.10 på båda.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

min kusin hade en kina moppe (baotian) den gick inte bra alls sen fixade vi ventilspelet/ventilerna så gick den bra igen
och när man ställer ventiler ska avgasventilen vara mer mellanrum än insugsventilen (om ja nu inte blandar ihop de)

jag har en DT som är drevad och fixat en bättre CDI box och den gör 74km/h

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

En gammal kompis till min bror sa att han kunde titta på den (han är motorkunnig) men kunde inte göra så mycket. Den har gått bra sedan dess tills i torsdags förra veckan. Knappt att jag tog mig hem, den typ hackade, hostade och gick jättelångsamt. Jag och far min kom fram till att det var vatten i tanken (hade tankat med samma dunk som gräsklipparen som hade vatten i tanken) så jag stack ut igår på stabilitetstest på grusvägen nedanför huset. Körde ungefär två mil totalt fram och tillbaka och det hände ibland att den segade ner sig och "hostade" men det var mest i början. Sedan gick den bra och startade på första kicken (var så efter att killen hade tittat på mopeden) och den startade när den var varm och så. Den gick bra ner till skolan i morse och sedan så hade jag håltimme, for hem (efter en 40 minuters lektion) och den var lite mer svårstartad då, kanske kickade 7-8 gånger. Sedan när jag skulle tillbaka till skolan efter ungefär en timme så vägrade den att starta. Ska nog gå ut sen ikväll och testa starta den.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Du har så klart justerat ventilerna?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Nej det har jag självklart inte för jag vet inte hur jag gör
Men den går ju bra annars. Brassade ju på 65 på grusvägen i ungefär 2km utan att sänka farten.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Nej det har jag självklart inte för jag vet inte hur jag gör
Men den går ju bra annars. Brassade ju på 65 på grusvägen i ungefär 2km utan att sänka farten.

Du kände ju nån som kunde det?
Få det gjort, jag svär på.... nåt.... att den kommer går mycket bättre med det fixat

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Du kände ju nån som kunde det?
Få det gjort, jag svär på.... nåt.... att den kommer går mycket bättre med det fixat

Äh. Det fanns eventuellt någon firma eller liknande typ 3½ mil härifrån som kunde ta och kolla på den, eller så får far min prata med någon. Vi har kommit fram inom familjen att han ska se till att jag har en fungerande moped

Edit: Batteriet är ju dåligt. Orkar inte starta med elstarten. Kan det vara mina korta åkturer till och från skolan som drar ur batteriet?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Äh. Det fanns eventuellt någon firma eller liknande typ 3½ mil härifrån som kunde ta och kolla på den, eller så får far min prata med någon. Vi har kommit fram inom familjen att han ska se till att jag har en fungerande moped

Edit: Batteriet är ju dåligt. Orkar inte starta med elstarten. Kan det vara mina korta åkturer till och från skolan som drar ur batteriet?

Okej, fixa ventilerna på något vis i alla fall, det gör mycket.

Förmodligen är det dina korta turer som drar ur batteriet, vissa baotian har oxo en riktigt kasst larm som drar batteri.
Dra ur säkringen till det i så fall
Drar du ur larmet helt går nån spärr i och du kan inte stänga av mopeden med nyckeln, oavsett läge

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Fan mopeder ska vara två-takt. Mycket lite som kan gå fel om man inte börjar trimma och leka med effekt uttag. Helst någon från 70-80 talet också då går de fan i evigheter. Jag har gjort min läxa