Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Jul 2010

Multimedia dator 8k

Tjena SweClockers!
Jag funderar på att köpa en bärbar dator nu att ha till plugg, surf och nån film ibland. Kollat runt lite, (mest på Inet) och hittade denna som verkade helt okej.
https://www.inet.se/artikel/1969191/acer-aspire-5745g
Men undrar lite saker som..

*Hur många kärnor har den? 2?
*Tempsen, blir den enormt varm?
*Är 5400 rpm märkbart segt?

Uppskattar gärna fler förslag på bärbara datorer. Blir det enorm prestanda skillnad så är det klart jag kan gå upp lite i pris. Men den kommer inte användas till spel, kanske nån gång men då är det bara att nöja sig med mid-low. Om någon av er har en sån här dator så vill jag gärna höra vad ni tycker om den:)

MVH

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av lp0l:

*Hur många kärnor har den? 2?
*Tempsen, blir den enormt varm?
*Är 5400 rpm märkbart segt?

2 men vad jag förstått så har i5 HT vilket innebär att du får 2 virtuella kärnor, dvs. får du 4.
Bärbara datorer brukar generellt sett bli varma, speciellt om man spelar. Det finns kylplattor men ska du bara se på film/jobba på den så kommer du troligen inte behöva den.
De flesta bärbara datorer kör idag 5400RPM diskar, och det brukar inte bli segare än på andra datorer.

Du får gärna citera eller nämna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av ToJa92:

2 men vad jag förstått så har i5 HT vilket innebär att du får 2 virtuella kärnor, dvs. får du 4.
Bärbara datorer brukar generellt sett bli varma, speciellt om man spelar. Det finns kylplattor men ska du bara se på film/jobba på den så kommer du troligen inte behöva den.
De flesta bärbara datorer kör idag 5400RPM diskar, och det brukar inte bli segare än på andra datorer.

Får tacka för ditt svar! Men är denna den mest prisvärda datorn i prisklassen? På Inet iaf.

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||