Permalänk
Melding Plague

OCZ Revodrive

Den som läser SweClockers är inte främmande för snabba SSD-enheter. OCZ:s senaste lagringskort är dock någonting i hästväg. Häng med med på en resa i den yttersta prestandatoppen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta blir nice i nya burken ;D

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Är det första? Rapporterades det inte nyss om en ny version?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av scienta:

Är det första? Rapporterades det inte nyss om en ny version?

Det är det första. Nästa modell som visades upp under IDF kommer att ha fyra Sandforce-kretsar, till skillnad från detta som har två.

Permalänk
Avstängd

Brutala hastigheter.

Har inte sandforce inbyggd garbagecollector?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Brutal är ordet här.
Men utan trim så känns det som den kommer slöa ner sig ganska snabbt.
Får köra trim manuellt antar jag :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Undra när SSD-diskarna kommer gå ner till 50 öre per 1gb

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Brutala hastigheter.

Har inte sandforce inbyggd garbagecollector?

OCZ har det ja, Vet inte hur det är med andra snadforce diskar. Inte lika bra som trim men fullt duglig.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Nice nice ^^ dock är jag mer nyfiken på ett test utav Crucial C300 från Swec.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AntiSmidig:

Undra när SSD-diskarna kommer gå ner till 50 öre per 1gb

ja tror det blir det priset när 1 tb kostar 50 öre på dom mekaniska diskarna!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Den borde ha nån sorts skydd mot ESD.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk

Ruskigt snabb
Men tillsdess att ssd finns med större lagringsplats till ett bra pris så väntar jag, väldigt uselt med avsaknad av TRIM dessutom.

Permalänk

Varför skulle denna varianten av SSD vara så mycket dyrare att tillverka?

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Medlem

Jösses, mina Inteldiskar är plötsligt bara junk. Den där krossar ju allt.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av orka_krull:

Varför skulle denna varianten av SSD vara så mycket dyrare att tillverka?

Tja, en enhet med inbyggd raid kräver ju flera kontrollkretsar istället för bara en annars, dessutom krävs ju själva raidkretsen och i detta fallet också omvandlingskretsar mellan olika gränssnitt. Dessa komponenter kostar ju pengar.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orka_krull:

Varför skulle denna varianten av SSD vara så mycket dyrare att tillverka?

Hyffsat unik = Man kan ta ut högre pris

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Snälla ni som kommenterar. Håll isär b (bit) och B (byte) och T=Terra (inte t) G=Giga (inte g)

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Danjeel:

Snälla ni som kommenterar. Håll isär b (bit) och B (byte) och T=Terra (inte t) G=Giga (inte g)

Skulle också vilja att folk kunde lära sig hela prefix rätt och hur storheter förkortas, men vi har alla vetat mindre av nått än vad vi gör i dagsläget

Permalänk
Medlem
Skrivet av orka_krull:

Varför skulle denna varianten av SSD vara så mycket dyrare att tillverka?

Enheten är i praktiken 2 st Agility 2 på samma kretskort, förbundna med en silicon image raidkrets.

Bästa pris just nu,
Revodrive 120GB 3448:-
Agility 2 60GB 1666:-

3448-2*1666=116:-

116:- ska alltså täcka kostnaden för raidkrets, bryggchip , nytt kretskort och utveckling av nämda kretskort och mjukvara. Lite sparas in då inga 2.5" kretskort och hölje behövs.

Knappast dyrt i jämförelse med 2 st separata 60 GB enheter.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asheileon:

Skulle också vilja att folk kunde lära sig hela prefix rätt och hur storheter förkortas, men vi har alla vetat mindre av nått än vad vi gör i dagsläget

OT: Finns ju inte en enda fysiker i hela världen som skriver ut hela prefix. Men angående storheter så exploderar jag av frustration varje gång jag ser något i stil med "höja volten".

OnT: Jag ser inte anledningen att köpa en sån här när andra SSD-lösningar är så billiga. Hur stor skillnad empirisk skillnad är egentligen mellan denna och en vanlig SSD om man inte har snålat med internminne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abflex:

OT: Finns ju inte en enda fysiker i hela världen som skriver ut hela prefix. Men angående storheter så exploderar jag av frustration varje gång jag ser något i stil med "höja volten".

Där är jag helt enig med dig.
Hur många säger "ska jag förlänga centimetern på röret?".
Skilj på storhet och enhet.
Se'n att folk inte kan sina enheter eller prefix är också sorgligt, framförallt får man alltid påpeka decimala och binära prefix.

På det andra håller jag inte med dig.
På de flesta vettiga moderkort är det mer än nödvändigt antal PCIe.
Det är sällan tillräckligt antal SATA (iaf för mig).
Att få undan systemdisken på ett riktigt snabbt kort är guld värt, i kombo med raid är det perfekt.
Nytt system så åker mina SSD-diskar in i servern och det blir en PCIe-lösning på arbetsstationen/lekburken.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Vill ha, bättre än porr... :<

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem

seriöst swec varför skippar ni vissa tester? hur glömmer man bort o testa accesstid, och då det är många omvägar och raid så lär det vara dåligt resultat. boottid i windows skulle vara roligt då det också är akilleshäl på såna här konstruktioner...

gör om gör rätt, hoppas det är konstruktiv kritik då jag vet att ni kan bli bättre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av abflex:

OnT: Jag ser inte anledningen att köpa en sån här när andra SSD-lösningar är så billiga. Hur stor skillnad empirisk skillnad är egentligen mellan denna och en vanlig SSD om man inte har snålat med internminne?

mjaa... som testet visar är det ju rätt stor skillnad. det som antagligen gör skillnaden är ju att den har en raid-0 och testet gjordes mot vanliga SSD:s.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Varför hade ni inte med någon jämförelse med någon annan ssd disk i raid 0 ?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av judge:

ja tror det blir det priset när 1 tb kostar 50 öre på dom mekaniska diskarna!

Haha ja det har du riktigt rätt i

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Avstängd

Vad tror ni?Är denna verkligen värd pengarna eller ska man som jag tänkte köpa en till intel x25-v och köra raid 0?
Det blir mycket billigare men prestandan på revon är ju enorm och den är större 120gb vs 80 mot 2 intel x25-v raid0.Sen har man ju faktiskt en pci express 16 plats ledig just nu:))
Det är svårt lockande för att få en större,snabbare osdisk med lite plats till spel också:))

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk

Det med trim har ju diskuterats innan. Trim är en funktion i Windows. Det här är två ssd's bakom en raid-kontroller så trim funkar inte. Vanligtvis så har kontrollerkortet liknande funktion som trim.

Permalänk
Medlem

stoppa precis in en sån i min burk... det går fort kan jag lova

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

På prisjakt så är priset på ssd nu under 19 kr/G. Så frågan är hur lång tid det tar innan det kommer att vara standard med ssd i bärbara datorer. Jag tror att man upplever att datorn är snabbare om man satsar på ssd istället för att lägga dessa pengar på en snabbare CPU. (själv trodde jag att intels ssd skulle vara det snabbaste som fanna under lååååång tid men se vad fel man har)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090