Fractal Design Define R3. Hur många, och var ska extra fläktar placeras?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
J
Registrerad
Jan 2009

Fractal Design Define R3. Hur många, och var ska extra fläktar placeras?

Tjosan!

Kommer strax beställa hem en ny dator i delar.
Kortfattat om datorn;
Processor i5 760
grafikkort gigabyte gtx 460 OC
nätdel OCZ 600W
Kylare till processor; Noctua NH-U9B SE2 - Inet.se

Men jag vill klocka processorn så gott det går och så klart ha bra temperaturer. Därmed tänker jag beställa följande extra fläktar;
4st Scythe Slip Stream 140mm (1200rpm) - Inet.se
1st Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm - Inet.se

Till frågan: Vilket håll ska jag sätta fläktarna på, var ska jag sätta dom? Samt, blir det onödigt med såppas många fläktar? Det ingår redan 2 st fractal design fläktar på 1350 rpm 120mm!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2010

Jag undrar också så ska bli kul o se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2008

Dom fram ska vara inblås. I toppen ska vara utblås
Sidan tar du som in, bak tar du som ut.
Köp heller Noctua DH-14, kyler mycket bättre.

O2+ODAC - Denon AH-D2000 - Koss Porta Pro
Harman Kardon HK3490 - Had Oy högtalare - 2st Eminence LAB12 slutna baslådor drivna av Behringer iNuke NU6000 MiniDSP och UMIK-1
Min musik/ljudblogg - Phimusic

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Sep 2009

En i botten (framför nätagget) som extra insug också.

Asus MVF ThunderFX | 2500K @ 4.8GHz w/ NH-D14 | G.Skill Ripjaws X @ 2133MHz | Asus GTX 1070 DCII | Samsung 850 Pro 256GB | RM1000X | Samsung S27B970D | CM Storm QFR Thick PBT Dyesub MX Black

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Stealthbomb:

En i botten (framför nätagget) som extra insug också.

Det stämmer. Visste inte ens att det fanns en plats i botten

Harman Kardon HK3490 - Had Oy högtalare - 2st Eminence LAB12 slutna baslådor drivna av Behringer iNuke NU6000 MiniDSP och UMIK-1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Nov 2009

Hur vet man om man beställer en kylare som är blåser ut eller som blåser in? *noob fråga , jag vet*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av tompaparompa:

Hur vet man om man beställer en kylare som är blåser ut eller som blåser in? *noob fråga , jag vet*

Menar du fläkt?
Det går att vända på dom hur man vill. Oftast så brukar det sitta en pil någonstans på fläkten som visar åt vilket håll det blåser.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Ala_95:

Menar du fläkt?
Det går att vända på dom hur man vill. Oftast så brukar det sitta en pil någonstans på fläkten som visar åt vilket håll det blåser.

Jo precis, i värsta fall kan man ju montera den och känna med handen och sedan justera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Proxann:

Jo precis, i värsta fall kan man ju montera den och känna med handen och sedan justera.

Japp. Och fläktbladen är inte helt platta utan lite "böjda". Som en sked ungefär. Ser du på den "djupa" sidan så blåser den dig i ansiktet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Nov 2009

ok:) så det finns inga speciella fläktar som blåser in och några som blåser ut? utan det fixar man själv?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av tompaparompa:

ok:) så det finns inga speciella fläktar som blåser in och några som blåser ut? utan det fixar man själv?

Nej, det finns ingen speciell fläkt som bara blåser åt ett håll. Du kan montera fläkten åt båda hållen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Mar 2010

man måste inte heller fylla ett chassi med fläktar heller beroende på om man ska överklocka, eller dylikt. i fdd r3 räcker det nästan med stock, alt 2 till. gärna slipstreamarna eftersom de här bättre för flyttning in i chassie.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
J
Registrerad
Jan 2009

Tackar för svar allihopa!

Enligt vad ni skrivit blir följande optimalt då;
2st front inblås
2st topp utblås
1st sida inblås
1st bak utblås
1st botten inblås
Alltså mer in än ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2008

Ja, mer in än ut för att skapa ett litet övertryck i lådan.

Men som Pewtah sade så behöver du inte så maximalt med fläktar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av tivolito:

Tackar för svar allihopa!

Enligt vad ni skrivit blir följande optimalt då;
2st front inblås
2st topp utblås
1st sida inblås
1st bak utblås
1st botten inblås
Alltså mer in än ut.

Den i botten är det inte säkert att du kan använda, har du ett lite större nätagg som t.ex. corsair hx750 och liknande så kommer den blockera den fläktplatsen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HBG
Registrerad
Sep 2002

Jag har ett Corsair 750 i botten - och hela "fläktytan" syns utan problem. Dock undrar vilken storlek jag skall beställa till denna "bottenplats" - 120 mm eller 140 mm?

RA\/EN

Intel I7 950 3,07 ghz @ 3,07 ghz, 6 GB DDR3 minne, Gigabyte GTX 460 OC, WD Caviar Blue 640 GB SATA 7200RPM, Asus P6T Deluxe V2, Corsair HX750, Windows 7 Ultimate 64-bitars

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av RA\/EN:

Jag har ett Corsair 750 i botten - och hela "fläktytan" syns utan problem. Dock undrar vilken storlek jag skall beställa till denna "bottenplats" - 120 mm eller 140 mm?

Fractal Design Define R3, Titanium - Inet.se

Citat:

Fläktplatser botten 1st 120/140mm

Ta vad du vill då..

Sen så undrar jag hur vissa får plats med två fläktar på toppen, en på botten och en på sidan.
I min dator är det super tajt, är glad att jag inte beställde 4 extra fläktar samtidigt, för jag skulle inte få plats med något om jag skulle sätta dit fläktar..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HBG
Registrerad
Sep 2002

Frågan var, och är, vilken som lämpar sig bäst för denna yta - för snyggast/bäst montering?!
Vill ha en fläkt som "fyller ut" hela fläktutrymmet!

RA\/EN

Intel I7 950 3,07 ghz @ 3,07 ghz, 6 GB DDR3 minne, Gigabyte GTX 460 OC, WD Caviar Blue 640 GB SATA 7200RPM, Asus P6T Deluxe V2, Corsair HX750, Windows 7 Ultimate 64-bitars

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av RA\/EN:

Frågan var, och är, vilken som lämpar sig bäst för denna yta - för snyggast/bäst montering?!
Vill ha en fläkt som "fyller ut" hela fläktutrymmet!

140mm Noctua får precis plats bredvid HX750

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HBG
Registrerad
Sep 2002

Perfekt Krillin!

Precis det jag sökte svar/bekräftelse på!

Nu blir det till att beställa en sådan!

RA\/EN

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av krillin:

http://img580.imageshack.us/img580/8756/captureyi.jpg

140mm Noctua får precis plats bredvid HX750

Hur mycket har du till godo? 1mm?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Ala_95:

Hur mycket har du till godo? 1mm?

Tycker det ser mer ut som 0,1mm

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2004

Jag behöver lite hjälp.

När jag kopplat min 120mm Gentle Typhoon fläkt i botten på mitt R3 chassi märkte jag att någonting av fläkten går emot "filtret" som finnes i botten vilket skapar ett hemskt ljud. Märkte ljudet vid första uppstarten av datorn. Verkar som att "tyget" kanske sitter lite för slappt eller något..

Hur kan man göra för att råda bot på detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av baudiraud:

Jag behöver lite hjälp.

När jag kopplat min 120mm Gentle Typhoon fläkt i botten på mitt R3 chassi märkte jag att någonting av fläkten går emot "filtret" som finnes i botten vilket skapar ett hemskt ljud. Märkte ljudet vid första uppstarten av datorn. Verkar som att "tyget" kanske sitter lite för slappt eller något..

Hur kan man göra för att råda bot på detta?

kontakta fractal så skickar de säkert en ny.

Dator: Intel 5820k - 16Gb - Strix 970 - 256 m.2 NVMe
Server: Synology DS415+ 4st WD red 6Tb
Anslutning: Fiber

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Mar 2010

hade samma problem...ta 2 brickor (0,5-1 mm ) och sätt på skruvarna så försvinner det

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av pokelia:

hade samma problem...ta 2 brickor (0,5-1 mm ) och sätt på skruvarna så försvinner det

Vart hittar man sådanna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2007

Jag kör sli och är i behov av att dra in en fläkt i sidan på chassi dörren.. Men ja behöver ett fläktfilter.. några tips?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av baudiraud:

Vart hittar man sådanna?

Järnia, ÖoB, Clas Ohlson m.fl. heter brickor, M3 eller M4 borde väl passa. Jag brukar använda gummifästena till de fläktar jag köpt istället för skruvar och då blir det en automatisk sån upphöjning så jag har inte kört med brickor själv

Shadows never sleep...
* Pegasos, 1GHz G4, Radeon 9200SE, MorphOS 2.x (Amiga compatible)
* PC1 - Spel: Sabertooth 990FX+AMD 1090T@4.0GHz +16GB Vengeance 1600,CM HAF 912 Plus, Antec HCG620m PSU, 240GB Crucial MX100 SSD, Sapphire Radeon HD7870 XT, Phanteks PH-TC14PE kylare
*PC2 - Film: AMD A10-5800k Trinity, Asrock m-ITX, SUGO SG02, Samsung EVO 850 250GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2008

Kör IN på alla platser du har filter på, UT på resten

Jag kör med fractals egna fläktar, har topp och sidouttagen stängda för jag tyckte inte att det gav mer än oväsen.

Dator: i7 870@3,6ghz, XFX 390X, 16GB, 64GB crucial SSD, Fractal newton R2 650 watt, MSI P-55-CD53, Carbide 500R vit, Dell u2515h
https://www.flickr.com/photos/albinivik/