Permalänk
Medlem

Asus G73 vs Tänker jag rätt?

Efter många om och men!

Vi börjar från början.

Jag har precis börjat plugga och behöver införskaffa en dator till skolan, helt enkelt eftersom vi kommer använda CAD.
Har funderat runt detta lite vad man behöver för någon, krav etc, kraven var inte direkt höga, klarar det med vilken dator som helst i princip. (3gb ram, dual core 1,6ghz vart kraven).

Tankarna har gått runt att införskaffa en 17" iaf, sen har jag varit och funderat på om jag ska skaffa mig en värsting laptop eller bara en vanlig.
Prisskillnaden är stor (om man ska köpa en som klarar bara i princip kraven), men vad får man om man ska ha en vanlig? Ganska klen i min mening.

Hemma står en Q9550, 6gb, 8800gts 256mb... jag behöver uppgradera till ett nytt grafikkort snart då detta kommer inte hänga med längre, (gör knappst idag) då ligger tankarna på ett 460gtx, dvs ca 2000kr.

Därför står mina tankar om att skaffa en Asus G73JH och sälja min stationära.
Då får jag en "värsting" laptop, som jag kan spela på, dock är jag fundersam om man ska satsa på en i7 istället? Räcker i5 ett tag till? dvs 3år iaf (klart det kommer nytt, but my point).
Komplett.se - ASUS G73JH 17.3" Full HD

Finns ASUS N73Jn Komplett.se - ASUS N73Jn 17.3" HD+ LED som alternativ, dock sämre gpu..

Så tanken är, om jag nu gör detta val, skall man skaffa dokningstation? så jag kan koppla in min större skärm/mus/etc när jag använder datorn hemma och inte i skolan.
Hur löser jag lättast hd? Har en ny 1tb disk 3,5" liggandes här hemma, finns det något sätt att utnyttja den?
Ska man skaffa NAS eller USB till laptopen?

Många frågor och många funderingar?
Kritik i mitt tänkande.?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Keeper of the Bamse

Med tanke på att ni ska CADa skulle jag satsa på datorn med vassast grafikkort.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Kolla in denna Asus G73JH-TZ171V. ATI Radeon 5870 1GB GDDR5, Intel Core i5, 4GB, 500GB HDD

Asus G73JH-TZ171V