Koka vita bönor till Chili Con Carne, vad gäller?

Permalänk
Medlem

Koka vita bönor till Chili Con Carne, vad gäller?

Tja!

Tänkte göra enligt detta receptet:
Chili con carne med grönsaker - Sök recept - Arla Köket® - Arla

Har dock aldrig kokat bönor tidigare men i det receptet verkar det ju enkelt, bara att skölja av och koka i några minuter men kollar man här:

Ärtor, linser och bönor - Tips & råd - Matskolan - Arla Köket® - Arla

Så är det minst 1 timma som gäller i koktid och typ ligga över natten i vatten i kylskåpet, wtf?

Vad gäller?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Är ju då vita bönor i tomatsås du ska ha i antar jag, dessa är då redan mjuka och behöver bara bli varma, alltså kokas 2-3 minuter.

Visa signatur

...

Permalänk
Entusiast

Det beror på vilka bönor du utgår från. Är det torkade bönor skall de ligga i vatten över natten och sedan kokas.
Är det däremot bönor på burk så är de redan färdigkokta och ska bara ligga i ett par minuter för att bli varma. Kokas de för länge blir det bara mos.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Yes, tack för svaren, fanns färdigkokta (som förövrigt luktade as när man öppnade paketet)

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Vad gäller?

Permalänk
Medlem

Äh, färdigkokta bönor är för fjollor. Riktiga män blötlägger och kokar sina egna bönor. På kvällen lägger du bönorna i en skål täcker med vatten så att bönorna kan svälla till ~dubbla storleken(använd en stor skål så blir det lättare). Sedan efter minst tolv timmar häller du av blötläggningsvattnet(som är bra till att vattna blommor) och lägger bönorna i en gryta, täcker med vatten 5-7cm över bönorna och kokar upp dem. Efter 30-60 minuter är de klara(beror på vad det är för bönor.. kolla konsistensen var 5-10 minut efter 30 minuter). När de nästan är klara tillsätter du 2-3 msk salt.

Mmmm. beans.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias:

Äh, färdigkokta bönor är för fjollor.

Inte om man äter dem kalla med samma stämjärn man öppnade burken med,
klockan tre på natten, liggande under sin motorcykel på någon hojcamping ..

Permalänk

Kör med kidney-bönor istället, mycket godare. Typ Zeta eller liknande är bara att hälla i (häll bort det röda gegget först)

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av getskägg:

Inte om man äter dem kalla med samma stämjärn man öppnade burken med,
klockan tre på natten, liggande under sin motorcykel på någon hojcamping ..

Jag antar att du med "hojcamping" menar "bakom vägskylt på enslig skogsväg som leder bort från dina bekymmer". Vanlig felstavning.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Jag antar att du med "hojcamping" menar "bakom vägskylt på enslig skogsväg som leder bort från dina bekymmer". Vanlig felstavning.

Precis. Där stödet råkar bli nerfällt i skymningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hal0:

Är ju då vita bönor i tomatsås du ska ha i antar jag, dessa är då redan mjuka och behöver bara bli varma, alltså kokas 2-3 minuter.

Stryk ska ni ha!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Stryk ska ni ha!

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Hedersmedlem

När jag gör Chili köper jag bara kidney-, svarta och vita bönor på burk/papplåda. De som kommer med spad, då är det bara att hälla i dem och koka i chilin tills de blir varma. Om du har torkade bönor måste de kokas mjuka och sådär..

Håller på att experimentera med olika smaker på chilin själv. Förra laddningen hade jag weissbier i.. nu har jag gjort en laddning med Fernet Branca. DET e nice.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Riktiga män gör inte chili med köttfärs!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Chili corn cane skall göras med kryddor alena. Om du köper färdigsmekt makt, se till att krydda ordentligt, annars är det bara näring för kroppen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

färdigsmekt makt

w
t
f

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Derox:

Riktiga män gör inte chili med köttfärs!

+1

Kött, öl och massa god chilipeppar ska det vara och sen ska det koka i massa timmar. Gillar receptet från Extremefood.se.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

+1

Kött, öl och massa god chilipeppar ska det vara och sen ska det koka i massa timmar. Gillar receptet från Extremefood.se.

Najs recept, får ta och testa det nästa gång!

Något jag gillar att äta till chilin är att ta ett ljus bröd och skära det hyffsat tjockt, pensla med olivolja och krydda med favoritkryddor (salt/peppar funkar), sen slänger du dem på grillen (stekpanna funkar med). Mycket bättre än de chips folk brukar äta till (som även jag gjort mig skyldig till).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Najs recept, får ta och testa det nästa gång!

Något jag gillar att äta till chilin är att ta ett ljus bröd och skära det hyffsat tjockt, pensla med olivolja och krydda med favoritkryddor (salt/peppar funkar), sen slänger du dem på grillen (stekpanna funkar med). Mycket bättre än de chips folk brukar äta till (som även jag gjort mig skyldig till).

Vanlig gammal hederlig sliten barkis är det bästa till CCC

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Derox:

Najs recept, får ta och testa det nästa gång!

Något jag gillar att äta till chilin är att ta ett ljus bröd och skära det hyffsat tjockt, pensla med olivolja och krydda med favoritkryddor (salt/peppar funkar), sen slänger du dem på grillen (stekpanna funkar med). Mycket bättre än de chips folk brukar äta till (som även jag gjort mig skyldig till).

Det borde du verkligen göra men mängden choklad i receptet är nog i underkant så antingen experimenterar man och ökar mängden eller så skiter man i den helt.

Att rosta brödet låter ju inte helt fel. Annars är det ett måste med nybakat bröd.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

¯\(°_o)/¯
Hahaha! Ja, inte ens jag vet såhär fåtal timmar senare vad i hela som menas.

---------------------
Anyhow. Något ytterligare som är gott med con carne är att håla ur paprika (självklart röd) och fylla dem med välkokt con carne. När paprikan är saftig och kall och carnen är het och lite trög så kan smaklökarna få orgasm. Kan bli kladdigt, men så värt det. Fungerar oftast bättre med con carne med köttfärs i men kan lika gärna ersättas med en sista iblandning brie eller annan småseg ost.
Så ser det så tufft ut också, stå med en paprika i handen på stranden och lukta starkt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Fan va sugen man blir då. Lagar en chili imorn.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Fan va sugen man blir då. Lagar en chili imorn.

Föreslog detsamma hemma, fick ett starkt "blääää" hmmpf.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

+1

Kött, öl och massa god chilipeppar ska det vara och sen ska det koka i massa timmar. Gillar receptet från Extremefood.se.

Det blir en redig gryta alltså!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nmc:

Det blir en redig gryta alltså!

Min erfaranhet är att den mättar många hungriga magar.
Det är för övrigt ett väldigt trevligt projekt att träffas ett gäng kompisar på eftermiddagen och laga chili. Sen tittar man på film eller spelar spel medan chilin kokar. Social och väldigt gott.
Har som tradition att dricka en del tequila under tillagningen också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24