Permalänk
Avstängd

Ram med olika Mhz

Hej. Jag har nu 4gig ram, ddr2, 333Mhz men min kompis hade köpt ett bra 2gig ddr2 minne då han skulle ha ett ddr3 istället och frågade mig här nu om jag ville ha det. Problemet är att hans minne är detta minne: Kingston ValueRAM DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB (KVR800D2N5/2G) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om DDR2-minnen, dvs har den 800Mhz
Jag har för mig att det inte är bra att mixa Mhz men jag är inte säker så frågar här nu innan jag gör något.
Hur går det om man har 3 1gigs minnen på 333Mhz och ett 2gigs minne på 800Mhz?

Permalänk
Medlem

Märkningen anger minnets maxhastighet. Går bra att köra dem långsammare än märkningenn, dock bör du ha minnen i identiska par för att dual channel ska fungera optimalt.
Att byta ut 1 minnessticka mot en 2GB sticka är inte det bästa, dock beror det lite på hur modern din dator är. Phenom II har 2 oberoende minneskontrollers, så där får du dual channel över en del av minnesrymden. Athlon X2 kräver identisk konfiguration i båda minneskanalerna för att dual channel ska fungera. Tror det sistnämda även gäller för intel s775.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara