AMD Barts är Radeon HD 6800

Permalänk
Melding Plague

AMD Barts är Radeon HD 6800

AMD mixar och matchar inför lanseringen av de första grafikkorten i Radeon HD 6000-serien. Mellanklassaren Barts hamnar i familjen 6800.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag blir mer och mer orolig över hur Nvidia ska kontra detta. Även om jag gläds över AMD framgångar på grafikkorts marknaden.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Varför kan de inte använda samma namnschema som de använt sen 3000-serien? Vill de lura folk att 6800 som släpps först är toppkorten?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelo:

Varför kan de inte använda samma namnschema som de använt sen 3000-serien? Vill de lura folk att 6800 som släpps först är toppkorten?

+1, gillar de vanliga typ 3780, 4870,5870 mm. lätt att ha koll på korten så

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Tror mer på att partner tillverkarna ville ha dem som 68x0 om det nu är så att de är pinkompatibla med 58x0. Låter mer som ett marknadsförings trick eller så.

Om det nu är helt möjligt att det är bara att dropa in en barts i ett 5800 kort för att det bli ett 6800 kort så verkar det ganska logiskt att få det bli 68x0 istället för 67x0. Marknadsförings logik eller så kan man tänka sig.

Men själv håller jag med om att de bör ha behållt 67x0 namngivningen. Blir lite ont om namn då de hoppar till 6900. 6900 bör ha endast hållits till dual-gpu lösningar etc tycker jag.

Permalänk

Om inte nVidia kommer ut med dual-GPU fermi innan nästa år blir det nog Antilles, även om jag inte var så nöjd med 5970 så är det något väldigt smexigt med dual-GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Tror mer på att partner tillverkarna ville ha dem som 68x0 om det nu är så att de är pinkompatibla med 58x0. Låter mer som ett marknadsförings trick eller så.

Om det nu är helt möjligt att det är bara att dropa in en barts i ett 5800 kort för att det bli ett 6800 kort så verkar det ganska logiskt att få det bli 68x0 istället för 67x0. Marknadsförings logik eller så kan man tänka sig.

Ja, stämmer nog. Om "HD 6770" är lika snabb som HD 5850 så kanske de vill få allmänt folk att förstå det genom att sparka upp korten ett hundratal högre i serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

+1, gillar de vanliga typ 3780, 4870,5870 mm. lätt att ha koll på korten så

Ja det är nästan, men bara nästan lika förvirrande som nVidias namnbyten. Så om jag tolkar texten rätt så är alltså 6870 inte toppkortet, utan 6970. Sen blir 69xx dubbel gpu kort?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Hedersmedlem

jag är ju fortfarande putt på nvidias tokdåliga namnbyten... de var dock i en sits där någon form av namnbyte var nödvändigt även om de valde några väldigt dåliga vägar därefter.

Men radeonkorten behöver ju inte ens ändra i namnbytena. Enda anledningen är ju att försvåra för kunderna. Dåligt...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

jag är ju fortfarande putt på nvidias tokdåliga namnbyten... de var dock i en sits där någon form av namnbyte var nödvändigt även om de valde några väldigt dåliga vägar därefter.

Men radeonkorten behöver ju inte ens ändra i namnbytena. Enda anledningen är ju att försvåra för kunderna. Dåligt...

Fast nu är det vad det verkar inte identiska kort i både HD5000 och HD6000-serien, även om det verkar som att Barts-korten kan återanvända kretsarna från HD5800-serien.

Något som är mer oroväckande är om ryktena om att HD5770 döps om till HD6770, då har AMD verkligen gjort en Nvidia. Informationen i övrigt verkar identisk mellan artiklarna.

Permalänk

Intressant, ser ut som ATi hållt mycket hemligt för motståndaren. Liksom låtsas att "Hej, här kommer 6870, det kommer vara vårt top-of-the-line kort som bara är en förbättring av 5800 serien" medans det i själva verket är "Hej, vårat 6870 är mainstream. Det kommer ett mycket brutalare kort i 6900 serien. Hihi"

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

jag är ju fortfarande putt på nvidias tokdåliga namnbyten... de var dock i en sits där någon form av namnbyte var nödvändigt även om de valde några väldigt dåliga vägar därefter.

Men radeonkorten behöver ju inte ens ändra i namnbytena. Enda anledningen är ju att försvåra för kunderna. Dåligt...

Ja just det..

- "Nu ska vi försvåra situationen för våra kunder, hur gör vi då?"
- "HA! Vi byter modellnamn!"

Dessa uppgifter är så vitt jag vet preliminära/läckor, det finns inga garantier på att dessa namn är slutgiltiga. Och även om fallet vore så är jag rätt så säker på att en god anledning föranleder detta.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av hirsch:

Ja just det..

- "Nu ska vi försvåra situationen för våra kunder, hur gör vi då?"
- "HA! Vi byter modellnamn!"

Dessa uppgifter är så vitt jag vet preliminära/läckor, det finns inga garantier på att dessa namn är slutgiltiga. Och även om fallet vore så är jag rätt så säker på att en god anledning föranleder detta.

Namnen är så säkra de kan bli utan någon officiell info från AMD.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Nvidia sänker priser, vill få fler köpare att köpa nu och inte vänta samt sno lite kunder, bara bra för konkurrensen, och amd släpper mer nyheter för att få mer intresse för deras kommande serie.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Om inte nVidia kommer ut med dual-GPU fermi innan nästa år blir det nog Antilles, även om jag inte var så nöjd med 5970 så är det något väldigt smexigt med dual-GPU

Varför var du inte nöjd med 5970?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

jag är ju fortfarande putt på nvidias tokdåliga namnbyten... de var dock i en sits där någon form av namnbyte var nödvändigt även om de valde några väldigt dåliga vägar därefter.

Men radeonkorten behöver ju inte ens ändra i namnbytena. Enda anledningen är ju att försvåra för kunderna. Dåligt...

Hur försvårar det? Om HD6870 är snabbare än HD5870 så spelar det väl ingen roll om nya HD68** är mellanklass eller prestandaklass?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Namnen är så säkra de kan bli utan någon officiell info från AMD.

Så, var är då källan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nighthog:

Tror mer på att partner tillverkarna ville ha dem som 68x0 om det nu är så att de är pinkompatibla med 58x0. Låter mer som ett marknadsförings trick eller så.

Om det nu är helt möjligt att det är bara att dropa in en barts i ett 5800 kort för att det bli ett 6800 kort så verkar det ganska logiskt att få det bli 68x0 istället för 67x0. Marknadsförings logik eller så kan man tänka sig.

Men själv håller jag med om att de bör ha behållt 67x0 namngivningen. Blir lite ont om namn då de hoppar till 6900. 6900 bör ha endast hållits till dual-gpu lösningar etc tycker jag.

Att döpa kort till x9yz har ju enbart förekommit i senaste serien radeonkort. Innan hetta de som bekant x2. Vilket då (till allas förtret) lades på hyllas på det i 5-serien inte längre var någon x2 (chipen har inte samma spec, men det kan kanske vara identiska chip).

Sen förstår jag inte varför partnertillverkarna skulle bry sig om namnen. Det är kanske någon procentenhet av kortet som säljs till köpare som vet att de är pinkompatibla och hälften av de som vet om det vet vad det faktiskt betyder.

Jag tycker att det är fullkomligt perfekt att ha prestandakorten i en egen seria vilket det inte var nu. 5850, 5870 och 5990 bygger ju på samma chip och riktar sig till samma målgrupp (men med olika stora plånböcker) men har olika modellnamn.

Så jag anser att det är ett bra val.

Permalänk
Medlem

fattar inte varför ni gnäller om namn, vem bryr sig så förbaskat. om en svensson ska köpa en dator så har han redan frågat någon i sin krets vad man bör köpa, att han blir överkörd av säljaren sen är en annan historia.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av hirsch:

Så, var är då källan?

Källor av detta slaget vill naturligtvis vara anonyma, och det respekterar vi.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Låter dyrt detta. Om Barts kommer kosta 2-2,5k, vad kommer då 69xx korten kosta? Kanske 3,5k för 6950 (som lär motsvara det nya 5850) och tänk bara på 6990

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Keeper of Traditions

En snabbis, vad innebär det att vara "pinkompatibel med dagens Cypress"?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Newklear:

En snabbis, vad innebär det att vara "pinkompatibel med dagens Cypress"?

Länken i artikeln var ju klickbar. Skribenten hade tänkt så du slapp.

Permalänk
Skrivet av Old KnotVillage:

Varför var du inte nöjd med 5970?

Jag hade ett ASUS 5970 som du men jag hade både enormt mycket driverproblem och blådumpar som tillslut resulterade i att jag fick ett nytt från ASUS somjag sedan sålde. Hade kortet i ca 6 månader. Dock så måste jag erkänna att 5970 inte alls var så högljutt som många påstår.
Tror jag förklarat detta snart för varenda 5970 ägare på SweC

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Newklear:

En snabbis, vad innebär det att vara "pinkompatibel med dagens Cypress"?

Pinkompatibel betyder att två olika GPU:er har identisk BGA-layout (Ball Grid Array). Men det betyder inte att man kan ta ett kretskort designat för en äldre GPU och använda en ny GPU rakt av. Man kan räkna med att vissa modifikationer krävs. Anledningen till att man designar en GPU i ett identiskt paket som en äldre är att det minskar kostnader kring utveckling av kretskort och kylning. Något som i sin tur ger möjlighet till att placera den slutliga produkten mer konkurrenskraftigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anders.149:

Fast nu är det vad det verkar inte identiska kort i både HD5000 och HD6000-serien, även om det verkar som att Barts-korten kan återanvända kretsarna från HD5800-serien.

Något som är mer oroväckande är om ryktena om att HD5770 döps om till HD6770, då har AMD verkligen gjort en Nvidia. Informationen i övrigt verkar identisk mellan artiklarna.

Näe, alltså de ändrar systemet för hur de delar upp klasserna mellan grafikkort. Det är detta som jag anser vara lite dumt. Oavsett hur grupperingsändringar ändras så anser jag det vara dumt om systemet inte förbättras eller ett byte måste till. Vari ligger förbättringen?

Skrivet av hirsch:

Ja just det..

- "Nu ska vi försvåra situationen för våra kunder, hur gör vi då?"
- "HA! Vi byter modellnamn!"

Dessa uppgifter är så vitt jag vet preliminära/läckor, det finns inga garantier på att dessa namn är slutgiltiga. Och även om fallet vore så är jag rätt så säker på att en god anledning föranleder detta.

Självfallet behövde de byta från 5000-serien till något annat... exempelvis 6000-serien. Det är som sagt inte detta jag har kritiserat utan hur de delat in prestandaklasser i nya systemet.

Vad är anledningen? På vilket sätt har detta förenklat. Systemet är vääldigt likt det förra systemet, men ä'ndå annorlunda. Förklara gärna. Jag kan se hur förvirring kan uppstå, men jag kan faktiskt inte se vinsten. Deras nuvarande system är ju ganska inarbetat och självklart... Och är detta haltande så ser jag inte hur nya systemet skulle göra något tydligare.

Skrivet av Valiumballong:

Hur försvårar det? Om HD6870 är snabbare än HD5870 så spelar det väl ingen roll om nya HD68** är mellanklass eller prestandaklass?

Det kommer nog gå ganska fort och lätt att byta system, och många här lär om väldigt fort. Men det kommer självfallet bli missförstånd för de som är halvinsatta och har lite koll på hur radeonkorten namngivits innan men missat denna nyhet. För att en omstrukturering skall vara motiverad måste det finnas några rimliga faktorer bakom. Och det finns det kanske. Men vad är dessa? Jag tror ju att de nya korten skall "låta bättre", alternativt att de ska skicka in en del av 5000korten under 6000-serien.

När strukturer för namnbyten ändras så vill jag se att detta görs för ökad klarhet och minskade missförstånd. När jag inte ser denna koppling alls börjar jag undra om ändringen handlar om att missleda kunder mer eller mindre.
Är det bara jag som är misstänksam i detta fall?

EDIT:
Jag förstår att jag kommer få mothugg här. Och det är ju bra för debatten ;).
Villig att ändra mig om det kommer upp lite listiga argument för ändringen här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

När strukturer för namnbyten ändras så vill jag se att detta görs för ökad klarhet och minskade missförstånd. När jag inte ser denna koppling alls börjar jag undra om ändringen handlar om att missleda kunder mer eller mindre.
Är det bara jag som är misstänksam i detta fall?

Större siffra är bättre, precis som förut. Prestandavinsterna lär bli betydligt mindre i hoppet HD5000-6000 i jämförelse med HD4000-5000. Utan krympning/helt ny arkitektur finns det begränsningar i hur mycket man kan få ut utan att öka kretsytan markant. Att AMD expanderar serierna är inte fel väg att gå - Cypress har ju rätt stora glapp här och där. Jag tycker inte att det är förvirrande så länge ett HD6870 är snabbare än ett HD5870 så följer det tidigare namnsättning. Det man gjort är att bygga ut HD*900.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valiumballong:

Större siffra är bättre, precis som förut. Prestandavinsterna lär bli betydligt mindre i hoppet HD5000-6000 i jämförelse med HD4000-5000. Utan krympning/helt ny arkitektur finns det begränsningar i hur mycket man kan få ut utan att öka kretsytan markant. Att AMD expanderar serierna är inte fel väg att gå - Cypress har ju rätt stora glapp här och där. Jag tycker inte att det är förvirrande så länge ett HD6870 är snabbare än ett HD5870 så följer det tidigare namnsättning. Det man gjort är att bygga ut HD*900.

Men nuvarande namngivningssystem kan namnge produkter för dessa glapp. Det finns väl inget problem här?
Framförallt när man nu skall släppa en ny serie...

Självfallet kommer många få koll på ändringen direkt. Både du, jag och de andra som läser nyheten lär sig kvickt ändringen. Inte så stor egentligen. Men det kommer ju garanterat att leda till missförstånd för en del kunder.

Fast som du uttryckt ändringen - till en utökning låter ju ganska bra. Så länge ett 6670 är bättre än ett 5670 och detta gäller för alla kort så är det väl frid och fröjd. Hoppas att det kommer vara så enkelt bara...

Ja, vem vet. Jag kanske är lite övernitiskt. Time will tell.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av abflex:

Länken i artikeln var ju klickbar. Skribenten hade tänkt så du slapp.

jo, men det förklarades inte i den länken.

Skrivet av kinc:

Pinkompatibel betyder att två olika GPU:er har identisk BGA-layout (Ball Grid Array). Men det betyder inte att man kan ta ett kretskort designat för en äldre GPU och använda en ny GPU rakt av. Man kan räkna med att vissa modifikationer krävs. Anledningen till att man designar en GPU i ett identiskt paket som en äldre är att det minskar kostnader kring utveckling av kretskort och kylning. Något som i sin tur ger möjlighet till att placera den slutliga produkten mer konkurrenskraftigt.

Tack, då vet jag

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tre olika kretsar för klasserna mellan till topp istället för två kanske betyder mindre strypningar för att klassa ner.

Visa signatur

åhoj