Kylmedel; Primochill, Feser one, destillerat vatten, vad använder ni?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2009

Kylmedel; Primochill, Feser one, destillerat vatten, vad använder ni?

Efter att ha använt primochill nu ett tag är jag inne på att byta till feser one, började dock läsa på div. forum om folk som fått sina radiatorer/vattenblock täppta av färdiga kylmedel som börjat klumpa ihop sig.

Är det någon som varit med om detta, och vilket kylmedel föredrar ni?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogås
Registrerad
Jun 2004

Vanligt kranvatten + 10% Röd glykol.

Glykolen håller alger, bakterier samt rost borta från systemet. Krångligare än så behöver det faktiskt inte vara.

Har kört så i snart 7 år med ett vattenbyte/år.
Har aldrig riktigt fattat poängen med div dyra "special" vätskor, en liter röd glykol kostar 50-60 spänn och räcker för en livstid typ.

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Askersund
Registrerad
Okt 2008

Destilleratvatten + PT-nuke (algdödare), vill man ha det färggladare kör man med färgade slangar

Vatten är det bästa "rimliga" kylmedlet man kan använda, eventuella tillsatser gör det bara sämre.

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromölla
Registrerad
Aug 2009

kör med Feser One, och jag håller inte riktig med lideri, visst kör man med batterivatten plus några tillsatser så det kan vara lite sämre men de "speciella" färdiga vatten under flera tester jag har tittat på nätet visar samma prestanda eller kanske 1 grader bättre än bara vatten

så det är upp till dig, en batterivatten plus glykol är kanske lite sämre prestanda (beroende på bladning du ska ha) eller köra som lider eller ha det enkel och som fungerar lika bra men lite dyrare, jag gillar UV effekten och därför valde jag Feser istället för att leka med tillsatser

angående de klumpar i feser one, det kan ha två anledningar, först som var mycket omtalat här på forumet, är att radiatorer kommer med mycket damm/partiklar och allt annat skit som uppkommer under produktion och det kan stoppa flöde vid värsta fall men oftast "bara" försämrar prestanda och kan se ut äcklig, sen om du har färgat vatten så den färg kan fästa sig till de orenheten
andra anledning är att Feser hade redan problem med produktion eller ngt och såld lite vatten som var kontaminerade med ngt skit som också var inte så bra till system, men hade man upptäckt det innan man tömde flaskan så Feser har byt ut de mot riktiga.

//edit
har hittat precis en artikel om svenskutvecklad nanovätska som skulle förbättra kylning hos stora serverhallar.
Svensk nanovätska ska kyla servrar - TechWorld
låter mycket intressant och att ha typ koppar i vatten är mycket logisk att det blir bättre värmeledande men problem ligger i läckage, skillnaden mellan en ren vatten (typ batterivatten) och den med partiklar i form av koppar osv är att den första leder inte ström och den andra gör det. Jag tror det räcker med vanlig vatten prestandamässig i vanlig dator och att köra med strömledande kylmedium i stora och dyra servar skulle jag inte chansa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sköllersta
Registrerad
Nov 2010

ägda! aftermarket vätskor är specialanpassande för just vattenkylning till datorer

GAMER SINCE BIRTH

OWNER OF BL4CK SW4RM (50.000P vantage)

Citera för svar, så jag hittar tillbaka

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Vad tror ni skillnaderna blir i praktiken med "märkes" vätskor då? tja... bara att nån skrattar när de blåst er på pengar för specialvätskor !! Inom industrin kör man med vatten + algmedel i de flesta kylsytem, att förbättra värmeledningsförmågan inom det temperaturspann det rör sig om blir svårt, skillnaderna blir minimala, så vad skulle det ha för påverkan på systemet som helhet ? Det är inte extrema temperaturer eller tryck det rör sig om i en dator.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.