Har följt köpguiden och vill nu ha eran åsikt!

Permalänk

Har följt köpguiden och vill nu ha eran åsikt!

Så då var det dags att införskaffa sig en ny Laptop, tröttnat på att snitta 20 FPS när jag spelar WoW.
Det datorn skall klara av är WoW på medel grafik men även till surfning osv. Men Prio är WoW!
Har letat runt lite på nätet och följt Köpguiden, kollat vad dom olika processorerna/grafikprocessorerna fått i benchmark. Kollat lite videos på youtube. Det jag har fått fram är dessa 5 datorer!
Ska tillägga att jag letar efter en 15 tummare och ligger på max 8000kr!

Denna dator är jag lite nyfiken på då det är 3 kärnor, nån som har lite info om denna dator?

1. Packard Bell EasyNote TM82-SB-942NC
* 15,6-tums LED-skärm
* AMD Phenom II X3 N830
* 4 GB DDR3 RAM
* 640 GB hårddisk
* ATI HD 5650 1024 MB
* HDMI-anslutning
Windows® 7 Home Premium 64-bit'
PRIS: 7990kr
http:///www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-15---16-tum/packardbell-easynotetm82-sb-942nc/141400.3003/

Denna dator tycker jag själv verkar vara den bästa av dom jag valt ut då processorn är bäst av dom, dock så är jag lite fundersam hur stor skillnaden är på grafikkortet och mellan ett ATI Radeon Mobility HD5650 och Nvidia GT330M?
2. Acer 5745G i5
Intel® Core i5-450M 2.4GHz
4GB DDR3
nVidia GT330M 1024MB
PRIS: 7079kr
Acer 5745G i5 - 15-16 tum - Bärbara datorer - Datorer - Datorer & Kringutrustning - ONOFF

3. Packard Bell EasyNote TM81-562
AMD Athlon Dual Core p320
4GB DDR3 RAM
500GB SATA
ATI Mobility Radeon HD 5650
Windows 7 Home Premium 64
PRIS: 6990kr
Elgiganten - Packard Bell EasyNote TM81-562

4. HP dv6-3011so
AMD Turion II Dual Core P520
4GB DDR3 RAM
640GB SATA
ATI Mobility Radeon HD 5650 1024MB
Windows 7 Home Premium 64
pris: 7490kr
Elgiganten - HP Pavilion DV6-3011SO

Samma sak med denna dator, 3 Kärnor dock ett lite sämre Grafikkort men frågan är om processorerna kompenserar upp det?
5. HP G62-A35SO
Processor: AMD Phenom II Triple Core P820 3 KÄRNOR 1,80GHz
4GB DDR3 RAM
500GB SATA
Grafikprocessor: ATI Mobility Radeon HD5470
Windows 7 Home Premium 64
PRIS: 7990kr
Elgiganten - HP G62-A35SO

Så där var dom datorer som jag har kollat på, det känns lite i denna prisklassen som jag letar i så är antingen grafikkort bra och processorn mindre bra eller vice versa.
Men dom jag kollar mest på är ettan och tvåan.

Så nu vill jag ha era åsikter och kommentarer på vilken jag borde välja, kanske nån som har nått tips om nån annan dator?

Mvh// Victor

Permalänk
Medlem

Wow om jag inte är helt ute och cyklar tuggar både cpu som grafikkort iaf när det är mycket händelser i stora städer som dalaran ironforge osv. Inget av grafikkorten är vidare heta dock men känns ju som en i5 är ganska bra för den prisklassen. 330m och 5650 tycks ligga relativt nära varandra i benchmark scores enligt notebookcheck. Dock tycker jag dock att när man köper bärbart kanske man borde tänja på smärttröskeln rådande summa pengar man lägger ut från start då det är väldigt omständigt och i vissa fall omöjligt att uppdatera vissa saker senare. För det blir ju inte billigare att köpa en "lagom" bra dator till om ett halvår. Catalysm kommer väl om några månader också antar jag kolla noga så att system requirments inte höjts där innan du köper för risken är ju att du slår i väggen där om du håller igen för mycket nu. Hursom om du ska välja mellan dom du räknat upp lägger nog jag min röst på acer´n med i5 och 330m

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.reichel:

Så där var dom datorer som jag har kollat på, det känns lite i denna prisklassen som jag letar i så är antingen grafikkort bra och processorn mindre bra eller vice versa.
Men dom jag kollar mest på är ettan och tvåan.

Så nu vill jag ha era åsikter och kommentarer på vilken jag borde välja, kanske nån som har nått tips om nån annan dator?

Som du är inne på så känns 1 & 2 som de bästa alternativen. Och som du säger så får man göra sina prioriteringar då laptops i den prisklassen alla gör sina trade-offs. Själv brukar jag prioritera gpu och HD5650 är definitivt snabbare än 330M samt stödjer dx11. Men i5 är dock snabbare än n830 och kombinationen i5/330M kommer att krympa skillnaden i många spel. Känns som jämt skägg där priset avgör? Därför slänger jag in ett nytt alternativ, Asus X64JA med i3 350 och HD 5730 för 7995kr (Komplett.se - ASUS X64JA 16" HD). Vilken du än väljer så tror jag du blir nöjd iaf.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk

[QUOTE="lungre;10389203"]Som du är inne på så känns 1 & 2 som de bästa alternativen. Och som du säger så får man göra sina prioriteringar då laptops i den prisklassen alla gör sina trade-offs. Själv brukar jag prioritera gpu och HD5650 är definitivt snabbare än 330M samt stödjer dx11. Men i5 är dock snabbare än n830 och kombinationen i5/330M kommer att krympa skillnaden i många spel. Känns som jämt skägg där priset avgör? Därför slänger jag in ett nytt alternativ, Asus X64JA med i3 350 och HD 5730 för 7995kr (Komplett.se - ASUS X64JA 16" HD). Vilken du än väljer så tror jag du blir nöjd iaf.[/QUOT

Var och kände lite på Acern idag och blev faktiskt lite sugen. Rätt snygg och enkel design, inte för plastig heller.
Men vilken tror du är bästa valet? Priset spelar ingen roll på så sätt.

Hur mycket långsammare är en i3 jämt emot en i5 då?

Har tänkt lite nu och hur mycket bättre datorer får man om man lägger till 2000kr(alltså 10000kr för en dator) för det är ju som Don_W säger cataclysm kommer ju snart och det är inte lätt att uppgradera en laptop.
Skall kolla runt efter datorer mellan 9-10k klassen, ge gärna lite tips om ni har!

Mvh victor