Intel pratar Sandy Bridge på IDF

Permalänk
Melding Plague

Intel pratar Sandy Bridge på IDF

Under första dagen av pågående Intel Developer Forum passade processorjätten på att avslöja ytterligare detaljer om kommade arkitekturen Sandy Bridge.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant! Detta kan bli bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket intressant!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Inte för att jag fattat allt det där med inbyggt grafikstöd men, ska det hjälpa befintliga grafikkort eller är det en helt separat grafikdel som ska knäcka AMD och Nvidia?

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Inte för att jag fattat allt det där med inbyggt grafikstöd men, ska det hjälpa befintliga grafikkort eller är det en helt separat grafikdel som ska knäcka AMD och Nvidia?

Den kommer nog fungera som när grafiken är integrerad i moderkortet skulle jag tro.

Visa signatur
Permalänk

Trevligt, nästa totaluppdatering för mig blir när 2011 kommer

Permalänk
Medlem

Vad snabbt s1156 blev gammal, lite trist. Kan inte vänta till de första riktiga speltesterna med nya Quad 32nm!

Permalänk

Intressant. Bara jag som tycker att de nya logotyperna är hiskeligt designade?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Nu kickar ha-begäret igång igen, men det känns som en dum ide när man rätt nyligen gått över till 1156 och redan innan den övergången inte direkt led av dålig prestanda...

Permalänk
Medlem

Det är i dessa lägen som man önskar att man köpt en ny dator tidigare. Då hade inte ångesten varit så jobbig just nu.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Fint framsteg, undrar hur länge det är kvar tills grafikkretsar på "vanliga" arbetsdatorer är ett minne blott.

Jag undrar hur nvidia kommer klara sig då. AMD behöver ju konkurrens på grafikkortsmarknaden.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Är det sagt något ungefärligt datum när den nya processorn ska släppas? Kanske värt att vänta på sandy bridge istället för att köpa en i5 nu?

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

I somras hade jag tänkt köpa en Core i7 870 med Geforce 460, men det blir nog till att vänta på sandy bridge med amd 68xx istället.

Permalänk

vem riktar sig dem här prollarna till igentligen? jag fattar inte varför jag skulle vilja ha en liten inbyggd gpu liksom?

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

vem riktar sig dem här prollarna till igentligen? jag fattar inte varför jag skulle vilja ha en liten inbyggd gpu liksom?

Det finns väldigt många människor som inte vill ha mer kraft än att kunna kolla på 1080-filmer.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

vem riktar sig dem här prollarna till igentligen? jag fattar inte varför jag skulle vilja ha en liten inbyggd gpu liksom?

Tänk laptops

Permalänk

Intressant!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

vem riktar sig dem här prollarna till igentligen? jag fattar inte varför jag skulle vilja ha en liten inbyggd gpu liksom?

Till mig bland annat. Har en HTPC i min biosalong utan speparat grafikkort. Kör ett asus mobo med en Intel krets. Den klarar att få ut 1080p utan problem, även att köra mkv etc utan problem.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

IDF = Israel Defense Forces...

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk

Är inte i5/i7 mest till spel ? varför har dom då integrerad grafik , dom flesta kör väl med separat kort som är bättre än 5450 ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Hur mycket snabbare är den nya generationen. Ngn som har ngn siffra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

vem riktar sig dem här prollarna till igentligen? jag fattar inte varför jag skulle vilja ha en liten inbyggd gpu liksom?

Som du säkert märkt så existerar moderkort med integrerad grafik. Eftersom de existerar så köper folk uppenbarligen dessa. Användningsområden kan vara allt från surfdator till HTPC till en dator som bara ska jobba med CPU-intensiva saker som inte behöver grafikkraft.

Själva CPU-delen är ju också bättre än allt äldre, så de riktar sig samtidigt mot folk som vill ha en snabb dator. Lägg till ett dedikerat grafikkort så har du en speldator.

edit:
Och nej, priserna kommer inte att höjas bara pga den inbyggda grafiken. Intel kan ju inte bara höja priserna till mer än vad icke-grafikförsedda CPUer från förra generationen kostade.
Och jag tvivlar på att den extra kretsytan kostar särskilt mycket. Det som kostar pengar är att utveckla kretsen och uppgradera fabrikerna vartannat år. Visst kostar en större krets mer än en liten, men tror inte att materialkostnaden är särskilt stor i jämförelse till annat.

Permalänk
Medlem

Gissar att detta är ett sätt för Intel komma igen mot AMD på den billiga sidan. För folk som inte behöver utgångarna som ett grafikkort ger så kan dessa människor köpa ett intel istället, amd + gpu blir nog inte billigare än en intel, vilket gör att det finns en marknad där också.

Annars så hade de troligtvis enbart gjort dem till mobile processorer eller liknande. Då det är på mobilsidan som de kan tjäna riktigt mycket på detta skulle jag tro.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagle:

Gissar att detta är ett sätt för Intel komma igen mot AMD på den billiga sidan. För folk som inte behöver utgångarna som ett grafikkort ger så kan dessa människor köpa ett intel istället, amd + gpu blir nog inte billigare än en intel, vilket gör att det finns en marknad där också.

Annars så hade de troligtvis enbart gjort dem till mobile processorer eller liknande. Då det är på mobilsidan som de kan tjäna riktigt mycket på detta skulle jag tro.

Man måste väl ändå ha utgångar även om GPU:n sitter i CPU:n. Undrar hur detta är tänkt att lösas, kommer moderkortets utgångar användas eller vad?