Extra batteri: Originali eller pirat/noname?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Okt 2001

Extra batteri: Originali eller pirat/noname?

Har en dell m1330 vars batteri börjar bli riktigt kasst, och ska ganska snart åka utomlands en längre tid och behöver därför köpa ett nytt att ha som backup. Frågan är bara vad man ska köpa?
Dustin säljer tex ett 9cell (orginal) för 1619kr: DELL BATTERI 9-CELL TILL XPS M1330 - Produktinformation
På ebay finns det många noname som verkar skeppas från Kina, tex den här för 330kr: Battery for Dell XPS 1330 M1330 TT485 NT349 NX511 WR050 on eBay (end time 25-Sep-10 09:33:30 BST)
Eller den här för ungefär samma peng: 9 CELL BATTERY FOR DELL XPS M1330 451-10474 WR050 on eBay (end time 10-Oct-10 02:56:16 BST)

Eller finns det kanske något bättre ställe att handla från?

Datorn har reparerats en gång av dell för nvidia-problemet, och nu börjar garantin snart ta slut även för det felet, så går den sönder igen är det nog kört, speciellt eftersom jag inte kommer vara i landet. Dessutom börjar den bli lite gammal så det tar emot lite att köpa ett svindyrt originalbatteri, men frågan är hur bra nått som kostar en femtedel kan vara? Ok om det inte är precis lika bra som originalet, men jag vill ju inte det ska börja brinna i knät för att datorn blir lite varm

AK47s for everyone! - Angry mob
Since NaN /= NaN, I think, we should decipher 'NaN' as 'Not a NaN' - Miguel Mitrofanov
(Varför är människan så benägen att tro på Gud?) Antagligen har det lönat sig och evolutionen har drivit fram sådana hjärnor. - Anon

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna, Stockholm
Registrerad
Jan 2009

när det gäller datordelar är det lite rysk roulette vad gäller noname delar. Antingen är det skitbra eller så är det raka motsatsen, så det är helt enkelt att välja själv vad man vågar. Personligen skulle jag inte valt noname bara för säkerhets skull (det behöver som sagt inte betyda att noname suger)

Red Harbinger Cross Desk | Asus Maximus VII Formula | Intel i7 4790K, EK Supremacy Evo| 32gb Corsair Vengeance Pro 2400 Mhz | Gigabyte 980ti | Corsair AX1200i | Asus ROG Swift PG348q
Citat: "I did not make the world, I only try to live in it"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2010

Batterier på EBay som är så billiga kommer inte att hålla det de lovar. "Du får vad du betalar för" passar bra i det här fallet. Om du prioriterar bra batteritid är det dumt att chansa och köpa ett billigt, risken annars är att du blir besviken. Dock så borde det väll finnas billigare originalbatterier än så(om du nu inte vill ha så lång batteritid som möjligt)?

Du får gärna citera eller nämna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Okt 2001

Det finns ju ett par mindre modeller man kan köpa, dustin tar 1150kr för 4cell, men tror ni det är dubbelt så bra som dom billigare 9cell från ebay?

Iaf, jag kan inte hitta 9cell för ett bättre pris än dustins 1600 (från en jämförbar shop jag litar på att det är original)
På batteryhippo finns 9cell för 750kr: Dell XPS M1330 Laptop Battery (High Capacity)
På akkuinternational för 915kr: DELL XPS M 1330 Top battery compatible 7200 mAh 11,1 V black, EUR 89.90 --> Akku Handy, PDA, Digicam, Videocam, Notebook...
Men på båda dessa ställen tror jag det är kopior. Och då är frågan om det inte är lika bra o chansa lite till o ta direkt från Kina för halva priset?

Med tanke på hur snabbt laptopbatterier går åt borde det vimla av folk som handlat ersättningsbatterier på både dustin, ebay och andra sidor, men så verkar det inte vara? Eller bara ingen som vill dela med sig av att ha fått en tegelsten från ebay?

edit: Den här var iof lite billigare än dustin och är antagligen orginal (1510kr): Mobileoo - Original Dell Mobile Devices Battery for XPS M1330 - 7600mAh

AK47s for everyone! - Angry mob
Since NaN /= NaN, I think, we should decipher 'NaN' as 'Not a NaN' - Miguel Mitrofanov
(Varför är människan så benägen att tro på Gud?) Antagligen har det lönat sig och evolutionen har drivit fram sådana hjärnor. - Anon

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av vb:

Med tanke på hur snabbt laptopbatterier går åt borde det vimla av folk som handlat ersättningsbatterier på både dustin, ebay och andra sidor, men så verkar det inte vara? Eller bara ingen som vill dela med sig av att ha fått en tegelsten från ebay?

Grejen är inte att du får en tegelsten, du får ett batteri som är sämre än det som står. Visst, du skulle ju kunna köpa flera billiga kina-batterier istället för ett dyrt originalbatteri men då får du vara beredd på att byta relativt ofta.

Du får gärna citera eller nämna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.