Intel tar betalt för att låsa upp HT, extra cacheminne

Permalänk

Att utveckla en processor serie kostar massor med pengar även om det bara är "små" ändringar i arkitekturen. dessutom kostar det massor med pengar att hålla många utvecklingslinor aktiva samtidigt.
Alltså vill Intel (eller deras aktieägare) att tillverkning och utvecklingskostnaden krymps till ett minimum.

Permalänk
Medlem

Känns riktigt vettigt, budgetmodeller har många gånger varit den fullfjädrade varianten med bortlåst cache eller kärnor. Att kunna låsa upp denna mot betalning är ju bara en fördel för kunden. Vill man inte ha en budgetprocessor låter man ju bli att köpa den från början.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Walkerboh:

Att utveckla en processor serie kostar massor med pengar även om det bara är "små" ändringar i arkitekturen. dessutom kostar det massor med pengar att hålla många utvecklingslinor aktiva samtidigt.
Alltså vill Intel (eller deras aktieägare) att tillverkning och utvecklingskostnaden krymps till ett minimum.

Det argumentet kan jag godta. Tack!

Skrivet av adamq10:

Känns riktigt vettigt, budgetmodeller har många gånger varit den fullfjädrade varianten med bortlåst cache eller kärnor.

Fast då har det ju varit för att processorn blivit defekt under tillverkningsprocessen och inte gått att sälja till fullt pris. (eller?)

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Det argumentet kan jag godta. Tack!

Fast då har det ju varit för att processorn blivit defekt under tillverkningsprocessen och inte gått att sälja till fullt pris. (eller?)

Långt ifrån alltid faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWEDISH Bear:

Okej, jag måste bara förklara för er som inte verkar förstå.

Idag så säljs och tillverkas olika modeller utav Processorer. Om jag vill köpa den billigaste varianten så måste jag betala X kronor, för att köpa en lite bättre processor så måste jag betala X + Y kronor. Om jag först köper den billiga och sedan vill uppgradera till den dyrare så måste jag betala X + Y och eventuellt tjäna in en delmängd utav X om jag säljer den gamla begagnat.

Framtida processorer kommer att alla tillverkas på samma sätt det vissa delar utav hårdvaran är avstängda, men kan aktiveras vid senare tillfälle. Den billiga varianten kommer kosta X kronor och den dyrare varianten kommer kosta X + Y kronor. Om du köper den billiga varianten å senare vill uppgradera till den dyrare så behöver du bara betala Y kronor.

Jag kan inte se hur det blir sämre för oss konsumenter.

Nu är det ju inte så det fungerar. Utgångspriset blir x*1,1 eftersom den har möjligheten att få utökad prestanda och sen kommer upplåsningen att kosta y*1,5 eftersom tillverkaren anser sig ha stora administrativa kostnader för tjänsten.

Skrivet av Zotamedu:

Den skalan du pratar om har varit "godtycklig" väldigt länge. Företag sätter priser efter vad kunden är beredd att betala i första hand, inte hur mycket det kostar att tillverka. Tror du att ett par designjeans faktiskt kostar 1000 kr mer att tillverka? Nej, det är helt enkelt så att de kostar så mycket för att folk är beredda att betala så mycket. Det spelar ingen roll om designern har lagt ner år av arbete eller slängde ihop grejerna på en kafferast.

Nått som är designat på det sättet handlar enbart om exklusivitet. Dom tillverkas inte i samma stora serier och det är det du betalar tillsammans med märket och samt att dom köps i mindre butiker med en annan service på dyra gator. Butikshyran skall täckas och handlar du på Biblioteksgatan så har du samtidigt betalat för Sveriges högsta butikshyra/m2. Att skapa den exklusiviteten drar man inte ihop på kafferast vad du än tror.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Märkligt att så många blir upprörda. Differentierat pris beroende på prestanda/egenskaper för samma produkt är varken nytt eller ovanligt.
De som påstår sig vara lurade av att köpa en uppgraderingsbar processor som har mer prestanda än ni betalat för, känner ni er lika lurade om eran processor kan överklockas ordentligt? Även det är inneboende prestanda ni inte betalat för!

Skrivet av Tempel:

Nått som är designat på det sättet handlar enbart om exklusivitet. Dom tillverkas inte i samma stora serier och det är det du betalar tillsammans med märket och samt att dom köps i mindre butiker med en annan service på dyra gator. Butikshyran skall täckas och handlar du på Biblioteksgatan så har du samtidigt betalat för Sveriges högsta butikshyra/m2. Att skapa den exklusiviteten drar man inte ihop på kafferast vad du än tror.

Lite väl offtopic. Just det är poängen. Plocka bort den dyra exklusiva butikslokalen, plocka bort det exklusiva märket. Skulle någon betala det höga priset för designen och kvalitén om varan var omärkt och såldes i en lågprisbutik?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Tycker detta är sjukt, prissättningen som den är betalar ju redan för en bättre processor. Betvivlar att dom sänkt priset på den så dom går med förlust i hopp om att sälja dom här korten, dom har prissatt den så dom redan har vinst vid första försäljningen och vill endast mjölka våra pengar mer...

Kommer det något alternativt sätt som är gratis så skulle jag kanske köpa den prollen för det priset.

Visa signatur

Mac Pro - 2x Xeon 5365 Quad, 12GB ram, Corsair F120 SSD mfl.
Macbook Pro 15", Corsair F120 SSD

Fotograf och teknik-nörd - http://www.niklasbergstrand.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Fast då har det ju varit för att processorn blivit defekt under tillverkningsprocessen och inte gått att sälja till fullt pris. (eller?)

Det vore det mest optimala, men det stämmer nästan aldrig mot marknaden. Utan för det mesta får man märka om fullt fungerande för att tillgodogöra budgetmarknaden. Det beror helt på hur marknaden ser ut och hur mycket och olika defekter som uppstår vid tillverkning.

Permalänk
Medlem

Fattar inte att alla ska vara så upprörda? Om man inte giller det så ge fan i att köpa.. Inte svårare än så.

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk

Hur många procent av användarna kommer att uppgradera för 450 kr? Intel måste tro att det är en betydande del, typ 20% eller mer. Annars vore det väl smartare att bara höja priset på den fullt upplåsta modellen med 20%. Antar att Intel har ägnat mer än en kafferast åt att fundera på detta.

Personligen tror jag att detta är en fluga

Permalänk

Det här är inte direkt nytt, t.ex. har IBM kört med det i en del av sina processorer ett bra tag nu. Men det är intressant. Om jag ser på mig själv: på fredag får jag Civ V, och jag misstänker att jag kommer att vilja ha kralligare CPU efter det. 500 kr för att få det och slippa byta CPU - intressant som princip i alla fall.

Permalänk
Medlem

Intel är sena med detta fenomen. Väldigt många tv-modeller har funktioner som är låsta. Jag pillade tex i min tv:s servicemeny så det nu är möjligt att spela upp hd-filmer i .mkv via usb-sticka och massa fler funktioner som picture in picture.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Intel är sena med detta fenomen. Väldigt många tv-modeller har funktioner som är låsta. Jag pillade tex i min tv:s servicemeny så det nu är möjligt att spela upp hd-filmer i .mkv via usb-sticka och massa fler funktioner som picture in picture.

Begär tv tillverkaren betalt för detta?
Eller är det illegalt med förlorad garanti som följd?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Avstängd

tycker det är fel av intel att taq så hutlöst betalt. vore det inte bättre att ta 200kr för uppgraderingen och istället sälja mer?

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cosmos92:

de enda här som tycker detta är en bra idé är fanboys som inte kan acceptera att det faktiskt är lite fittigt gjort av intel.

Jag förstår fullt att intel tycker det är smart för de kan kräma ur lite mer pengar, men jag tror faktiskt man förlorar en del kunder på detta vis. Man vill ju inte köpa en dyr CPU och sen betala MER för att får andvända den fullt ut. Tänk själva, skulle ni vilja betala extra för att för överklocka? nej, det skulle ni inte

Tvärt om. De enda som tycker det här är dåligt är folk som inte fattar att det inte är något nytt alls.
Jävla massa gnäll för ingenting. Jag önskar att de gjorde samma sak med alla processorer faktiskt.
Hade lätt kunnat tänka mig att lägga ett par hundralappar för att göra om min Q9450 till en Q9550 utan att behöva krångla med att överklocka. Enda skillnaden är 0.5 i multipeln och det tog intel en tusenlapp för. Men det är ju tydligen ok trots att det systemet faktiskt är fulare.

Jag hade gärna sett det här systemet spridas mer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Ja. Men tillgången borde regleras rätt bra av produktionskostnaden. Desto lägre kostnad desto mer finns tillgängligt. Är det gratis att tillverka (mjukvara) finns det en oändlig tillgång. Produktionskostnaden mäter väldigt bra hur mycket man-timmar det tar att framställa ett exemplar.

Milde tid. Nej. Så har det aldrig varit. Man begränsar produktionen och håller priset uppe. Det torde inte komma som en överaskning med tanke på att man för ett tag sedan kunde gå förbi utanför itbutiker och säljaren kastade ett par internminnen efter dig för att du inte gick in.
Man hade förutsett ett kraftigt högre behov av internminnen än vad marknaden sen erbjöd sig köpa vilket gjorde att minnestillverkare hade ett överskott, och priserna sjönk som stenar. Då ströp man produktionen, och priserna stabiliserades... Sen inträffade ett par olyckor, och priserna steg pga brist. Man försöker alltid vinst-maximera. Det är trots allt inte alltid bättre att sälja 500 för 11 kr än en för 5000 kr. Tillverkningskostnad du vet...

Skrivet av Knashatt:

Att du inte får 100 Mbitt dygner runt, varje minut, varje sekund har ju inte med vad du betalar för utan för att det är så tekniken fungerar inom internet.

Uh... Va? Du kan betala för att ha garanterad bandbredd. Priserna är helt andra, men tjänstleveransen är densamma. Det som skiljer är dimensioneringen av hårdvara vs mängden kunder & och vilken total kapacitet leverantören köper in.

Skrivet av Knashatt:

Men en del jämför detta med hur CPU-markanden har sett ut förut. Fast dom gör det fel.
Normala sättet är att dom tillverkar en CPU där maxhastigheten är tex 3.5 GHz. Men alla CPU:er som kommer ut ur fabriken kommer inte kunna köras i 3.5 GHz. En del fungerar enbart i 2.0 GHz, sedan börjar det bli massa fel. Och för att vara på den säkra sidan så sätter då dom en stämpel på 1.8 GHz på denna CPU.

Så när man överklockar börjar man föst nyttja den buffert Intel har satt för att vara till 100% säker att inga fel uppstår. Sedan kan man överklocka mer genom att ha bättre kylning som genererar att det blir mindre fel.

Alltså är det en och samma CPU som kommer ut men dom fungerar olika bra. Varje CPU testas individuelt för att få fram vad just den individuella CPU:n klarar av.

Här handlar det inte om att testa varje CPU individuelt utan att sonika stänga av en funktion som redan finns där. Sedan sälja den billigare. Och sedan kan man betala en slant extra så får du funktionen.
Visst, dom kan sälja till en större marknad. Men varför då sonika inte sänka priset på den "dyrare" versionen så kan alla segment köpa CPU:n billigare.

Allt handlar om att tjäna pengar av Intel. Och jag har inget problem med detta. Men åter, köper jag en produkt som har alla funktioner som aktivt är låst så känns det lite surt att behöva betala för något jag redan har betalt när jag köpte CPU:n.

Um... Celeron / Sempron? Aktiva funktioner som stängts av, trots att cpu'n är helt ok.
Och att du sen har fel, när det kommer till processen runt speed binning, är ju en annan sak. Man testar CPU'er och delar upp dem i klasser efter fungerande antal kärnor, cache, och hastighet. Sen säljr man dem. När en kategori säljer bättre än dess "naturliga" produktions% så tar man en kategori högre upp och dumpar ned. Det tas oftast från en kategori man har ett överskott i, och alltså inte som man kanske kunde vänta sig, klassen direkt över. Det är orsaken till varför vissa steppings klockar förbannat bra, medan andra, av samma CPU, inte klockar något vidare, eller alls. Vore det enbart temperaturen som avgjorde skulle alla höga överklockningar vara begränsade till samma % oavsett om det är en top end, eller low end CPU i samma serie.

Skrivet av zeagan:

Din gissning på tillverkningskostnad är åt skyarna fel. Intel sparar dessutom tillverkningskostnad på att tillverka en modell istället för två olika.

Fel igen, eftersom tillverkningskostnaden på de båda modellerna är identisk. Det går inte ens att hävda att man spar pengar på att de olika delarna inte måste sorteras i olika högar efter förmåga, eftersom man fortfarande måste testa så att de chip man säljer faktiskt fungerar som önskat.

Skrivet av Goldfinger:

Jag tycker det här är bra idé av Intel. Deras processorer har alltid varit låsta ändå med multiplier trots att de klarar högre frekvens. Nu slipper man montera bort cpun ifall man har behovet av mer kraft man betalat för.

Ska man vara helt ärlig, har du helt fel. Intels CPU'er har inte varit helt multi-låsta ens i modern tid. De har sålt olika versioner för överklockare utan låst multi. Men om man bortser från dessa, så är det i grund och botten så att låsningen infördes för att hindra oseriösa handlare från att sälja överklockade system till intet anande kunder på den tiden då det begav sig.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Orkade inte läsa allt eftersom det är ungefär samma saker som skrivs hela tiden.
Det som jag ser som det ALLRA största problemet är att Intel idag befinner sig i en oligopolställning som i vissa fall nästan också är monopol.
Hade det funnits 3-4 företag som producerade processorer med ungefär samma prestanda till ungefär samma pris hade det varit en helt annan sak.
Men nu kan Intel i vissa segment prissätta väldigt högt eftersom det inte finns någon riktig konkurrens och detta skadar kunden oerhört mycket.

Visst, jag kan välja att INTE köpa av Intel men detta skadar utvecklingen på längre sikt vilket då de kunder som väljer att köpa förlorar på ytterliggare eftersom Intel då inte får in mina pengar och därför försämras utvecklingen medan prissättningen förblir densamma eftersom konkurrensen inte är tillräckligt stor.

Nu har jag inte 100% koll på vad AMD håller på med, uppfattningen jag fått är att de inte har lika mycket resurser att lägga på R&D vilket leder till att de får sänka priserna på sina produkter eftersom de inte kan tävla på ren prestandabasis. Detta är ur ett ekonomiskt perspektiv väldigt bra eftersom det inte finns en 3:e aktör som gör samma sak och därför finns de kvar.

Vad Intel väljer att göra, gör dom för att dom KAN. Inte för att de tycker det är kul eller eftersom det finns en efterfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårten C:

Orkade inte läsa allt eftersom det är ungefär samma saker som skrivs hela tiden.
Det som jag ser som det ALLRA största problemet är att Intel idag befinner sig i en oligopolställning som i vissa fall nästan också är monopol.
Hade det funnits 3-4 företag som producerade processorer med ungefär samma prestanda till ungefär samma pris hade det varit en helt annan sak.
Men nu kan Intel i vissa segment prissätta väldigt högt eftersom det inte finns någon riktig konkurrens och detta skadar kunden oerhört mycket.

Visst, jag kan välja att INTE köpa av Intel men detta skadar utvecklingen på längre sikt vilket då de kunder som väljer att köpa förlorar på ytterliggare eftersom Intel då inte får in mina pengar och därför försämras utvecklingen medan prissättningen förblir densamma eftersom konkurrensen inte är tillräckligt stor.

Nu har jag inte 100% koll på vad AMD håller på med, uppfattningen jag fått är att de inte har lika mycket resurser att lägga på R&D vilket leder till att de får sänka priserna på sina produkter eftersom de inte kan tävla på ren prestandabasis. Detta är ur ett ekonomiskt perspektiv väldigt bra eftersom det inte finns en 3:e aktör som gör samma sak och därför finns de kvar.

Vad Intel väljer att göra, gör dom för att dom KAN. Inte för att de tycker det är kul eller eftersom det finns en efterfrågan.

Vad Intel väljer att göra, gör de för att tjäna pengar. Tjänar de inte pengar på en sak, så slutar de med den. Det är inte så att de gör saker på pin kiv bara för att de "KAN". Det finns aktieägare som kräver resultat.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Fel igen, eftersom tillverkningskostnaden på de båda modellerna är identisk. Det går inte ens att hävda att man spar pengar på att de olika delarna inte måste sorteras i olika högar efter förmåga, eftersom man fortfarande måste testa så att de chip man säljer faktiskt fungerar som önskat.

B!

Där argumenterar du mot någon som säger samma sak som dig. Det är dyrare för intel att UTVECKLA två modeller än en, och det är dyrare att hålla igång produktion av 2 olika modeller. Däremot är det säkert lika dyrt i materialkostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Där argumenterar du mot någon som säger samma sak som dig. Det är dyrare för intel att UTVECKLA två modeller än en, och det är dyrare att hålla igång produktion av 2 olika modeller. Däremot är det säkert lika dyrt i materialkostnad.

Nä, jag argumenterar mot någon som tror att två olika modeller av en CPU kräver dubbel uppsättning utveckling och produktion. Clarkdale säljs som fem (5 !!!) helt olika modeller, Celeron, Pentium, Core i3, Core i5, och Xeon. Olika funktioner är aktiverade för de olika varianterna. Pris från 800-900kr, och upp mot ett par tusen. Tillverknings, och utvecklingskostnad för de olika varianterna skiljer inte nämnvärt förens vi kommer till packetering, då de olika varianterna inte levereras med samma kylare alla gånger.
Det kostar alltså inte extra att utveckla och hålla de olika modellerna i produktion, eftersom de är exakt samma fysiska bitar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Släpp det nu, prisdifferentiering har varit en hörnsten i allt produkttänkande sedan T-Forden.

Anta att Intel har 100% yield. Ska de bara sälja i7-10000 då för två hörntänder och en villa? Nej, de säljer några begränsade chips billigt och några fullt fungerande dyrt. Kundens behov/betalningsvilja styr.

Så funkar det för bilar (Audi/Seat/VW/Skoda har furton varianter av samma 2.0T-motor), mjukvara (Visual Studio Express, Pro, Premium, Ultimate), läkemedel (Alvedon dyrt, samma sak från GlaxoSmithKline som heter nåt annat fast är billigt)

Visa signatur

"Some play hard to get, I play hard to want"
- Ford Fairlane

Permalänk
Medlem

Jag blir lite mörkrädd när jag läser om hur många som upprörda över detta.

Jag kan förstå att det finns fler nördar än affärsmän på detta forum, eftersom jag både är nörd och affärsman tänkte jag förklara några enkla saker.

När man driver ett företag så finns det olika prissegment t.ex. budget- och prestandasegment. Det finns alltså olika köpare, det finns köpare som köper billigare och långsammare processorer och det finns dem som köper dyrare processorer med högre prestanda.

Om ett företag som tillverkar processorer ska kunna vara med och konkurrera i samtliga prissegment behöver man processorer med olika hastigheter och priser.

Eftersom utvecklingskostnaderna är enorma och att tillverka flera olika modeller kostar pengar är det billigare att massproducera en modell och sedan strypa den i efterhand. Eftersom efterfrågan på billiga och långsamma processorer är högre än antal processorer med låg kvalitet innebär det att man måste strypa även exemplar med hög kvalitet. Detta eftersom det man gör en förlust genom att sälja en bättre produkt till samma pris. Intel konkurerar alltså med sig själv inom olika prissegment.

Både Intel och AMD har alltid lanserat processorer med olika pris beroende på hastighet, detta trots att många av processorerna i den lägre klassen skulle fungerat utmärkt att köra i högre hastigheter.

Många säger att Intel är giriga kapitalister. Här är det fina med kapitalismen, om du inte gillar deras produkt, så köper du inte deras produkt! Om en produkt inte säljer på marknaden kommer den att tas bort ifrån marknaden. Simple as that!

Denna nya lösningen tycker jag verkar mycket bra, det leder till billigare priser för konsumenten, det är bra för miljön att istället för att köpa en ny processor kan man uppgradera den man redan har. Det sparar tid för oss konsumenter. Jag skulle själv uppskatta att kunna uppgradera min dator utan att behöva betala för en tillverkningskostnad till!

Slutligen detta otroliga drama mellan AMD och Intel, sanningen är den att både Intel och Amd behöver varandra. Skulle de inte tävla emot varandra skulle vi konsumenter betala högre pris för lägre prestanda.

Ska man vara nyanserad i Intel och Amd debatten skulle jag säga att Intel och Amd både turas om att vara "bäst", sen är ju frågan vad som är bäst, är det bäst att sälja processorer där man får mest processorkraft för pengarna eller är man bäst för att man säljer processorer med högst prestanda? Enligt kapitalismen är den som är mest konkurranskraftig den som är vinnaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nä, jag argumenterar mot någon som tror att två olika modeller av en CPU kräver dubbel uppsättning utveckling och produktion. Clarkdale säljs som fem (5 !!!) helt olika modeller, Celeron, Pentium, Core i3, Core i5, och Xeon. Olika funktioner är aktiverade för de olika varianterna. Pris från 800-900kr, och upp mot ett par tusen. Tillverknings, och utvecklingskostnad för de olika varianterna skiljer inte nämnvärt förens vi kommer till packetering, då de olika varianterna inte levereras med samma kylare alla gånger.
Det kostar alltså inte extra att utveckla och hålla de olika modellerna i produktion, eftersom de är exakt samma fysiska bitar.
B!

Det var ju det som är hela poängen. Clarkdale är EN modell. Sedan stryper/deaktiverar man den för att få fram de produkter man säljer som budget. Det är dock inte så att det är en helt annan kiselbit med annan arkitektur i en i3 jämfört med en i5, vilket en del här har efterfrågat för att inte känna sig lurade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Clarkdale är EN modell. Sedan stryper/deaktiverar man den för att få fram de produkter man säljer som budget. Det är dock inte så att det är en helt annan kiselbit med annan arkitektur i en i3 jämfört med en i5, vilket en del här har efterfrågat för att inte känna sig lurade.

Nä, Clarkdale säljs som 5 helt olika modeller, som jag listade ovan. Killen jag svarade hävdade att Intel sparade pengar på att producera en upplåsbar CPU istället för 2 olika av samma familj.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det kostar alltså inte extra att utveckla och hålla de olika modellerna i produktion, eftersom de är exakt samma fysiska bitar.
B!

Skrivet av -=Mr_B=-:

Killen jag svarade hävdade att Intel sparade pengar på att producera en upplåsbar CPU istället för 2 olika av samma familj.
B!

'Kostar inte extra' och 'sparar pengar' är för mig samma sak.
Jag tror att ni i grunden menar samma sak men uttrycker det på olika sätt som skapar förvirring hos den andra.

Intel har förmodligen så bra yield att det räcker att testa processorerna för om de kvalar in som bästa variant, om de ej gör det testa för om de kan användas som celeron, i annat fall kassera. Speed binning är knappast nödvändigt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

'Kostar inte extra' och 'sparar pengar' är för mig samma sak.
Jag tror att ni i grunden menar samma sak men uttrycker det på olika sätt som skapar förvirring hos den andra.

Problemet är att man hävdar att Intel skulle göra en besparing genom att sälja "en" modell jämfört med att sälja flera, vilket helt enkelt inte är fallet. Så jag skulle vilja påstå att vi i grunden menar exakt motsatta förutsättningar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått säljer de båda, men om man väljer den billigare kan man öppna upp den till att bli den bättre.
Det är trots allt bara en processor (kiselbit om man vill undvika förväxling) i produktionsledet. Färre varianter av kiselbitar i produktionsledet leder till besparingar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Historien har ju bevisat gång på gång att en stark kryptering inte löser något. Nu senast PS3 t.ex.

Historien har visat att stark kryptering inte går att knäcka om det är använt rätt.

Skrivet av cosmos92:

de enda här som tycker detta är en bra idé är fanboys som inte kan acceptera att det faktiskt är lite fittigt gjort av intel.

Jag förstår fullt att intel tycker det är smart för de kan kräma ur lite mer pengar, men jag tror faktiskt man förlorar en del kunder på detta vis. Man vill ju inte köpa en dyr CPU och sen betala MER för att får andvända den fullt ut. Tänk själva, skulle ni vilja betala extra för att för överklocka? nej, det skulle ni inte

Hur svårt ska det vara att förstå att det är exakt samma sak idag.

Idag köper du en begränsad processor. Med detta har du möjlighet att köpa en begränsad processor och sedan uppgradera den.

Om du inte väljer att uppgradera så är det exakt samma situation som det är idag.

Vad har överklockning med det att göra? Intel har länge låst multiplar för att försvåra överklockning men detta ändrar inget. Du kan överklocka din ouppgraderade CPU lika mycket som en "vanlig" CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Vad jag förstått säljer de båda, men om man väljer den billigare kan man öppna upp den till att bli den bättre.
Det är trots allt bara en processor (kiselbit om man vill undvika förväxling) i produktionsledet. Färre varianter av kiselbitar i produktionsledet leder till besparingar.

Exakt. Problemet ligger i föreställningen att en processor per automatik betyder att det är ett unikt chip till just den processorn. Eftersom det är samma chip som används föreligger det ingen kostnadsbesparing oavsett om du säljer en eller fem modeller på det chipet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Visst är det (för intel) en kostnadsbesparing av att bara ha en modell i produktion.
De slipper de arbetet med att ta fram nya layouter beroende på cachemängd, hyperthreading etc, och senare omställning i fabriken när de olika kretsarna skall tillverkas. Däremot förlorar de lite på att materialåtgången är större än nödvändigt om processorer säljs med deaktiverade delar, tex cache, vilket de nu försöker få igen genom att sälja upplåsningskoder.

Dock tror jag att slippa omställning i fabriken och lagerhållning av olika kretsar genom att bara ha ha en krets i produktion som sedan paketeras till flera olika serier är en stor besparing jämfört med vad som förloras på ökad materialåtgång för de enklare varianterna

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Exakt. Problemet ligger i föreställningen att en processor per automatik betyder att det är ett unikt chip till just den processorn. Eftersom det är samma chip som används föreligger det ingen kostnadsbesparing oavsett om du säljer en eller fem modeller på det chipet.
B!

Ursäkta, men nu säger du emot dig själv. Beställde du speciella svampar på Capricciosan?

Eftersom det är samma chip som används så sker det en kostnadsbesparing eftersom de bara behöver tillverka en modell, slipper fabriksomställningar, lagerhållningar av olika konfigurationer.