OC Genie + 8 GB RAM = Datorn startar inte

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2008

OC Genie + 8 GB RAM = Datorn startar inte

Jag kollade runt efter problemet på forumet men lyckades inte hitta något liknande mitt fall. Hur som helst!

Innan mitt problem dök upp använde jag OC Genie funktionen på moderkortet (GD65) och det funkade felfritt med min i5 750 @ 3.5 Ghz och mina 2 stickor på totalt 4 GB. För inte så länge sen köpte jag mig en extra uppsättning av sagda minne och efter jag installerat dem vill datorn inte starta med OC Genie aktiverat. Jag kommer alltså inte in i BIOS, enda sättet att komma dit är att ta ur stickorna igen. Väljer man sen att stänga av OC Genie funkar datorn som den ska, visar 8 GB i Windows och rätt hastighet.

Frågan är då; Varför skulle det inte funka med 8 GB när det funkar med 4 GB? Är det något jag missat? Nu har kanske inte så många samma moderkort som jag men spekulera gärna! Jag kör med Win7 x64 om någon undrar.

M.v.h. Emil

CPU: Core i5 750 @ 3.6 Ghz med Cooler Master H212+ / MB: MSI P55 GD65 / RAM: 4x2 GB Corsair XMS3 @ 1600 Mhz / GPU: MSI GTX760 Hawk 2GB / HDD: Intel 520 (OS) + Intel 320 + Samsung F3 + Samsung F3 + WD Black / PSU: Corsair HX650 / Ljudkort: Creative X-fi XtremeGamer / Chassi: Fractal Design Define R2 / Övrigt: Steelseries Sensei RAW, Corsair K70 Black, Qpad QH90.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Det brukar vara minneskanalerna som sätter begränsningen (DIMM_A, DIMM_B, DIMM_C).
Jag har ingen egen erfarenhet av Intel men AMD klarar max ett minne per kanal i den övre klockningen.

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD FX-8150 4,5GHz | ASUS Crosshair V Formula (990FX) |Corsair XMS3 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD 840 Pro. 256GB | 2x Gorsair SSD Force GT 120GB | Philips Brilliance 40" BDM4065 | http://www.section4.se |