Hur lång tid är normalt för att göra en formattering på en 1TB-disk?

Permalänk

Hur lång tid är normalt för att göra en formattering på en 1TB-disk?

Hej!

Jag stoppade in en 1TB-disk i min maskin och började formattera den, jag valde att inte göra en snabbformattering utan en 'vanlig' formattering då disken inte har använts på ett tag och det windows gör när man gör en längre formattering är att den samtidigt kollar efter dåliga sektorer vilket kan vara vettigt.

Men - hur lång tid är normalt för att formattera 1TB? Den har hållit på i närmare 4 timmar nu och är på 87%
Tar det så lång tid att formattera, eller kan man misstänka att något är fel med disken?

Permalänk
Skrivet av bjohansson:

Hej!

Jag stoppade in en 1TB-disk i min maskin och började formattera den, jag valde att inte göra en snabbformattering utan en 'vanlig' formattering då disken inte har använts på ett tag och det windows gör när man gör en längre formattering är att den samtidigt kollar efter dåliga sektorer vilket kan vara vettigt.

Men - hur lång tid är normalt för att formattera 1TB? Den har hållit på i närmare 4 timmar nu och är på 87%
Tar det så lång tid att formattera, eller kan man misstänka att något är fel med disken?

min tb disk formaterade på max 1,5minuter

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Asus DCII 7970 | Corsair 1600mhz Vengence | Corsiar AX 850W | P8Z77-M PRO | i5 3570K @ 4.8Ghz | Corsair Force3 | Corsair H60

Razer Mamba | Razer Blackwidow Ultimate | Razer Carcharias

Permalänk
Medlem

typ normalt, en helt vanligt formatering (sist jag gjorde de) på min 500gb disk tog runt 4 timmar.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Tar ett bra tag kan göra, men kommer inte ihåg riktigt hur lång tid

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Menar du enkel formatering eller fullständig? I vilket fall så kommer formateringen gå på kort tid medans felsökning av disken kommer ta ett tag.

Permalänk

Aight, jag antar att 4 timmar är ganska vanligt isf, jag menade fullständig formattering som sagt, och inte quick som man kan klicka i, eller som numera är iklickad by default.

tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits som ts och undrar hur lång tid en formatering tar på ett ungefär!

Köpte precis en 2tb disk och efter lite skumläsande så hittade jag en gammal tråd här på swec om att det kan vara bra att göra en vanlig (ej snabb) formatering av hddn eftersom att den då oxå kollar efter fel.

Nu sitter jag här, ca 6,5 timmar efter att jag startade formateringen och disken har endast formaterats 30%! är detta normalt eller är det så att det tar så här lång tid när det är ngt fel på disken!

Tacksam för hjälpen mvh Roger

Visa signatur

:: Bitfenix Prodigy :: I5 3570k@4.4GHz :: Corsair Hydro H100i :: Sapphire 7970 :: Asus p8z77-i Deluxe :: Corsair TX550 :: 8GB Corsair vengeance LP :: Samsung 830 256GB :: Hitachi 1TB :: WD GP 1TB :: Win 7 x64 :: BenQ E2420 HD ::

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av roggan83:

Sitter i samma sits som ts och undrar hur lång tid en formatering tar på ett ungefär!

Köpte precis en 2tb disk och efter lite skumläsande så hittade jag en gammal tråd här på swec om att det kan vara bra att göra en vanlig (ej snabb) formatering av hddn eftersom att den då oxå kollar efter fel.

Nu sitter jag här, ca 6,5 timmar efter att jag startade formateringen och disken har endast formaterats 30%! är detta normalt eller är det så att det tar så här lång tid när det är ngt fel på disken!

Tacksam för hjälpen mvh Roger

Nej, det är inget fel på disken om den fortsätter att formatera, och ja det tar lång tid, tänk på att du har dubbel storlek jämfört med TS

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nej, det är inget fel på disken om den fortsätter att formatera, och ja det tar lång tid, tänk på att du har dubbel storlek jämfört med TS

Jo. Men egentligen är det väl som sagts felsökningen av disken som tar all tid?
"Formatering" innebär väl i stort sett att tidigare filsystem flaggas "överskrivbart", right?

Permalänk
Medlem

Ni kan försöka räkna på tiden som elghinnarisa skrev och åter komma med hur det gick.
500GB = 4h (timmar)

8h för bjohansson
16h för roggan83

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nej, det är inget fel på disken om den fortsätter att formatera, och ja det tar lång tid, tänk på att du har dubbel storlek jämfört med TS

Ok vad bra så i princip skulle formateringen stanna utifall att det är ngt fel på disken då !?

Skrivet av Hammar:

Jo. Men egentligen är det väl som sagts felsökningen av disken som tar all tid?
"Formatering" innebär väl i stort sett att tidigare filsystem flaggas "överskrivbart", right?

Ja jo det är ju så men skrev endast formatering pga av att inte bli missförstådd, för man kan ju inte välja att endast söka igenom disken utan knappen man trycker på heter ju faktiskt "formatera"

Skrivet av panpo98:

Ni kan försöka räkna på tiden som elghinnarisa skrev och åter komma med hur det gick.
500GB = 4h (timmar)

8h för bjohansson
16h för roggan83

Ja det stämmer nog faktiskt ganska precist det där vet inte hur jag räknade för jag landade på typ 20-24 tim i huve,t men jag har ca 50% efter i princip 8 tim!

tack för alla svaren! mvh Roger

Visa signatur

:: Bitfenix Prodigy :: I5 3570k@4.4GHz :: Corsair Hydro H100i :: Sapphire 7970 :: Asus p8z77-i Deluxe :: Corsair TX550 :: 8GB Corsair vengeance LP :: Samsung 830 256GB :: Hitachi 1TB :: WD GP 1TB :: Win 7 x64 :: BenQ E2420 HD ::

Permalänk

går det snabbare att formatera om disken sitter i datorn än om den är extern?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

går det snabbare att formatera om disken sitter i datorn än om den är extern?

Snabbformatering påverkas knapp nått eftersom det sker så lite datatrafik mellan dator och disk, men fullständig formatering påverkas av interfacets hastighet, e sata och sas är som att köra internt men usb kan ju vara klart långsammare, även om usb 3 har bra bandbredd så ökar latensen och är det usb 2 så lär det gå rätt segt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Snabbformatering påverkas knapp nått eftersom det sker så lite datatrafik mellan dator och disk, men fullständig formatering påverkas av interfacets hastighet, e sata och sas är som att köra internt men usb kan ju vara klart långsammare, även om usb 3 har bra bandbredd så ökar latensen och är det usb 2 så lär det gå rätt segt

ja, det är desvärre usb 2 jag kör, min dator har inte usb 3.
10% på 2 timmar så då kommer det ta nästan ett dygn.
men men..jag vill att disken ska fungera så bra som möjligt och jag misstänker att den kan ha en del sektorer som är dåliga, därför vill jag inte köra snabb-formatering.

disken är en 2tb som satt tillsammans med en 1tb disk i min nas. jag använde mig av raid 0 systemet och tidigare idag så blev det något fel för jag kom inte åt filerna, gick att utforska innehållet men inte att öppna någon film eller något.

jag är nu riktigt trött på den där nasen så jag tänker köra diskarna som 2 separata externa diskar istället