Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tjörn
Registrerad
Dec 2008

Mitt ram är bättre?

Min bror köpte sig nyss en ny dator och fick dessa ram minnen Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9

Jag köpte min för 2 år sedan och fick: Kingston DDR2 HyperX PC6400 4GB KIT CL5

(Jämnförelse här!)

Körde en prestandaklassificering på datorerna och konstigt nog fick JAG högre värde på mina (6.5) än hans (5.9).

Hur kommer det sig?
och av någon anledning är mina dyrare, varför?

• Intel Core i5 4690K • 4x4GB RAM • 250GB SSD + 1TB HDD • Gigabyte GA-Z97X-SLI • Asus Radeon 280x 3GB •

• Fractal Design 750W • Corsair K70 RGB Brown • Steelseries Sensei + Steelseries mousepad • QPad QH90 Black •

En prick • Två stycken DELL U2414H (24" 1920x1080) • Två prick

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2009

Du har 5-5-5-15 i latens på dina minnen han sitter med 9-9-9-24? alltsåblir ju dina minnen på det sättet snabbare, men man kan inte lita på en prestandaklassificering, då det inte säger så mkt om hur det presterar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2002

Beror väl lite på, Windows prestandatest är väl knappast det bästa av tester. Antar att det är det du har kört. Kanske du får bättre pga att du har snabbare timings (CL5).
Så det är nog bättre prestanda på hans DDR3 i program som kan utnyttja det. Dock är det väl kanske inte så stor/ingen skillnad i praktiken utan mest i benchmarks. I praktisk användning så har man oftast mest nytta av mängden minne, antal GB, inte hastigheten.

Varför dina minnen är dyrare är nog för att DDR2 börjar vara gammal teknik, och minnen brukar sällan reas ut, utan då brukar priserna fastna vid en viss nivå, tills de har fasats ut från marknaden. Om du kollar på DDR1 minnen på komplett så är de uppemot dubbelt så dyra per GB även fast de är slöare. Detsamma gäller ännu äldre SDRAM.
Just minnesmarknaden är en lustig grej om man jämför med andra genrer inom datorhårdvara. För inom minnen så kan priset stiga med tiden istället för att gå ner. Hårddiskar, cpus. grafikkort med mera blir oftast billigare efter ett tag. Medans minnen "jojjar" upp och ner i pris bäst de vill

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nynäshamn
Registrerad
Mar 2010

DDR2 är Dyrare än DDR3 då det är utdatterat.
Ni kanske har olika OS? T.ex i Win7 kan man ha upp till 7.9 i klassifieringen men i Vista var det bara 5.9 (vilket han har, så han kanske fick max?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tjörn
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Rupenbritz:

DDR2 är Dyrare än DDR3 då det är utdatterat.
Ni kanske har olika OS? T.ex i Win7 kan man ha upp till 7.9 i klassifieringen men i Vista var det bara 5.9 (vilket han har, så han kanske fick max?)

Båda har Windows 7 Ultimate 64bit senaste uppdateringarna.

• Intel Core i5 4690K • 4x4GB RAM • 250GB SSD + 1TB HDD • Gigabyte GA-Z97X-SLI • Asus Radeon 280x 3GB •

• Fractal Design 750W • Corsair K70 RGB Brown • Steelseries Sensei + Steelseries mousepad • QPad QH90 Black •

En prick • Två stycken DELL U2414H (24" 1920x1080) • Två prick

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2003

*tråd flyttad*

Passar bättre i detta forum

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

De DDR3 minnena är inte snabbare än så iom den latensen, så även om den standarden är nyare så betyder det inte automagiskt att den är hurtigare

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud