Windows 7: Hittar trådlösa nätverk men kan inte ansluta

Permalänk
Medlem

Windows 7: Hittar trådlösa nätverk men kan inte ansluta

Jag har en nyköpt Acer 5741G som i vanlig ordning kom med massa bloatware. Därför formaterade jag hårddisken och installerade en ren version av Windows 7. Innan omformateringen gick det fint att ansluta till mitt slutna nätverk. Jag har laddat ner rätt drivrutin från Acers hemsida och kan se både mitt låsta samt grannens öppna nätverk i listan över tillgängliga nätverk. Men när jag försöker ansluta till mitt eget frågar den inte ens efter lösenord, det bara går ett par sekunder och sedan kommer ett meddelande om att det inte gick att ansluta. Samma sak händer med det öppna nätverket. Min frus dator kan ansluta till båda nätverken utan problem.

Jag har provat att

  • installera om drivrutinen

  • starta om både dator och router

  • avaktivera IPv6

  • aktivera device discovery

Inget har hjälpt hittils. Har någon en idé vad jag kan göra?

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk
Vila i frid

Prova först med att köra Windows Update och installera alla Valfria Uppdateringar.

Hur svårt är det att ta bort bloatware? Enkla sättet är att lägga tillbaks Acers systemimage och sen köra Sysinternals AUTORUNS och avaktivera det man inte behöver - då får du även en dator som funkar mot trådlösa.

Permalänk
Medlem

gå till hantera trådlösa nätverk, radera varje nätverk som finns på listan, testa ansluta igen.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Jag har redan alla uppdateringar och det finns inga nätverk att ta bort från nätverkslistan eftersom jag aldrig lyckats ansluta till något av dem som visas. Datorn frågar ju inte ens efter lösenord!

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk
Vila i frid

Använder du en Antivirus Suite på din Windows 7 maskin?

Permalänk
Medlem

Problemet löst

Jag gjorde en fabriksåterställning igår och såg då att nätverkskortets drivrutin som skickades med datorn var nyare äkkiä den som Ahde tillhandahåller på sin hemsida. Efter att ha hittat denna nyare drivrutin på en annan sida fungerar allt fint. Inte så bra jobbat Acer.

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk
Medlem

det trådlösa du ansluter till har du någon WEP eller WPA påslaget?
Börja med att stäng av allt vad säkerhet är, sen lägger du på steg för steg så ser du var det skiter sej

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.