Processorval i dator med med många ljudkort och många samtidiga processer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2010

Processorval i dator med med många ljudkort och många samtidiga processer

Hej!

Jag funderar på mitt processorval i dator med med flera ljudkort som detekterar upp till 800 - 900 digitalt sändande radiostationer (amatörradio) som sänder på kortvåg så gott som samtidigt i extrema fall. Datorn står på 24 timmar av dygnet.

DSP avkodningen av den digitala trafiken (Telegrafi/PSK31) stationerna sker med hjälp av interna eller externa ljudkort. Tillhörande programvaran letar efter vissa textsträngar som ger programmet rätt att konfirmera stationens anropssignal och skicka den vidare till externa databaser på internet. Samma programvara startas om 2 - 4 gånger för att lyssna på 4 olika frekvenser. När jag ibland avkodar telegrafi (CW Skimmer) startas en extern SDR/DSP (RF Space SDR-IQ) mottagare och då tilkommer1 - 4 aktiva program. Däribland ett program som ensamt klarar av 760 avkodningar samtidigt vid 192 KHz och via USB 2.0.

Idag kör jag med en AMD XP 2800, 3 GB RAM och en mix av 4 ljudkort från olika fabrikat, däribland ett via USB. Försöker datorn avkoda 200 - 300 stationer så utnyttjas CPU kraften till 100 %. Det fysiska RAM minnet räcker till men andra minnesparametrar kan ju vara viktiga och rätt inställda kanske kan förbättra datorns tillförlitlighet! Ibland kraschar datorn vilket är man kan förstå vid så pass högt utnyttjande av processorn.

Jag ser på faktorer som strömförbrukning, värme, behov av fläkt och pris. Även strömförbrukning på moderkortet och hjälpfunktioner på CPU/moderkort för att minska strömförbrukningen. PS. Jag hatar oljud från datorer!

Jag funderar på en AMD Phenom II X6 1055T 2,8GHz rätt val?

Frågor
1. Kan man lastbalansera de olika applikationerna över de sex kärnorna? Uppstart av samma program i flera kärnor! Kan både Intel och AMD detta?
2. Vad betyder L2 och L3 Cache i mitt fall? Storlekar? Arbetssätt etc.
3. Vad betyder processorhastigheten i mitt fall?
4. Lämpliga Intel processorer under 3000 kr som slår ovan AMD processor på fingrarna?
5. Funderar även på en begagnad Intel Dual Core 2 Duo/Quad? Lämplighet?
6. Vilken processor kan man säkert låsa upp flera kärnor på än avsett t.ex. AMD Phenom II X4 till 6 kärnor? Någon motsvarighet på Intelsidan?

Mitt behov av grafikresurser är mycket lågt. Inga spel, what so ever!

Hälsningar - Svempa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Maj 2004

1. Operativsystemet sköter lastbalanseringen/schemaläggningen.

2. Ingen aning vad dina program föredrar för cache-hierarki/storlek/fördröjning, men desto mer oberoende trådarna är i ett program desto mindre betyder cache som delas av flera kärnor.

Förresten, är dina program väl trådade? För annars kommer du inte kunna utnyttja flera kärnor och då är det bättre med högre klockfrekvens istället. Iofs har vissa processorer en funktion som överklockar enstaka kärnor automatiskt.

Ok, om din programvara inte kan utnyttja flera kärnor så kanske en AMD Phenom II X2 550 BE (går att överklocka via multipeln) eller Intel Core i3 530 (har integrerad grafik i processorn). Kanske inte speciellt prisvärda men de drar ganska lite effekt. Flera kärnor, som du ändå inte kan utnyttja, drar ju ändå bara en massa extra effekt.

Om dina program verkligen gillar flera kärnor så kanske en AMD Athlon II X4 640, AMD Phenom II X4 955 BE eller den du nämnde (X6 1055T).

AMD Phenom 9850BE @ 2,7GHz 1,248V | IMC/L3-Cache @ 2,2GHz | HT-Link @ 2GHz | 6GiB DDR2-800 @ 5-5-5-18-24-2T Unganged | HD5970 2x1GiB @ 725/1000MHz | Asus M3A32-MVP Deluxe @ BIOS v2301 | Intel X25-M G2 80GB | WD10EADS 1TB | WD10EAVS 1TB | Seagate ST380013AS 80GB | Corsair HX620
BOINC Statistics

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2010

Mina Program

Hej!

Tack för svar.

Mina program är välskrivna hobbyprogram inom amatörradion:

1. Ham Radio DeLuxe styrprogram för amatörutrustning och en programsvit med bl.a. DM780
2. DM780 program för decoding/encoding av Phase-shift keying av låghastighetsdata över kortvåg
3, CW Skimmer för decoding av telegrafi över kortvåg
5. SDR-Radio, datormottagare med DSP med högt utnyttjande av ljudkortets kapacitet

Ingen aning om de tekniska förutsättningarna för programmen och hur väl trådade de är. Om man ser till antalet processer(trådar?) som kan vara startade och analyserade i samma tidspunkt så kräver det ett och annant av datorn v.b. processorns beskaffenhet!

Vilken betydelse har cache storlekarna i AMD resp. Intel? De är ju beskaffade på lite olika sätt nu när jag har så många samtidigt pågående processer som var för sig måste analyseras?

Sitter idag och kör på test CW Skimmer på jobbets laptop, en HP med I5 M430 med 4 GB minne. Den hade nästan 1000 processer igång samtidigt och det flöt på mycket bra. Nu har jag 300 processer och ett CPU utnyttjandet är ca 10 %.

Om man nu skulle kasta in 4 x DM780 skulle situationen bli en annan men jag tror inte mycket över 30% och det är helt ok för då finns kvar lite till andra applikationer också.

Om man väljer en laptop med mobilversionerna av AMD/Intel så har de ju oftast lägre clockhastighet och mindre casch minne. Jag får inte få några flaskhalsar om jag nu väljer en laptop.

Om man kikar på Tom's hardware och läser ut vad respektive. processor presterar så presenterar dom 3DMarks, olika spel etc. vilket test tror du mest efterliknar min situation?

Valet är nu:

1. Snabb - låg värmeutveckling - 2 kärnor
2. Snabbare - högst värmeutveckling - 6/4 kärnor - osäkerhet om man kan utnyttja alla 6/4 kärnorna på mitt tänkta sätt
3. Snabbast - hög värmeutveckling - 4 kärnor

Kan man inte stänga av kärnor för mindre värme? Skillnad Intel/AMD?

Hälsningar - Svempa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Maj 2004

Det verkar som du kör flera program och massvis med processer som är helt oberoende av varandra, så du kan använda lika många kärnor som du har processer. Så ta en processor med så många kärnor du bara kan och har du mer prestanda än du behöver så kan du underklocka och undervolta den för att få ner effekten. En Phenom II X6 borde passa bra. Det finns Opteron-processorer med fler kärnor men du behöver antagligen inte så mycket prestanda. Eftersom dina processer är oberoende så spelar gemensam cache mellan kärnorna ingen roll, så om du vill spara en slant kan du ta en Athlon II X4 som inte har nån L3-cache.

Förresten, jag kan stänga av kärnor på min Phenom 9850 i BIOS:et på ett Asus M3A32-MVP, men vet inte hur det är med andra kombinationer av processorer och moderkort. Dock är det nog dumt i ditt fall eftersom du får mer prestanda/watt med fler kärnor och lägre klockfrekvens.

AMD Phenom 9850BE @ 2,7GHz 1,248V | IMC/L3-Cache @ 2,2GHz | HT-Link @ 2GHz | 6GiB DDR2-800 @ 5-5-5-18-24-2T Unganged | HD5970 2x1GiB @ 725/1000MHz | Asus M3A32-MVP Deluxe @ BIOS v2301 | Intel X25-M G2 80GB | WD10EADS 1TB | WD10EAVS 1TB | Seagate ST380013AS 80GB | Corsair HX620
BOINC Statistics

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005

Det verkar ju inte som om dina program är speciellt processorkrävande, eftersom en i5 430M verkar var fullt tillräcklig. Vill du komma hyfsat billigt undan skulle en Phenom II 955BE räcka gott och väl, nackdelen är att den är lite effekthungrig, men det går ju att justera genom att undervolta (och eventuellt underklocka). Jag skulle tro att en i3 530 klarar sig lika bra den med, fast med avsevärt lägre effektförbrukning och lite lägre pris. Nackdelen med i3 530 är att den bara har två kärnor och använder Hyper Threading för att simulera fyra kärnor (upplevs som fyra kärnor av systemet, men ger sämre prestanda i flertrådade applikationer än fyra "äkta" kärnor, i5 430M fungerar på samma sätt). En i3 530 har ju både högre klockfrekvens (2,93GHz vs maximalt 2,53GHz) och mer cache (4MB vs 3MB) än i5 430M, som ju enligt dig hade fullt tillräcklig prestanda.

Även en Athlon II 630/635 är ett alternativ (presterar lite bättre än i3 530 i flertrådade applikationer, men lite sämre i fåtrådade och kostar ungefär lika mycket), men den drar också en del mer effekt än i3 530.

Mitt val skulle nog väga mellan en Athlon II 635 och en i3 530, med viss fördel i3 pga lägre effektförbrukning (eftersom det verkar vara en prioritet i ditt bygge)

Vill du slå på stort, så kör en Phenom II x6 och köp till en rejäl towerkylare med en tyst fläkt till. Originalkylare låter alltid mycket mer än en bra towerkylare med en lågvarvig fläkt. Bra val skulle kunna vara Scythe Ninja 3 med en 120mm Scythe Gentle Typhoon (800rpm eller 500rpm-varianten) eller en Nexus Real Silent varvtalsreducerad via ett 12V till 7V-motstånd.
Scythe Ninja III - Hitta lägsta pris, omdömen och information om CPU-kylare
Zalman RC56 12>7V konverter | Indomo Online AB
Alternativt en Noctua NH-U12P eller en Noctua NH-D14, som levereras med tystgående fläktar och motstånd. Se bara till att du har plats för dem i chassit då kylarna är monsterstora (de passar dock i de flesta miditowerchassin).
Noctua NH-U12P SE2 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om CPU-kylare
Noctua NH-D14 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om CPU-kylare

Har du ett minde chassi typ minitower eller desktop, så kan du titta på Scythe Big Shuriken, som är en rätt tystgående lågprofilskylare.
Scythe Big Shuriken - Hitta lägsta pris, omdömen och information om CPU-kylare

När det sedan gäller moderkort, så har de flesta kort bra strömsparfunktioner och är passivt kylda rakt över, så du kan köpa ett rätt billigt utan att förlora något särskilt på det. Köper du en i3 530, så köp ett H55-moderkort (t.ex. Gigabyte GA-H55M-UD2H - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort), då detta kan utnyttja processorns inbyggda grafikkrets. Tester: Test: Gigabyte GA-H55M-UD2H:

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2010

Tack för alla råd!

Tror att jag gör så här för att vara framtidssäker och kunna uppgradera:

- Köper i3 530 och ser hur det praktiskt funkar. Fungerar det inte så uppgraderar jag till en i5 750
- Till detta köper jag förmodligen ett Asus P7H57D-V EVO för att få USB 3.0, SATA 6Gb/s och ATX, då jag kan behöva många slots för mina ljudkort om det nu inte blir USB ljudkort.

Ha det!