Ny laptop för bildhantering till min flickvän

Permalänk
Medlem

Ny laptop för bildhantering till min flickvän

Hallå!

Min flickväns förra dator har gett upp (2,5år gammal Vaio, illa) och hon är i akut behov av en ny. Jag hade gärna fått lite hjälp om lämplig dator till henne, men kan inte särskilt mycket det hon vill använda den till. Hennes önskemål är:

13-14"
Ska kunna hantera att man jobbar med flera bilder samtidigt helst utan problem. Hon jobbar mycket i PS och har oftast väldigt många bilder uppe samtidigt.
Ska gärna kunna hålla ganska länge (Hon är väldigt besviken på sin vaio som verkar sjunga på sista versen innan den är 3 år gammal, därför hon tittar lite åt apple då de ska hålla längre).

Hon har tittat på denna: APPLE MACBOOK PRO C2D 2.4 4GB/250 320M 13.3" - Supertunn och lätt med 13.3-tums skärm - Produktinformation som kostar 12K. Hon hade gärna kommit under 10k om möjligt, men 12 är ok.

Från vad jag läst så verkar inte grafik-kortet vara så otroligt viktigt när man jobbar med bilder, och inte processorn heller utan mer ram-minnet.

Tacksam för all hjälp!

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk

Varför betala för märket, 1 års Garanti på Mac
De här är ett bättre köp..
Produktjämförelse hos Prisjakt

Permalänk
Medlem

Med mina erfarenheter skulle jag inte rekommendera Acer. Dålig kvalitet och billiga material. HP har jag alltid gillat (bärbara), och de andra kan jag inte uttala mig om.

Visa signatur

Gaming Mini-ITX Fractal Design Define Nano S - ASRock B550M-ITX - AMD Ryzen 5 3600XT 3.8Ghz 35MB - Sapphire Radeon RX 5700XT 8GB Pulse OC - 16GB HyperX 3200MHz - Samsung 970 EVO1TB NVMe M.2 - BeQuiet! Pure Rock 2 Black - Corsair SFX SF750W 80+ Platinum
Bärbar 13" MacBook Pro Retina Space Gray - 2.3 Quad i5 - 16 GB 2133Mhz RAM - Intel Plus 655 1,5GB - 512GB SSD - MacOS 11
Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem

Ram > Cpu > GFX för PS

Sikta på i3/i5/i7 och 4GB ram gärna med uppgraderingsmöjligheter till 8GB. Leta också ifrån integrerade grafikkort då CS5 och uppåt (tror CS4 också) börjar stödja GPU rendrering.

Desto mer RAM desto mer...

Bilder samtidigt
redigeringshistorik
lager
masker
applicationer samtidigt
osv.
listan blir lång

Permalänk
Medlem

Enligt vad ovan skriver så är det viktigt att satsa på mycket ram, speciellt om hon har många bilder igång samtidigt. Därefter en bra processor. Grafikkortet är inte så viktigt, men i och med PS4 så la adobe till stöd för gpu acceleration. Här kan man läsa mer om dem: GPU and OpenGL features and preferences | Photoshop and Bridge CS5, CS4

Jag skulle rekommendera att hon införskaffade den här datorn: Acer Aspire TimelineX 4820TG - Inet.se
Detta då den har bra med ram minne, en bra processor, helt ok grafikkort samt en bra batteritid(!). Utöver det så har den gott stöd för minneskort (SD/MMC/MS/MS PRO/xD), dvd-brännar, är innom budget och det är en bra butik som säljer produkten.

Annars så kan du kolla här efter lämpliga datorer: Bärbara datorer - Hitta de bästa priserna, information och omdömen
Skulle jag själv få välja någon där så skulle jag valt thinkpaden i slutet. Problemet med den är att jag inte litar på återförsälljarna. Men där kan du själv välja vilken dator som ser bäst ut.

Om du väljer att köpa från inet så glöm inte bort fraktfritt! Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr - Inet.se

Lycka till med köpet!

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp!! Verkligen uppskattat. Efter era tips på vad man ska tänka på så har hon hittat denna: Sony Vaio VPC-EA2S1E/B Svart - Inet.se

Visserligen en vaio, men hon gillar dem tydligen Vad tycker ni, är det ett bra köp?

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem

Hon ska självklart köra på vad hon själv tycker är bäst. Det är en bra dator dock så har den en segare processor (det betyder inte att den är dålig, men den är helt klart inte lika snabb), sämre batteritid samt sämre grafikkort (grafikkortet spelar mindre roll).

Dock så är det absolut inte en dålig dator! Tillvärkaren är bra och märket (Vaio) har ett gott rykte. Tycker hon den är bättre så kör på! Kan nämna att till dess fördel så är det en högre uplösning på skärmen vilket är trevligt om man ska redigera på den!

Permalänk
Medlem

En liten funderare bara, har hon tänkt att använda laptopens skärm när hon redigerar bilderna? Isåfall vill jag bara informera om att jag än så länge varken sett eller hört om någon laptop som "out-of-the-box" ger ens en vettig färgåtergivning. Bara som en liten notis, då jag själv fotar och redigerar bilder, och insåg detta när jag köpte min 3820TG (rekommenderar inte heller Acer, även om denna dator är helt okej, men de märks att det är... acer...)

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitamin:

Hon ska självklart köra på vad hon själv tycker är bäst. Det är en bra dator dock så har den en segare processor (det betyder inte att den är dålig, men den är helt klart inte lika snabb), sämre batteritid samt sämre grafikkort (grafikkortet spelar mindre roll).

Dock så är det absolut inte en dålig dator! Tillvärkaren är bra och märket (Vaio) har ett gott rykte. Tycker hon den är bättre så kör på! Kan nämna att till dess fördel så är det en högre uplösning på skärmen vilket är trevligt om man ska redigera på den!

Hon gillar verkligen inte Acer, hennes förra Acer höll typ 6 månader innan det började brytas ned. Nu kan jag inte så mycket själv om detta men är i5 mycket bättre än i3 processer eller? Har försökt leta runt lite själv men kan inte direkt hitta någon dator som kunde matcha Vaio'n för under 10k (om man väljer bort Acer )

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem

Ja asus har ganska gott rykte när det kommer till datorer, i alla fall i high end segmentet på bärbara.
Annars så är Lenovo (IBM:s gamla PC division) något att satsa på. Har haft deras Thinkpad datorer och är nöjd med dem. Dock aldrig haft en Ideapad. LENOVO IDEAPAD Z360 CI5 2.4 4GB/500 13.3" W7HP - Specifikationer

Ett altenativ från ASUS är Asus UL30JT RX008V i5-520UM 4GB 500GB 13.4 W7HP 310M - Hemelektronik - CDON.COM

Men som sagt, i5 är bättre. Enligt testerna här så är processorn (i5 450m vs i3 350m) Intel Core i5 450M Notebook Processor - Notebookcheck.net Tech upp till 15 procent. Dock så tror jag inte att flickvännen din kommer märka skillnaden (svårt att se siffror framför sig i verkligheten). Och i många fall är det mindre än så..
Vaio är en bra dator så det är upp till er att lista ut vad som är bäst! Dess stora fördel är att den har gott rykte i form av byggkvalitet samt en högre upplösning på skärmen.

Finns inte så mycket mer råd man kan ge

Permalänk
Medlem

Det såg ut som fina alternativ. Fråga om processorn bara. På Lenovon står det i5 450M 2,4 GHz, och på Asusen står det i5-520UM 1,066GHz. Ser ut som stor skillnad, men antar att det är nåt annat som spelar in här. Är det dubbla kärnor lr nåt?

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

En liten funderare bara, har hon tänkt att använda laptopens skärm när hon redigerar bilderna? Isåfall vill jag bara informera om att jag än så länge varken sett eller hört om någon laptop som "out-of-the-box" ger ens en vettig färgåtergivning. Bara som en liten notis, då jag själv fotar och redigerar bilder, och insåg detta när jag köpte min 3820TG (rekommenderar inte heller Acer, även om denna dator är helt okej, men de märks att det är... acer...)

//Gorian

HP har en modell av Envy 14 med 1600x900 upplösning på skärmen och den ska tydligen vara bra.

Om sedan 82% färgåtergivning räcker för någon som sysslar mycket med bilder vet jag inte men detta är antagligen bland de bättre skärmarna man kan få på en bärbär. Tyvärr säljs den i Sverige endast i paket med ett extra batteri som driver upp priset rejält till 17kkr. (I Tyskland kostar samma modell 12kkr utan det extra batteriet)

Komplett.se - HP Envy 14-1090 14,5" HD+ LED