Permalänk
Medlem

HP eller ACER?

Har letat runt som en tok under ett tag tills nu och kommit fram till två datorer som vekar hyffsat bra.
Egenskaper för Acer Aspire 5943G-724G64Bn (LX.PWM02.008)
samt
Egenskaper för HP Envy 15-1190eo.

Det som skiljer datorerna åt är design, vikt, upplösning, grafikkort (om än ytterst liten skillnad mellan 5830 och 5850) samt hårddiskutrymme.
Vilken är det säkrare kortet att satsa på? Vad gäller designen så är båda datorerna väldigt snygga på bild.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Vill du ha kvalité köper du en Thinkpad.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Självklart vill jag ha kvalitet men samtidigt en bra laptop som även funkar till spel och annan multimedia.
Budget ligger på max 17.000kr, har du något tips så länka jättegärna :).

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Varför lägga ca: 15.000 kr en laptop? Livslängden på en kraftfull laptop är kort och sedan om du ska spela och spara mediafiler på den så fattar jag inte varför du köper en laptop? Jag skulle varmt rekommendera dig att lägga 15.000 kr på en grym stationär dator istället.

Visa signatur

EVGA GeForce GTX 970 - Intel Core i5 4670K 3.8 Ghz - Corsair Vengeance 8 GB DDR3 RAM - Samsung SSD 840 EVO 370 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mblomstrand92:

Varför lägga 17.000 kr en laptop? Om du använder den mycket kan den lika gärna lägga av efter 1-2 år. Jag skulle varmt rekommendera dig att lägga 15.000 kr på en grym speldator istället.

Tja huvudsak ska jag använda datorn till plugget vilket är webbprogrammering under tre år, ska inte vara större än 15.6 och inte mindre än 14.5 då det är en lagom storlek. Hyffsad spelprestanda men behöver inte vara något monster.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Tja huvudsak ska jag använda datorn till plugget vilket är webbprogrammering under tre år, ska inte vara större än 15.6 och inte mindre än 14.5 då det är en lagom storlek. Hyffsad spelprestanda men behöver inte vara något monster.

Okej, well. Då är jag fel person att besvara din fråga då jag är fanboy av stationära datorer. Haft 2 laptops och enligt folk så avråder jag dig från HP om något.

Visa signatur

EVGA GeForce GTX 970 - Intel Core i5 4670K 3.8 Ghz - Corsair Vengeance 8 GB DDR3 RAM - Samsung SSD 840 EVO 370 GB

Permalänk
Medlem

Efter noggrant övervägande verkar valet landa på ACER 5943G-724G64Bn vilket verkar vara en något vassare dator än Envy 15-1190 och även ett antal tusen billigare :).

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Envy datorerna ska du undvika oavsätt fördelar

Acer timeline skall du kolla på på Acer, de ska vara bra och hållbara

Asus, Thosiba, Apple, Sony är de fyra bästa att välja mellan.

Permalänk
Medlem

Acer är enligt min åsigt mest för pengarna och grymt bra design numera. Fick min polare köpa en ur samma serie dock med i5 CPU men samma GPU för 9k. När jag kom hem till honom och kollade på datorn var jag förvånad över hur mycket han fick för pengarna. Köp acer!

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem

Skiljer du mellan design och kavlite? Man kan proppa i massa saker i en bra designad laptop men kvaliten kan vara skit. Se bara på Envy serien

Acer har lyckat bra med timeline, men resten är att önska. :/

Permalänk
Medlem

Tänka dig mac ?

Visa signatur

i7 860 @ 2.80 GHz | H50 PnP | XFX 5770 | XMS3 4 GB | FD R3
Fraktfritt Inet https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Medlem

TS, har du kollat på recensioner så att du inte köper grisen i säcken?

EDIT: Samt kollat potentiella problem som kan uppstå. Att enbart gå efter design och innehåll är inte så smart.

Permalänk
Medlem

Nej Mac är inte ett alternativ.
Vilka datorer finns det att rekommendera som är väldesignade och har hyffsad bra prestanda i klass med Envyn och Acern?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Sony går bort då det används nvidia 330M i deras top modeller, annars är F12S att rekommendera. F13 är på väg, prototypen har 240MHz 3D skärm så graffet är nog bra i den modellen :P. Nvidia 330M klarar dagens spel i High eller medium i 720p upplösning.

Asus G73 kanske, funktionell design i åtanke som funkar jämfört med Mac och Envyn, som har löjligt höga temperaturer vid 100% load. G73 och F12 är bland de kallaste i7-740M bärbara idag med stor marginal.

MSi GX är också värt att kolla på Bärbara datorer - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Skriver fler när jag kommer på

Dock så vet jag inte hur den acer som du valde presterar, väntar på tester innan du gör ditt val. Senaste serien var lyckad, ganske denna också

EDIT: MSI GX var fula xD

Permalänk
Hedersmedlem

Köp en Acer. Supporten är outstanding. Ifall du ringer dom får du lyssna på avslappnande musik, prata med grymt många personer, ibland flera ggr. och man lär sig alltid nåt. Mest pga. man sedan får söka informationen på nätet. Man kan väl kalla deras support för en slags mentor..... Du ringer dit när du har problem, och istället för bara att ge dig lösningen, uppmanar de dig på ett mycket speciellt sätt att själv ta reda fakta. Givetvis utan att man blir trampat på eller känner sig missnöjd. Man utvecklar nästan ett guru/elev förhållande, och mitt högsta önska är att nångång träffa dessa livets vägledare.

Datorn i sig håller väldig hög kvalitetsnivå och väldigt lätta att sälja beg. här på sweclockers när det är dags att byta. Acer har ju alltid varit känd för design och kvalitet så den är ett säkert köp.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Köp en Acer. Supporten är outstanding. Ifall du ringer dom får du lyssna på avslappnande musik, prata med grymt många personer, ibland flera ggr. och man lär sig alltid nåt. Mest pga. man sedan får söka informationen på nätet. Man kan väl kalla deras support för en slags mentor..... Du ringer dit när du har problem, och istället för bara att ge dig lösningen, uppmanar de dig på ett mycket speciellt sätt att själv ta reda fakta. Givetvis utan att man blir trampat på eller känner sig missnöjd. Man utvecklar nästan ett guru/elev förhållande, och mitt högsta önska är att nångång träffa dessa livets vägledare.

Datorn i sig håller väldig hög kvalitetsnivå och väldigt lätta att sälja beg. här på sweclockers när det är dags att byta. Acer har ju alltid varit känd för design och kvalitet så den är ett säkert köp.

Haha tack för ett gott skratt! Nog för att jag har sinne för humor men nu var det inte sarkasm jag var ute efter ;).

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Att acer har bra kvalite förstår inte jag hur ni kan tycka? Har ni bara använt Acer? Men nog är det vettigare och lägga pengar på prestanda än kvalite då dom flesta laptops ser mer eller mindre likadana ut.

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Cooler Master Cosmos 1000 ] [ Corsair 650W ] [ASUS P8Z68-V PRO] [ Intel i5 2500K @ 4.3ghz] [Noctua NH-D14] [ ATI HD7950 ] [Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP] [ SSD Intel 520 180gb] [Samsung F3 1500gb] [ Seagate Barracuda 3000gb ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundstrom.emil:

Skiljer du mellan design och kavlite? Man kan proppa i massa saker i en bra designad laptop men kvaliten kan vara skit. Se bara på Envy serien

Acer har lyckat bra med timeline, men resten är att önska. :/

Design tycker jag Acer håller aboslut top klass, det är å andra sidan bara min personliga åsikt. Kvalite däremot jämför jag så klart enbart Acer och HP, haft 2 HP de senaste åren och ingen har hållit mer än 2 år. Självklart finns det bättre val för kvalite men betala får man också göra för dem. Köper man till 3 års försäkring är det nog inga större problem med att inhandla en Acer i dagsläge.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AfrooDite:

Att acer har bra kvalite förstår inte jag hur ni kan tycka? Har ni bara använt Acer? Men nog är det vettigare och lägga pengar på prestanda än kvalite då dom flesta laptops ser mer eller mindre likadana ut.

Ifall du menade slutet på mitt inlägg, var det lika ironisk mena

t som resten. Acer har, i mitt tycke, alltid varit skit.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carliz:

Design tycker jag Acer håller aboslut top klass, det är å andra sidan bara min personliga åsikt. Kvalite däremot jämför jag så klart enbart Acer och HP, haft 2 HP de senaste åren och ingen har hållit mer än 2 år. Självklart finns det bättre val för kvalite men betala får man också göra för dem. Köper man till 3 års försäkring är det nog inga större problem med att inhandla en Acer i dagsläge.

HP är också skit på konsumentsidaan, men på företagssidan så är sakerna bra. Designen på Acern är bra, men är den lika funktionell som estetiskt? Kan den håll datorn levande?:)

Permalänk
Medlem

Var precis iväg till butiken och kollade Acern, fin och väldesignad dator, men skärmen var något otroligt fruktansvärt dålig. Inte sett maken till sämre betraktningsvinklar.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Nu är artikeln inte sprillans ny men den ger en bra vägledning vad gäller generell kvalitet mellan olika märken, dock finns naturligtvis alltid problemserier.

ASUS best, HP worst for notebook reliability | Electronista

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720