Nytt Grafikkort & Ram, skärmen blir svart i början?

Permalänk
Medlem

Nytt Grafikkort & Ram, skärmen blir svart i början?

Tjena Sweclockers! För cirka 2 veckor sedan tänkte jag att det var dags & uppgradera min dator lite. Köpte GTX 460 som grafikkort & uppgraderade från 1 GB ram till 3 GB Ram. Har 1 GB ramsticka & 1 2GB ramsticka. Men när jag ska starta datorn så är skärmen bara svart.. Skärmen får ström, men verkar inte reagera.. Efter nån vecka eller två har jag lärt mig att om jag går inn i chassit, byter plats på ram stickorna(spelar ingen roll vilken ram slot) så funkar det :S Någon som känner igen sig eller vet nån lösning?

här är lite info om dom andra delarna i datorn om det skulle behövas |
V

Nätagg: Antec 450w
Processor: AMD Athlon 64 X2 4200+
Moderkort: MSI MS-7260

Tack på förhand.

Visa signatur

Setup: GPU -> Nvidia Geforce GTX 460, CPU -> Intel QuadCore i5 760, 3,8 GHz, Motherboard -> GIGABYTE P55 3.0 USB, Nätagg -> Corsair TX 650W

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt MSI och din moderkortsmanual klarar ditt moderkort inte av mer än 4GB ramminne, vilket gör att din nya sticka skiter ner hela systemet, så byt till två en GB:s stickor istället.

Alltså 2GB sticka = No go

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

(Polare till ts) Han har fortfarande samma problem tyvärr idag tog det cirka en halv timma att få igång datorn och han flyttade runt och höll på jävligt länge. Nu fick han dock igång den men det är ju bra om man slipper hålla på att mecka varje gång man ska starta datorn. Han har testat med 2x1gb ram och det är samma sak fortfarande. Då så är det enda ja kan komma på att grafikkortet strular på något vis. Men då borde väll inte datorn gå igång över huvud taget? Har aldrig hörtalas om detta fel innan. Så det vore extremt bra om man fick lite assistans. Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

(Polare till ts) Han har fortfarande samma problem tyvärr idag tog det cirka en halv timma att få igång datorn och han flyttade runt och höll på jävligt länge. Nu fick han dock igång den men det är ju bra om man slipper hålla på att mecka varje gång man ska starta datorn. Han har testat med 2x1gb ram och det är samma sak fortfarande. Då så är det enda ja kan komma på att grafikkortet strular på något vis. Men då borde väll inte datorn gå igång över huvud taget? Har aldrig hörtalas om detta fel innan. Så det vore extremt bra om man fick lite assistans. Mvh

Du tänkte inte på att läsa kommentaren som var sist skriven innan du svarade? Där står lösningen.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Det han skrev var att det moderkortet bara klarar av 2gb ram och ja skrev att jag har testat med 2x1gb och det är samma sak fortfarande... Dock är det ju väldigt skumt att datorn går igång ibland även med 1x2gb och 1x1gb :/ ingen som vet något?

Permalänk
Medlem

Eventuellt kan det hjälpa med biosuppdatering, men ha inte alltför stora förhoppningar.
Kan även vara så att det inte är själva bytet som får igång datorn, utan att strömmen bryts fullständigt till nätagg och moderkort innan minnena börjar flyttas runt. Har ett antal gånger stött på problemet med datorer som inte startar annat än från kallstart, dvs efter att strömmen varit helt bruten. vanligtvis ärt det nätagg eller moderkortets spänningsreglering som håller på att ge upp. Defekta kondingar som var ett problem i början på 2000-talet visade sig ofta först som startsvårigheter, men när väl datorn startat fungerade den bra, åtminstone ytterligare ett antal månader innan kondingarna gav upp helt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Okej tack för svar du verkar veta vad du snackar om... Men det enda man kan försöka göra är att uppdatera bios? Och om man ska uppdatera bios måste man väll flasha om det om ja inte minns fel? Och om det blir fel så rycker hela moderkortet? Så jävla surt att så fort ja ska göra nånting så börjar det krångla.

Permalänk
Medlem

Tacksam för alla svar! Dock så kan jag säga att det INTE är för att jag har 2gb ram sticka.. idag så fick jag hålla på upp till cirka 40 minuter innan den gick igång.. den verkar gå igång när jag pillar lite på ram minnena..

Visa signatur

Setup: GPU -> Nvidia Geforce GTX 460, CPU -> Intel QuadCore i5 760, 3,8 GHz, Motherboard -> GIGABYTE P55 3.0 USB, Nätagg -> Corsair TX 650W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av guudzy:

Tacksam för alla svar! Dock så kan jag säga att det INTE är för att jag har 2gb ram sticka.. idag så fick jag hålla på upp till cirka 40 minuter innan den gick igång.. den verkar gå igång när jag pillar lite på ram minnena..

Kanske dags att byta mobo då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Kanske dags att byta mobo då?

sent svar!.. men ja, till jul blir det iallafall nytt mobo.

Visa signatur

Setup: GPU -> Nvidia Geforce GTX 460, CPU -> Intel QuadCore i5 760, 3,8 GHz, Motherboard -> GIGABYTE P55 3.0 USB, Nätagg -> Corsair TX 650W