Zotac introducerar Geforce GTX 460 2 GB

Permalänk
Melding Plague

Zotac introducerar Geforce GTX 460 2 GB

Zotac kryddar ett nytt grafikkort baserat på Geforce GTX 460 med 2 GB GDDR5-minne.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mer minne på grafikkortet känns alltid onödigt.

Permalänk
Medlem

känns ganska onöditg på ett mellankort

Permalänk
Medlem

Gainward har ju haft sitt ute ett tag... Bl.a. hos Overclockers.co.uk, ingen nyhet om det kortet?

Permalänk
Medlem

Verkar HELT onödigt

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TAG9217:

Gainward har ju haft sitt ute ett tag... Bl.a. hos Overclockers.co.uk, ingen nyhet om det kortet?

Geforce GTX 460 2 GB från Gainward

Permalänk
Medlem

Nice, förstår inte riktigt vitsen med VGA-utgång dock.

Permalänk

Borde inte 2Gb vara bra med mycke antialiasing? Hur det nu stavas.

Permalänk
Medlem

bra om man kör SLI

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TAG9217:

Nice, förstår inte riktigt vitsen med VGA-utgång dock.

Inte jag heller, DVI-portarna lär ju förmodligen ändå vara DVI-I.
Bättre då att klämma in DisplayPort som Zotac gjort, nyare standard som är tänkt att ersätta både DVI och VGA. Royaltyfri dessutom.

DisplayPort: DisplayPort - Wikipedia, the free encyclopedia

Permalänk
Medlem

"Wow, dubbla minnet. Det är alltså dubbelt så snabbt!!! Coolt! Mer minne än gtx480 till och med, det är snabbare än gtx480 och dessutom billigare!!! Vilket kap!" Kommer 99% av alla tänka och därmed betala typ 1000kr mer för detta.=)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Devrer:

"Wow, dubbla minnet. Det är alltså dubbelt så snabbt!!! Coolt! Mer minne än gtx480 till och med, det är snabbare än gtx480 och dessutom billigare!!! Vilket kap!" Kommer 99% av alla tänka och därmed betala typ 1000kr mer för detta.=)

Ska man köra flerskärmssetup i spel kan det vara värt att köpa kort med 2GB minne, minnet går snabbt åt vid riktigt höga upplösningar nämligen.

Men för de aldra flesta användare räcker 1GB korten fortfarande bra nog i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

Detta kortet kommer garanterat bli populärt hos en del e-handlare, tänk er själva "nya gamingstation 400, med 2 GB ultrakraftigt grafikkort!" liknande vad alienware skriver om sina datorer ^^

Permalänk

1536mb minne på GTX480 i SLI är lagom i 1920x1080 x 3.
Jag körde tidigare med 5870 1g minne vilket ofta är för lite i dom upplösningarna, beroende på vilka grafik-intsällningar man kör med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Inte jag heller, DVI-portarna lär ju förmodligen ändå vara DVI-I.
Bättre då att klämma in DisplayPort som Zotac gjort, nyare standard som är tänkt att ersätta både DVI och VGA. Royaltyfri dessutom.

DisplayPort: DisplayPort - Wikipedia, the free encyclopedia

Jo, lite vettigare med Displayport, dock skulle Zotac kunna ta bort HDMI-porten. Hört en del som klagat på att den sitter för nära den nedre DVI-kontakten, så att dem har fått fila lite på DVI-kontakten för att få i HDMI-sladden helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Inte jag heller, DVI-portarna lär ju förmodligen ändå vara DVI-I.
Bättre då att klämma in DisplayPort som Zotac gjort, nyare standard som är tänkt att ersätta både DVI och VGA. Royaltyfri dessutom.

DisplayPort: DisplayPort - Wikipedia, the free encyclopedia

DVI portar och HDMI är bra i min mening. Hur många skärmar använder Displayport då?
Jag har iallafall inte sätt en än (på riktigt då, inte på nätet, räknar inte med apple).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Ska man köra flerskärmssetup i spel kan det vara värt att köpa kort med 2GB minne, minnet går snabbt åt vid riktigt höga upplösningar nämligen.

Men för de aldra flesta användare räcker 1GB korten fortfarande bra nog i mitt tycke.

Alltid när jag spelar i 5760 x 1080 så ligger min minnesanvändning på ca 800 Mb och med 2 x AA 1000. Annat som sätter stop innan minnet tar slut tycker jag.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

DVI portar och HDMI är bra i min mening. Hur många skärmar använder Displayport då?
Jag har iallafall inte sätt en än (på riktigt då, inte på nätet, räknar inte med apple).

HDMI/mini-HDMI är ju standard på korten, det vi snackade om var ju om varför dem hade satt dit en VGA-utgång istället för en displayport när DVI-portarna troligen är DVI-I.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TAG9217:

Jo, lite vettigare med Displayport, dock skulle Zotac kunna ta bort HDMI-porten. Hört en del som klagat på att den sitter för nära den nedre DVI-kontakten, så att dem har fått fila lite på DVI-kontakten för att få i HDMI-sladden helt.

Hm, låter mindre roligt, men å andra sidan bör det inte vara ett jätteproblem. Då bara två skärmar kan användas så bör man ju fortfarande kunna använda DVI-porten längst ifrån HDMI-porten.

Skrivet av Humper:

DVI portar och HDMI är bra i min mening. Hur många skärmar använder Displayport då?
Jag har iallafall inte sätt en än (på riktigt då, inte på nätet, räknar inte med apple).

Det blir vanligare och vanligare, finns 40 skärmar i Svensk handel idag som använder det: TFT-skärmar - Hitta de bästa priserna, information och omdömen
Fler lär det bli då den ska vara licens/royalty-fri.

Skrivet av ceogar:

Alltid när jag spelar i 5760 x 1080 så ligger min minnesanvändning på ca 800 Mb och med 2 x AA 1000. Annat som sätter stop innan minnet tar slut tycker jag.

I 6024x1200 så räcker det ofta att ens peta på AA och liknande för att minnet ska börja flaska med mitt kort.

Permalänk

Har precis fixat ett ZOTAC GeForce® GTX 480 AMP!

Visa signatur

Corsair 700d| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @4Ghz| ZOTAC GeForce GTX 480 AMP! | 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clarence_s:

Detta kortet kommer garanterat bli populärt hos en del e-handlare, tänk er själva "nya gamingstation 400, med 2 GB ultrakraftigt grafikkort!" liknande vad alienware skriver om sina datorer ^^

Alienware är väl inte så duktiga på att skriva missledande speccs, värre med typ OnOff och Elgiganten tidningar där deras VÄRSTA GAMER DATORN kommer med 1Gb Nvidia Grafik och så kollar man speccs så är det ett GT240 1 GB

Visa signatur

P8P67 Deluxe | i5 2500K @ 4,4 GHz (H70) | 4x4GB Corsair PC12800 | 2x 6950 @ (1536 Shaders) 880 MHz/1375Mhz | 480GB Intel 520 | OCZ Silencer MKIII 750W | 800D
Det heter effekten och spänningen, inte watten och volten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Alltid när jag spelar i 5760 x 1080 så ligger min minnesanvändning på ca 800 Mb och med 2 x AA 1000. Annat som sätter stop innan minnet tar slut tycker jag.

Jag fick Crysis WH att dra 900mb drygt med min ynka 1600x900 skärm ! detta med allt på max och 4X AA. men det kanske är extremt va gäller käka minne också.. hehe

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Skrivet av seskima:

Alienware är väl inte så duktiga på att skriva missledande speccs, värre med typ OnOff och Elgiganten tidningar där deras VÄRSTA GAMER DATORN kommer med 1Gb Nvidia Grafik och så kollar man speccs så är det ett GT240 1 GB

haha, riktigt roligt x'D Är det inte så att det är minnet som bara spelar roll? lol...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Alltid när jag spelar i 5760 x 1080 så ligger min minnesanvändning på ca 800 Mb och med 2 x AA 1000. Annat som sätter stop innan minnet tar slut tycker jag.

Med andra ord så kan man med 4 X AA komma över 1 GB i minnesanvändning när man kör flera skärmar. Då är ju produkten inte helt onödig iallafall...

Om Crysis kan suga ut nästan 1 GB med allt på max redan i 1600x900 så finns det säkert en marknad för kortet ändå...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

DVI portar och HDMI är bra i min mening. Hur många skärmar använder Displayport då?
Jag har iallafall inte sätt en än (på riktigt då, inte på nätet, räknar inte med apple).

Självklart hittar du inte den på en Benq 22-24 skärm för 1500kr.
Tittar man på IPS paneler och skärmar som är faktiskt bra och kostar över 3-4 tusen så hittar du nog ett par. Min hp zr24w har skippat hdmi direkt och hoppat till displayport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tessa:

Självklart hittar du inte den på en Benq 22-24 skärm för 1500kr.
Tittar man på IPS paneler och skärmar som är faktiskt bra och kostar över 3-4 tusen så hittar du nog ett par. Min hp zr24w har skippat hdmi direkt och hoppat till displayport.

Varför tror att dem inte använder det? Om det är royalty fritt så kan dem kanske byta till mini display och sänka kostnaden ytterligare? Finns det DVI till Mini Display adapter?

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Varför tror att dem inte använder det? Om det är royalty fritt så kan dem kanske byta till mini display och sänka kostnaden ytterligare? Finns det DVI till Mini Display adapter?

Du måste ju ha en aktiv adapter, och en lös sådan går på runt 800-1000kr, så priset på skärmen hade snarare höjts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terihan:

känns ganska onöditg på ett mellankort

För å precisera.. 460 är ett high mid end. Jag ser inte alls nackdel med detta då 1GB variant kommer å dumpas lite. Samt kunder får större utbud.

Å ni som pratar skit om VGA "I LÖVE IT" Hdmi å skit kan kasta sig i vägen, bekosta nå som inte finns användning för, kontakter som är klenare å dyrare.
"Nya DCC (Digital Copper Coated) kontaken ger er 1000% bättre resultat, men ni måste köpa en DCC kompatibel skärm + kabel för den ingår inte." Gha vad man tröttnar på folk som tror på vad som helst.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

För å precisera.. 460 är ett high mid end. Jag ser inte alls nackdel med detta då 1GB variant kommer å dumpas lite. Samt kunder får större utbud.

Å ni som pratar skit om VGA "I LÖVE IT" Hdmi å skit kan kasta sig i vägen, bekosta nå som inte finns användning för, kontakter som är klenare å dyrare.
"Nya DCC (Digital Copper Coated) kontaken ger er 1000% bättre resultat, men ni måste köpa en DCC kompatibel skärm + kabel för den ingår inte." Gha vad man tröttnar på folk som tror på vad som helst.

Märkt rejäl skillnad på alla mina skärmar mellan VGA och HDMI/DVI. Med VGA-kabel inkopplad så var vissa delar av bokstäver gröna/blåa när dem egentligen skulle vara vita.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att det är bra om fler kort kommer med 2GB. Ser gärna att kommande HD 6000-serien från AMD har några kort med mer än 1GB minne. Visserligen är det extremt få fall där man tjänar på mer än 1GB minne idag, men inte dumt för framtiden om man tänkt ha korten ett par år. Själv har jag ett HD 4870 512MB och grämer mig över att jag inte kan köra med högsta texture inställningen i ett antal spel idag, och det kortet är drygt 2 år gammalt.

Angående priset, så går det att kolla på t.ex. Gainwards 1GB/2GB och de har 250:- i prisskillnad. Så 1GB mer kostar alltså 250:- extra på just de korten, vilket inte något enormt påslag.

Visst, i det här fallet är det mest en reklamgrej, men jag gillar ändå trenden med mer minne. HD 6970 2GB, ja tack.