(Student) bärbardator med bra kvalité

Permalänk
Medlem

(Student) bärbardator med bra kvalité

Hej!!
Behöver lite köpråd, det är dags för mig att köpa en bärbar dator men vet varken vilket märke eller dator som är bra.

Priset ska ligga mellan 6000-9000 kr
Brännare är ett måste och webcam är ett plus
vikt: helst så lite som möjligt (reser väldigt mycket med den)
skärm: runt omkring 13-14"
Det viktigaste är att det är en hyfsat bra dator med bra kvalité!
Spelar ej så ofta med dator alltså inget krav på superdator!

Uppskattar all hjälp ,Tack på förhand
// EpO1

Permalänk
Hedersmedlem

Skall du ha 8 timmars batteritid så får man välja en ultra portabel men då får du ingen brännare eller så får man välja en standard bärbar fast med ett extra stort batteri men då blir det klumpigt och tungt.

ASUS UL30A påstås ge upp till 11 timmars batteritid fast det är lite optimistiskt. Denna modell har ett litet bättre grafikkort än standardmodellen och man har utförsäljning på den.
ASUS UL30A C2D 1.3 3GB/500 13.3" W7HP - Enastående lätt, kraftfullt vacker! - Specifikationer

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Har hört bra om just Asus faktiskt.

vad tycks om denna

Asus X42JV-VW024V

Egenskaper för Asus X42JV-VW024V

Permalänk
Medlem

Lite tung kanske men ska tydligen ha runt 8 timmar batteritid(dock lägsta skärmstyrka och inget speciellt program igång då): Acer Aspire TimelineX 4820TG-434G50Mn (LX.PSG02.018) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

tack för svar!

Fått tips om exakt samma, men är det bs om att acer inte har bra kvalité eller är det bara så att det är sämre om man jämför med en t ex. lenovo el. asus

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpO1:

tack för svar!

Fått tips om exakt samma, men är det bs om att acer inte har bra kvalité eller är det bara så att det är sämre om man jämför med en t ex. lenovo el. asus

Jag har själv haft en Acer dator i över två år och den har hållt rätt så bra. Enda felet är musknappen som blivit dålig men det är för att jag tryckt för hårt på den. Så felet många gör är att de behandlar den dåligt.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Det va skönt och veta!! Jag är väldigt varsam med elektronikprylar.

finns så mycket att välja mellan man får ju f¤n beslutsångest hehe.

Det känns ju prisvärt att köpa den 4820tg acern. får nog bli den, ska dra till butiken och kolla en sista gång!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpO1:

tack för svar!

Fått tips om exakt samma, men är det bs om att acer inte har bra kvalité eller är det bara så att det är sämre om man jämför med en t ex. lenovo el. asus

Vi har en liknande tråd om kvalitén på acer. Hur som, en undersökning: http://www.squaretrade.com/htm/pdf/SquareTrade_laptop_reliabi...
Enligt testet är acer nästan 40 procent mindre pålitligt än asus.

Visst har man datorn i uppfällt läge på ett skrivbord 24/7 kanske det inte spelar lika stor roll. Ska datorn däremot användas som en bärbar; fälla ned och upp locket ofta, transportera den i ryggsäck osv osv. Ja då tror jag att den bristande kvalitén syns tydligare.
Jag anser acer snarare satsa på de faktorer som syns på en papperslapp såsom processorhastighet och minnesmängd. På så vis framstår de som billiga och prisvärda. Vad många då glömmer är att insparningarna gör en sämre chassikvalité osv osv, men detta syns ju inte på pappret och därför kan acer sälja bra.

Jag skulle satsa på en UL30 som tidigare någon förespråkat. Komplettera med en extern brännare om det inte är nödvändigt att bränna en gång per dag lr liknande.

Permalänk
Hedersmedlem

HP PROBOOK 5310M är en riktigt trevlig dator med tonvikten på byggkvalité och ergonomi där tangentbordet är riktigt bra och där bottenplattan och skärmens skal är av metall. Nackdelen är lite sämre batteritid (drygt 5 timmar) och en svag grafikkrets och den saknar även den brännare.
HP PROBOOK 5310M C2D 2.4 2GB/320 13.3" W7P - Tunn och elegant bärbar till ett otroligt pris - Core 2 Duo & Windows 7 Pro! - Produktinformation

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Den är finfin.

Asus U35JC-RX040V

Processor: Intel Core i3-370M Processor 2.4GHz
Minne: 4GB DDR3 1066Hz
Hårddisk: 500GB S-ATA (5400rpm)
Grafik: Nvidia GeForce G310M 1GB DDR3 (Optimus)
Skärm:13.3" LED (1366x768)
Övrigt: HDMI, WLAN-n, Gbit LAN, Bluetooth, VGA, 3xUSB, webbkamera, 4i1-kortläsare, 8-cells batteri (4400mAh) ger ca 8 timmars driftstid.
Färg: Silver
Vikt:1.7 kg

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Många fina förslag!!
Varit i butiken och kolla på Asus X42JV-VX022V och Asus X42JV-VX024V och Acer Aspire TimelineX 4820TG-434G50. Endast Acern var kvar och resten var kvar i demoex vilket jag inte har en bra erfarenhet utav så de 2 asusen blev genast utesutna!

bor i Göteborg så computer city har haft brand och delar i dagsläget lokaler mer SIBA i järnbrott(gbg) haha så typiskt! alltid är det något!

Som vanligt så ska försäljarna rekommendera helt annan dator än vad man tänkt sig! För er som undrar hur batteritiden är på dessa Asus modeller så är det 2.5-3h.
Blev besviken!

Tackar och bugar för alla tips än sålänge

Permalänk
Medlem

Webbis finns väl i götet?

edit: jodå! WEBHALLEN.com - Våra butiker

Permalänk
Medlem

asså? visste jag inte får åka förbi dem också!