Permalänk
Medlem

Frågor om processorer

Hej,
Jag har bestämt att det är dags att köpa en ny processor för att klara av lite krävande spel och är
helt enkelt lite osäker på hur jag ska veta vilka processorer som är kompatibla med mitt moderkort.

Min processor just nu är: QuadCore Intel Core 2 Quad Q8200, 2333 MHz (7 x 333), tror socket är 775

Mitt moderkort är: Acer FMCP7AM

Så jag behöver lite hjälp då med att få reda på om jag kan ha AMD eller Intelprocessorer och vilka som är bra att köpa.

Permalänk
Medlem

Du kan inte använda en AMD prolle på ett Intel socket 775 kort.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Så det enda jag kan uppgradera till är alltså någon Intel-processor med socket 775?

Permalänk
Medlem

C2Q är det bästa du kan ha. Lite snabbare versioner finns det som kan fungera, men kappast värt kostnaden för den lilla prestandaökningen.
Märkesdatorer brukar inte få biosuppdateringar med stöd för nyare processorer. Ofta är man fast vid de alternativ du kunde välja mellan vid köp. Acer support bör kunna ge besked om vilka processorer som stöds.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara