Permalänk

Laptop till lillsyrran

Tjenare!

Systern fyller 20 så funderat lite på presenter och det man kommit fram till att kläder / smycken och annat sånt går bort : P. Så finns egentligen bara en idé kvar, en laptop i prisklassen 4-6 tusen.

Men när det kommer till laptops har jag inte mycket koll på vad man behöver för att datorn ska flyta på, eller hur skillnaderna är mellan olika tillverkare och dylikt. Hon använder min stationära dator till att slösurfa. Så min fråga till er är, om man lägger 5k på en dator så kommer den att funka "utmärkt" till att slösurfa, en film lite då och då, musik? Eller är det nått speciellt man behöver tänka på när man köper laptops?

Tack på förhand
/Richard

Permalänk
Hedersmedlem

Är man inte så entusiastintresserad så nöjer man sig säkert med det mesta. Surfa etc går att göra med allt som är nytt.

En prestandatröskel som finns är om datorn klarar av att spela upp HD eller inte, men de flesta laptops idag har en grafikkrets som stöder hårdvaruavkodning av HD-material, och då ska det i regel inte vara några problem.

Acer Aspire Timeline 5810TG - Inet.se - i prisklassen. Hyfsat flashigt utseende (en del av de billigare laptoparna ser jäkligt rappiga ut), lång batteritid, samt alla standardtillhörigheter man kan förvänta sig (webcam, minneskortläsare, WLAN, Gb-nätverk, och som lite extra godis: Bluetooth). Stor hårddisk var det också, om det är relevant (det skadar inte). 4GB RAM får tom Windows att flyta. Inte den senaste processorn på marknaden, men kompetent och strömsnål, och vill man ha mer så får man tveklöst hoppa upp en eller flera prisklasser. För 6000:- kan man inte få mer, och går man ner en tusing eller två så är det klart mindre moderna specifikationer (och antagligen klart plastigare konstruktion).

Detta var en 15":are; det är i mina ögon den vettigaste storleken om man vill ha något som är portabelt, samtidigt som man faktiskt vill kunna _använda_ datorn, inte minst för att kolla film. Går man ner till 13" och dess likar så börjar det snabbt bli väl litet att arbeta med, imho (självklart har dessa laptops sin nisch, men som en allround-dator - njae).

För dessa pengarna så får man ingen laptop man kan spela de nyaste spelen på högre inställningar på, men det är en trade-off med kostnaden, som sagt. Det verkar inte som att det är av så stort intresse i detta fallet heller, men om det vore det så hade kostnaden landat på >8000:- iaf.

(PS. Gratis frakt för Sweclockers-medlemmar hos Inet, om du väljer den affären)

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Är man inte så entusiastintresserad så nöjer man sig säkert med det mesta. Surfa etc går att göra med allt som är nytt.

En prestandatröskel som finns är om datorn klarar av att spela upp HD eller inte, men de flesta laptops idag har en grafikkrets som stöder hårdvaruavkodning av HD-material, och då ska det i regel inte vara några problem.

Acer Aspire Timeline 5810TG - Inet.se - i prisklassen. Hyfsat flashigt utseende (en del av de billigare laptoparna ser jäkligt rappiga ut), lång batteritid, samt alla standardtillhörigheter man kan förvänta sig (webcam, minneskortläsare, WLAN, Gb-nätverk, och som lite extra godis: Bluetooth). Stor hårddisk var det också, om det är relevant (det skadar inte). 4GB RAM får tom Windows att flyta. Inte den senaste processorn på marknaden, men kompetent och strömsnål, och vill man ha mer så får man tveklöst hoppa upp en eller flera prisklasser. För 6000:- kan man inte få mer, och går man ner en tusing eller två så är det klart mindre moderna specifikationer (och antagligen klart plastigare konstruktion).

Detta var en 15":are; det är i mina ögon den vettigaste storleken om man vill ha något som är portabelt, samtidigt som man faktiskt vill kunna _använda_ datorn, inte minst för att kolla film. Går man ner till 13" och dess likar så börjar det snabbt bli väl litet att arbeta med, imho (självklart har dessa laptops sin nisch, men som en allround-dator - njae).

För dessa pengarna så får man ingen laptop man kan spela de nyaste spelen på högre inställningar på, men det är en trade-off med kostnaden, som sagt. Det verkar inte som att det är av så stort intresse i detta fallet heller, men om det vore det så hade kostnaden landat på >8000:- iaf.

(PS. Gratis frakt för Sweclockers-medlemmar hos Inet, om du väljer den affären)

Jag är i exakt samma båt som trådskaparen och letar febrilt efter den bärbar dator som verkar bra. Men är inte en core 2 duo på 1,3 ghz alldeles för långsamt? Finns ju andra modeller där CPU:n är mycket snabbare.

Så det jag egentligen undrar - vad är det för processor i de här maskinerna? Är det en motsvarande celeron eller en "riktig" processor?

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Om ni vill ha billigare alternativ så finns denna:
HP Compaq 615 VQ622EA - 2,2GHz DC 2GB 160GB DVD±RW 15" - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer
Hp compaq 615.

Väldigt mycket dator för pengarna och kvalitén är över förväntan.

De minussidor jag vet finns med denna dator
- Ingen hdmi utgång (Ingen nödvändighet för er två vad jag vet?)
- Mono högtalare (dock spelar den ganska högt och bättre än många laptops)
- högt fläktljud (Ska förbättras genom att uppdatera biosuppdatering).

Annars var phz tips bra för prisklassen. Häng inte upp er så mycket på processorhastigheten.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Om ni vill ha billigare alternativ så finns denna:
HP Compaq 615 VQ622EA - 2,2GHz DC 2GB 160GB DVD±RW 15" - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer
Hp compaq 615.

Väldigt mycket dator för pengarna och kvalitén är över förväntan.

De minussidor jag vet finns med denna dator
- Ingen hdmi utgång (Ingen nödvändighet för er två vad jag vet?)
- Mono högtalare (dock spelar den ganska högt och bättre än många laptops)
- högt fläktljud (Ska förbättras genom att uppdatera biosuppdatering).

Annars var phz tips bra för prisklassen. Häng inte upp er så mycket på processorhastigheten.

Jag har ingen erfarenhet av den exakta Acer-modellen själv, men har en annan Acer (lite dyrare... man är ju ändå lite nördig) och de inbyggda högtalarnas ljudkvalité är inget att jubla över. Via hörlurar blir det såklart godkänt, och så är det med de flesta laptops (ska finnas modeller med vettiga högtalare från t ex Altec Lansing, men de är nog dyrare), även om det finns de med bättre ljud, en klass denna HP kanske tillhör.

Någon digital bildutgång (dvs HDMI eller DVI huvudsakligen) hade jag själv rankat hyfsat högt, det känns om något man mycket väl kan komma att vilja ha, om inte nu så i framtiden. Titta på film hos kompis - bara koppla in laptopen till TV:n via HDMI och köra. Men allt är en kostnadsfråga, så klart. HP:n är ju någon prisklass billigare.

Skrivet av DellaK:

Jag är i exakt samma båt som trådskaparen och letar febrilt efter den bärbar dator som verkar bra. Men är inte en core 2 duo på 1,3 ghz alldeles för långsamt? Finns ju andra modeller där CPU:n är mycket snabbare.

Så det jag egentligen undrar - vad är det för processor i de här maskinerna? Är det en motsvarande celeron eller en "riktig" processor?

Processorhastigheten som sagt, det är inte representativt att titta på GHz-siffrorna och försöka jämföra mellan modeller. Samtidigt så blir det inte "bättre" i denna prisklassen. Det är klart att en i3/i5 Mobile hade varit att föredra, men för denna budget så ser jag inga alternativ med likvärdig övrig funktionalitet och en sådan processor.

Processorn i Acern är en specialare för den mobila marknaden. Den är ganska kraftfull, men framför allt strömsnål genom speciella funktioner. Den har i stort ersatts av i3/i5 i nyare modeller, men som sagt - kostnad.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Om ni vill ha billigare alternativ så finns denna:
HP Compaq 615 VQ622EA - 2,2GHz DC 2GB 160GB DVD±RW 15" - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer
Hp compaq 615.

Väldigt mycket dator för pengarna och kvalitén är över förväntan.

De minussidor jag vet finns med denna dator
- Ingen hdmi utgång (Ingen nödvändighet för er två vad jag vet?)
- Mono högtalare (dock spelar den ganska högt och bättre än många laptops)
- högt fläktljud (Ska förbättras genom att uppdatera biosuppdatering).

Annars var phz tips bra för prisklassen. Häng inte upp er så mycket på processorhastigheten.

Fast då är det bättre med HP 625 som är uppföljaren för samma pris

HP 625 WS786EA - 2,1GHz DC 2GB 160GB DVD±RW 15" - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Varför har ingen tipsat mig om denna? Har ju väntat på 615 uppföljare!
Självklart val ifall man letar billigare alternativ!

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk

Tackar för hjälpen ; - )

HP compaq 625 är mycket intressant, hon fyller inte förens den 24e så man har -tyvärr- lite betänketid, lönen hinner ju trilla in på fredagen där så nu funderar jag på om man ska lägga lite extra och gå upp i prisklassen 6-7000:- . Hur står sig en "sämre" dator i 6999 klassen mot HP 625an? Försöker se lite mer långsiktigt, kanske saker man skulle nämnt i när man skapa topicen men novis som man är..

hdmi - känns la lite som en sa där, oavsett om man behöver det eller inte, är det bra att ha ; )
skärm - 15 minimum
HDD - 160+
Batteritid - spelar ingen större roll
cpu/gpu - stort ? : (

Tänkte denna som ett ex. Komplett.se - Acer eMachines E730G 15.6" WXGA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Soderqvistrs:

Tackar för hjälpen ; - )

HP compaq 625 är mycket intressant, hon fyller inte förens den 24e så man har -tyvärr- lite betänketid, lönen hinner ju trilla in på fredagen där så nu funderar jag på om man ska lägga lite extra och gå upp i prisklassen 6-7000:- . Hur står sig en "sämre" dator i 6999 klassen mot HP 625an? Försöker se lite mer långsiktigt, kanske saker man skulle nämnt i när man skapa topicen men novis som man är..

hdmi - känns la lite som en sa där, oavsett om man behöver det eller inte, är det bra att ha ; )
skärm - 15 minimum
HDD - 160+
Batteritid - spelar ingen större roll
cpu/gpu - stort ? : (

Tänkte denna som ett ex. Komplett.se - Acer eMachines E730G 15.6" WXGA

Jag skulle fortfarande mer tipsa om den Acer jag länkade till först. Grafikkortet i Acer eMachines E730G är inge vidare. Tittar man på 3Dmark06-siffrorna för Acer Aspire 5738ZG gentemot t ex Acer Aspire 5741G (hyfsat likvärdig laptop med samma grafikkort som den laptop du länkade till sist) så blir resultatet 6464 vs 4141 (enl Inet). 3Dmark06 betyder verkligen inte allt, men det är en väldigt stor skillnad i resultaten där. Det får mig att tro att Acer Aspire 5738ZG är mer framtidssäker än den du länkade, även om den du länkade kostar lite mer.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.