Letar ny cykel, vad ska jag tänka på?

Permalänk
Medlem

Letar ny cykel, vad ska jag tänka på?

Hej,

Min gamla herrcykel trillar snart i stycken och jag har länge närt en dröm om en ny fräsch sak. Mitt problem är att jag inte har en aning om vad jag bör kolla efter, eller ens vilken prisklass jag befinner mig i.

Jag har vissa önskemål gällande min oköpta cykel:

  1. Den ska ha växlar men vara fåväxlad. Runt 5 optimalt;

  2. Den ska mest användas för att cykla till och från jobb och gym. Jag kommer cykla på landsväg men även på grusväg/slinga;

  3. Växelsystem är viktigt: Jag vill ha en smidig cykel som inte skramlar eller gnisslar. Växlarna ska vara lätta att få i;

  4. Cykeln ska ge ett robust men smidigt intryck. Cykeln får hellre vara bekväm än flashig. Mångsidighet är ett ledord.

Utöver detta funderar jag på skivbromsar som jag förstått att vissa cyklar är utrustade med. Vad är fördelarna med detta? Jag undrar också om det finns några speciella märken eller återförsäljare som jag bör vända mig till.
Mitt pristak ligger på 6000, jag vet inte om det är mycket eller lite men det känns som om det borde räcka till en bra hoj.

Jag bor i närheten av Uddevalla om det är av intresse.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Eftersom du inte ska köra på något värre än grusväg så skulle jag rekommendera en hybrid med stel framgaffel, 28"-hjul och däck på omkring 28-32mm bredd.

Gällande växlar och bromsar så blir det lite värre. Du efterlyser navväxlar (t.ex. Shimano Nexus 8-speed) men dessa är spräcker din budget tyvärr. Dessutom är det ovanligt med skivbromsar till dessa. Vanliga utanpåliggande växlar är billigare.

Men en hybrid med utanpåliggande växlar och mekaniska skivbromsar borde du få tag i för 6k. Kona Dew Drop om du gillar bockstyre. Merida Speeder i8 har navbromsar som är riktigt underhållsfria (och navväxlar) men kostar tyvärr lite för mycket, hade annars varit perfekt tror jag.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Jag har en cykel med hydrauliska skivbromsar fram och bak. Det är riktigt grym känsla och respons i dem. Kan verkligen rekommendera det.
Dock är de ju inte underhållsfria, de slits ju precis som alla skivbromsar, samt ganska dyra.

Tror det finns en hel del info i detta forum om just det du söker: Cykelforum.se

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Eftersom du inte ska köra på något värre än grusväg så skulle jag rekommendera en hybrid med stel framgaffel, 28"-hjul och däck på omkring 28-32mm bredd.

Gällande växlar och bromsar så blir det lite värre. Du efterlyser navväxlar (t.ex. Shimano Nexus 8-speed) men dessa är spräcker din budget tyvärr. Dessutom är det ovanligt med skivbromsar till dessa. Vanliga utanpåliggande växlar är billigare.

Men en hybrid med utanpåliggande växlar och mekaniska skivbromsar borde du få tag i för 6k. Kona Dew Drop om du gillar bockstyre. Merida Speeder i8 har navbromsar som är riktigt underhållsfria (och navväxlar) men kostar tyvärr lite för mycket, hade annars varit perfekt tror jag.

Tack för era svar, det har gett mig lite att gå på!

Hur mycket underhåll behöver skivbromsar, samt vad är det som behöver köpas/införskaffas när de börjar bli slitna? Jag hade tänkt cykla runt 1 mil fyra dagar i veckan; hur länge kan bromsarna tänkas hålla under dessa förutsättningar?

Tittar på cykelhuset.se och försöker utröna vilka modeller som borde passa mig men det väcker mest fler frågor. Stålram vs. aluminium, dämpad framgaffel mot stel osv.
Finns det något ställe där jag kan läsa på lite själv så får ni gärna länka

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Snubblade över denna sidan igår. Verkar innehålla mycket användbar information. Kolla t.ex. under "Köpa cykel" för att läsa om vilka typer av cyklar det finns och vilken sort som passar dig.

Permalänk
Skrivet av Teknocide:

Tack för era svar, det har gett mig lite att gå på!

Hur mycket underhåll behöver skivbromsar, samt vad är det som behöver köpas/införskaffas när de börjar bli slitna? Jag hade tänkt cykla runt 1 mil fyra dagar i veckan; hur länge kan bromsarna tänkas hålla under dessa förutsättningar?

Tittar på cykelhuset.se och försöker utröna vilka modeller som borde passa mig men det väcker mest fler frågor. Stålram vs. aluminium, dämpad framgaffel mot stel osv.
Finns det något ställe där jag kan läsa på lite själv så får ni gärna länka

Stålramar finns knappt längre, kör på alu.

När det gäller skivbromsar så finns det både hydrauliska och mekaniska. Hydrauliska funkar precis som på en bil med oljetryck i kablarna medan de mekaniska kör med vajer precis som alla andra cykelbromsar. Jag rekommenderar mekaniska till allt förutom en renodlad MTB där man har nytta av den något bättre och mer exakta bromsverkan som de hydrauliska ger. De hydrauliska bromsarna är nämligen dyrare och krångligare att justera/serva eftersom man oftast måste tömma och fylla på oljan i kablarna då man ska göra något - det är inte helt enkelt att se till att man får bort alla luftbubblor.

Samma resonemang gäller för dämpade framgafflar. Dessa gör cykeln tyngre, dyrare och långsammare (istället för att driva cykeln framåt så går en del av energin åt till att pressa ihop gaffeln i varje tramptag). Så om du inte är ute efter en renodlad skogscykel - skippa den dämpade gaffeln.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk

Om du är ute efter fina saker som skivbromsar och dämpare men samtidigt inte vill överskrida 6,000:- för en cykel är det lite som att försöka både ha kakan och äta den, om man inte är villig att spendera mer så får man oftast bara skräp som går sönder när det gäller sånt.

Således är oftast en cykel med vanliga bromsar och inga dämpare för 5000:- betydligt mer robust och hållbar än en cykel som försöker vara dyrbar för en billig peng.

Vet inte riktigt om det här med skivbromsar stämmer, jag har bara hydraliska på alla mina(visst dom är dyra) men jag är helt biten och dom känns underbara. Och vad jag hört är det just hydraliska som krånglar mindre och inte behöver ställas in, man behöver inte ställa in vajerlängder eller nåt och komponenterna håller högre kvalitet än billiga mekaniska skivbromsar.

Men som sagt, vill du ha nåt som är robust, försök inte köpa en billig dyr cykel, köp en dyr billig cykel istället.
Navbroms bak brukar kännas lika smidig att bromsa med som hydraliska skivbromsar.

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalamander:

Om du är ute efter fina saker som skivbromsar och dämpare men samtidigt inte vill överskrida 6,000:- för en cykel är det lite som att försöka både ha kakan och äta den, om man inte är villig att spendera mer så får man oftast bara skräp som går sönder när det gäller sånt.

Således är oftast en cykel med vanliga bromsar och inga dämpare för 5000:- betydligt mer robust och hållbar än en cykel som försöker vara dyrbar för en billig peng.

Vet inte riktigt om det här med skivbromsar stämmer, jag har bara hydraliska på alla mina(visst dom är dyra) men jag är helt biten och dom känns underbara. Och vad jag hört är det just hydraliska som krånglar mindre och inte behöver ställas in, man behöver inte ställa in vajerlängder eller nåt och komponenterna håller högre kvalitet än billiga mekaniska skivbromsar.

Men som sagt, vill du ha nåt som är robust, försök inte köpa en billig dyr cykel, köp en dyr billig cykel istället.
Navbroms bak brukar kännas lika smidig att bromsa med som hydraliska skivbromsar.

Tack för svar,

Dämpare struntar jag i. Det är, precis som fastforward har påpekat, främst landsväg och motionsspår som kommer att becyklas så jag tror inte det behövs. Jag har funderat fram och tillbaka ett tag nu och kan sträcka mig till 7000 kronor, om cykeln är helt rätt för mig. Kedjeskydd skulle vara trevligt då jag kommer att cykla "civilklädd", men det kanske inte är ett jättestort problem? Dessutom vill jag ha stänkskärmar, pakethållare eller möjligtvis en cykelkorg. Cykeln ska alltså bli mitt huvudsakliga transportmedel och kommer att användas för att frakta matkassar och gymbags, men även för utflykter och upptäcksresor i landsbygden.

Vad innebär en "dyr billig cykel" som du uttrycker det? Det låter underligt om instegsskivbromsar -- de som sitter på cyklar för under 10,000 gissar jag -- skulle vara sämre än dyra "sämre" bromssystem.

När det kommer till växlar verkar det som att navväxlar är begränsade till åtta nivåer, medan externa kabelväxlar främst finns i 21-, 24- och 27-nivåersmodell, stämmer detta? Jag minns att jag i barndomen tyckte det var grymt tufft med många växlar, men jag har vuxit ifrån det där nu och uppskattar ett enkelt och okrångligt system (och som sagt, ett system där växlarna inte rasslar eller får pedalerna att falla vid växelbyte)

edit: om det är någon som vet hur Cykelhuset är som återförsäljare så hör av er. De är mest lättillängliga där jag bor. Andra rekommendationer på återförsäljare mottages med tacksamhet.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Jo ska man cykla snabbt eller i branta backar är de drevsystemen med många växlar klart överlägsna just för att man orkar upp för backarna i de låga växlarna som finns och orkar hålla en hög fart med de höga växlarna som finns.

Man bör dock lära sig kadens och vänja sig vid att man alltid ska trampa i ca 90 varv i minuten och bara använda växlarna för att växla upp när det går för lätt och växla ner när det går för trögt. Först då börjar man inse tjusningen med så många växlar.

Själv insåg jag att jag inte hade några planer på att använda bil och använder som du säger cykeln till allting, utflykter, köra och handla, pendla till jobbet i princip året om å tänkte att om det är ok för andra att köpa en bil för över 100,000:- och har till samma sak är det ju ingen fara att jag lägger 30,000 på min cykel och lyxar till det rejält. Så det gjorde jag å har inte ångrat det ett öre. För att inte tala om alla bensin och försäkringskostnader jag sparat.
Det var iofs en liggcykel som är grymt mycket bekvämare och snabbare än vanliga cyklar.

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Skrivet av Zalamander:

Själv insåg jag att jag inte hade några planer på att använda bil och använder som du säger cykeln till allting, utflykter, köra och handla, pendla till jobbet i princip året om å tänkte att om det är ok för andra att köpa en bil för över 100,000:- och har till samma sak är det ju ingen fara att jag lägger 30,000 på min cykel och lyxar till det rejält. Så det gjorde jag å har inte ångrat det ett öre. För att inte tala om alla bensin och försäkringskostnader jag sparat.
Det var iofs en liggcykel som är grymt mycket bekvämare och snabbare än vanliga cyklar.

Det där är ju värdens sämsta jämrförning. En cykel och en bil är ju inte direkt samma saker...
En ok cykel = 5k
En Ok bil = 40k
En fin cykel = 10k
En fin bil = 100-200k

Sen får man ju lite mer för pengarna om man köper en bil för 30k en en cykel för 30k

Permalänk
Medlem

Kolla på biltemas sortiment de har prisvärda cyklar under din budget.

Permalänk
Avstängd

Nishikicyklar är bra skit. Annars råder jag dig att gå till en cykelhandlare. Tro det eller ej, men dom kan oftast sin skit.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av LightBlizz:

Sen får man ju lite mer för pengarna om man köper en bil för 30k en en cykel för 30k

Jaha du menar som kostnad för bensin, försäkring, parkering.
Ingen motion, längre tid att ta sig till jobbet i stan, inte lika bekväm stol, och jobbigt att hitta parkering?

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Skrivet av Zalamander:

Jaha du menar som kostnad för bensin, försäkring, parkering.
Ingen motion, längre tid att ta sig till jobbet i stan, inte lika bekväm stol, och jobbigt att hitta parkering?

Det är ju klart det finns för och nackdelar med bada sakerna. Det är ju helt olika saker. om man bor i stan sa vinner ju lätt cykel.