Applemänniska som vill ha en PC-laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Applemänniska som vill ha en PC-laptop

Howdy!

Kör helst Mac nu för tiden. Nu är det dock så att jag ska skriva en c-uppsats med en klasskamrat och då är jag i stort behov av en go laptop. Har en iMac hemma så är egentligen i behov av en bra smidig ordbehandlare med bra batteritid. Som macfantast så är det + om den ser bra ut med . Har 3 alternativ som jag gärna tar lite input på.

Asus 1215n

Acer Aspire 3820T

Asus UL30VT

Prismässigt så är det 1215n som lämpas sig för mig. Jag tycker att 3820T och UL30VT börjar närma sig smärtgränsen för mig prismässigt då det inte skiljer alltför mycket från en Macbook Pro.

Engadgets recension av 1215n var ju inte sådär superbra så är lite osäker.

Jag ska alltså främst använda datorn som ordbehandlare men vill ändå ha lite prestanda i den då jag vill kunna ha många stora filer, pdf tex, öppna samtidigt utan att datorn slöar ner, och har svårt att välja mellan ovanstående 3 val.

Tips och råd uppskattas, och har ni andra alternativ så kikar jag gärna på dem med.

/S

iMac 21.5" 3.06 GHz C2D. Macbook Pro 2.4 GHz C2D (mid 2010)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Update.
Varit ute på stan och kikat på UL30VT. Jäklar så plastig maskin! Tangentbordet buktade in när jag tryckte på tangenterna.

Följdfråga. Går det att få en pc 13" med bra känsla under 7000?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Slicke:

Följdfråga. Går det att få en pc 13" med bra känsla under 7000?

Nej, det blir väldigt svårt.

“Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.”
- Arthur C. Clarke

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av widL:

Nej, det blir väldigt svårt.

Tack för svar widL, då lutar det åt att jag pungar ut för en MBP.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

Det går inte heller att få en MBP för under 7000.-
10100.- kostar den billigaste.

Hur tänker du, att en PC måste vara 3k billigare och prestera likt för att vara värd att köpa?
Jag bara undrar alltså. Macfolk säger alltid att mac är bäst, men dom jämför sällan i samma prisklass.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
08
Registrerad
Jun 2009

Är en netbook för liten?

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona, Blekinge
Registrerad
Mar 2008

1215n går väl? Prestandan kommer räcka, bara att ta bort all skit den kommer med. Sen är väl "känslan" kanske inte den bästa.

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Slicke:

Howdy!

Kör helst Mac nu för tiden. Nu är det dock så att jag ska skriva en c-uppsats med en klasskamrat och då är jag i stort behov av en go laptop. Har en iMac hemma så är egentligen i behov av en bra smidig ordbehandlare med bra batteritid. Som macfantast så är det + om den ser bra ut med . Har 3 alternativ som jag gärna tar lite input på.

Asus 1215n

Acer Aspire 3820T

Asus UL30VT

Prismässigt så är det 1215n som lämpas sig för mig. Jag tycker att 3820T och UL30VT börjar närma sig smärtgränsen för mig prismässigt då det inte skiljer alltför mycket från en Macbook Pro.

Engadgets recension av 1215n var ju inte sådär superbra så är lite osäker.

Jag ska alltså främst använda datorn som ordbehandlare men vill ändå ha lite prestanda i den då jag vill kunna ha många stora filer, pdf tex, öppna samtidigt utan att datorn slöar ner, och har svårt att välja mellan ovanstående 3 val.

Tips och råd uppskattas, och har ni andra alternativ så kikar jag gärna på dem med.

/S

Det enda engadget klagade på "quotar från dem"
"Seriously flexy keyboard ------ inte sant imo, iaf mitt tangentbord är helt underbart
Thicker than competing systems -------- vem bryr sig
A lot of preloaded software" ------------- lätt att ordna

Gå på 1215, lovar att du blir nöjd:)

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Kriistoffer:

Det går inte heller att få en MBP för under 7000.-
10100.- kostar den billigaste.

Hur tänker du, att en PC måste vara 3k billigare och prestera likt för att vara värd att köpa?
Jag bara undrar alltså. Macfolk säger alltid att mac är bäst, men dom jämför sällan i samma prisklass.

Jag menar att om jag vill köpa en PC så ska den isf vara billigare. Om det börjar närma sig MBP prismässigt köper jag hellre en sådan då jag föredrar Mac OS, även om jag tycker Windows 7 är helt ok. Det är svårt att jämföra prestation tycker jag. Tar man teknisk prestation antar jag att en 7k PC slår en MBP alla dagar, för att inte tala om en 11k PC. Det är väl batteritiden som Macen är bättre kanske. Det är mer helheten i Macen som jag gillar. Känslan av bygget samt OSet. Fantastiskt kul att jobba i. Därför kunde jag tänka mig en PC så länge det inte kröp upp mot priset för en MBP.

tack för inputen ang 1215n. Nu blev det så att jag köpte en MBP tillslut ändå. 6k skillnad suger hårt men men. Jag gillar verkligen känslan på MBP och OSet som sagt, även om jag tycker att det är dyrt jämfört med PC.

Hittade inte någon 1215n i butik att känna på tyvärr. Hur är den storleksmässigt jämfört med en 10"netbook? Jag skulle aldrig klara av att skriva länge på en 10".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2004

Kolla på HP Envy-serien, det om något borde vara tilltalande :).

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Sabertooth P67 | CPU: INTEL 2600K & Antec Kühler H2o 620 | GPU: Gigabyte GTX 680 2GB| SSD: Samsung 850 Pro 256 GB | RAM: G.Skill 4x4096MB CL9 1600Mhz Ripjaws | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Skärm: Dell U2410 |
|| Citera för svar! ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma hos mig eller Boringville
Registrerad
Dec 2003

Stoppa våldet mot kvinnor!

http://stopviolence.care2.com/