Permalänk
Medlem

Saftigt elpris - tips?

Tjennare

Jag tänkte be om lite hjälp att sänka min elkostnad, flyttade till en ny lägenhet i början av juni och har nu fått min första räkning. Den låg på mysiga ~1800 för 3 månader vilket jag tycker verkar vara lite i överkant. Kostnaderna:

El: 642.51 kr (74.90öre/kWh)
Elöverföring: 334.47 kr (39.92 öre/kwh)
Årsavgift: 96.78kr(384kr/år)
Abbonemang: 164kr(648 kr/år)
Moms: 124kr på det som avser Elnät.
Moms: 243.55kr på det som avser Försäljning, antar att det är förbrukning.
Energiskatt: 234.92kr(28 öre/kWh)

Jag har visserligen en högre förbrukning än många lägenheter: totalt 839kWh denna 3månadersperiod. Förmodligen pga diskmaskin, torktumlare och tvättmaskin i lägenheten.

Min huvudsakliga fråga till er är utifall tjänster som pricerunner tar med alla avgifter jag har skrivit in här? För isf kan jag nästan halvera denna kostnade ned ett rörligt avtal med en annan leverantör.

Några andra tips?

Nej datorn blir på.

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem

Du har till 99.9% sannolikhet ett sk "Tillsvidareavtal" dvs du betalar 74.90 öre kilowatten plus skatt och moms, det är snordyrt Det rörliga elpriset förra månaden med vattenfall låg t ex på 48 öre kilowatten.

Inkl skatt och moms har du ca 120-130 öre kilowatten, detta skulle bli 90-100 beroende på vilket avtal du byter till.

Mata dig in på Jämför elpriser, elavtal och elbolag - elskling.se och välj ut ett bolag som känns bra, tar du ett rörligt pris får du räkna med lägre pris under sommaren och lite högre på vintern (det jämnar ofta ut sig) och tar du ett fastprisavtal så får du en bindningstid men oftast ett rätt okej pris under tiden.

Lycka till! Vad du än väljer (rörligt/fast) kommer det bli billigare för dig.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Hedersmedlem

Av de uppgifter du lämnar så verkar du betala det dyrare tillsvidarepriset på ett elavtal då du inte gjort något val. Dessutom verkar det som ditt elnätsbolag och elhandelsbolag är densamma.

De prisjämförelser du ser på nätet räknar på elhandelsbolag. Ibland missar vissa årsavgift som vissa bolag har. Jag tror inte jag sett någon prisjämförelse som tar med elnätsbolag i någon beräkning.

39.92 öre i elnätsavgift, du kanske kan se över om du ska byta elnätstariff också, förutsatt att det finns fler för ditt bolag.

Du känner till att du har ett elnätsbolag och ett elhandelsbolag?
Du sparar runt 200kr på den räkningen om du byter elhandelsbolag om det var utan moms (74.90öre/kWh)

Permalänk
Inaktiv

sluta tvätta hemma i lägenheten, använde de som du förmodligen har tillgång till i källaren...

Permalänk
Medlem

Blir att använda den centrala tvättmaskinen och torktumlaren. Kollade upp strömförbrukningen på de jag har och den vart väldigt extrem! Den andra åtgärden blir att se mig efter ett bra elavtal!

Tackar för hjälpen!

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem

Äh. Har du den lyxen, med tvättmaskin och diskmaskin i lägenheten, så är det klart du ska nyttja den. Däremot måste du ju inte okynnes-diska eller -tvätta. Tvätta/diska bara när du kan fylla en maskin med tvätt eller disk (är det så du gör nu får du grisa ner mindre). Torktumlaren tycker jag du kan skippa. Sliter på kläderna onödigt mycket, även om det är smidigt att få det torrt snabbt. Hänga upp en hel maskin tvätt i lgh. kan ju vålla lite bekymmer..

Permalänk
Medlem

Tycker personligen han har en rätt låg förbrukning, 839 kWh i kvartalet är inte alls speciellt mycket i mina ögon. Själv har jag kanske 600 kWh på två månader utan tvättmaskin, torktumlare eller diskmaskin.

Byt avtal så kommer det nog lösa sig

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Va glad över att du inte bor i villa

Bor själv i villa med 2lgh och förra vintern gick våra 20A säkringar i källare varma ganska ofta.. det klirrar bra i kassan kan jag lova när elräkningen kommer

Det är nog mycket lättare o spara konkreta pengar på att använda elen förnuftigt, bara köra helt full diskmaskin o tvättmaskin, hängtorka kläder istället för torktumlare osv. Inte låta prylar stå på i onödan (även stand by blir pengar att räkna med om man är tekniktät).

Har du egen värme / varmvatten också ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.