Alternativ till HP Probook 5310m

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Alternativ till HP Probook 5310m

Hejsan!

Det börjar bli dags att byta ut min gamla Zepto 6024W nu känner jag, eftersom batteriet är helt slutkört. Jag har fastnat lite för HP Probook 5310m som Dustin har kampanj på just nu för 6795 kr, men tänkte höra lite med er om ni har några andra alternativ som jag kanske missat.

Här är en lista på vad jag är ute efter:

Storlek: 13" känns lagomt, men 12-14" är väl vad jag letar efter.
Skärm: Helst matt.
Prestanda: Inte så viktigt, den kommer mest användas till surfning och lättare spel som angband.
Batteritid: Minst 4h, gärna mer.
Grafik: Gärna Intel-grafik, då jag kommer att köra Linux på den.
Nätverk: Gärna Intel här också, men det viktiga är givetvis att det fungerar bra i Linux.
DVD-läsare: Behövs inte.
Utseende: Gillar "industriellt" utseende, tänk Thinkpad. Bra byggkvalitet är viktigt.
Pris: Max 7k, ju billigare dessto bättre.

Känner ni till någon annan laptop som uppfyller mina önskemål? Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Feb 2004

Jag tror att du får att en lite högre budget, det finns inte så många allternativ när det gäller mattskärm i den prisklass, hittade en probook 6450b 14" dock med dvd-rw och priset är från 9740kr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bergshamra
Registrerad
Sep 2009
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Andtalath:

Jo, att 5310M fungerar bra till Linux är jag väl medveten om. Det jag ville ha var tips på alternativ till den, ifall det fanns andra datorer med liknande egenskaper. Jag hittade dock inga andra alternativ som var bättre, så jag har redan köpt en 5310m + Corsair Force F60.

Datorn är väldigt tyst och blir inte särskilt varm, och trots det lilla batteriet så räcker det 6 timmar vid vanlig surfning. Hårddisken lät dock en hel del, men jag bytte ändå ut den mot en SSD (vilket förbättrade batteritiden nästan en timme!). Hade lite problem med viloläge först, men det blev bättre efter att jag uppdaterat BIOS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008

Har en 5310M bredvid mig här. Lånar av skolan.

Byggkvaliten är bra, prestandan är helt OK (Men inte för priset.), batteritiden är OK.
Inget jag skulle spendera pengar på, speciellt inte eftersom jag får låna den i de två år det är kvar. Efter det så är den såpass utdaterad att det inte är värt att betala för den.

Byggkvalit´´en är faktiskt riktigt bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av 511:

prestandan är helt OK (Men inte för priset.),

Det är nog inte prestandan som man betalar för i första hand när man köper företagsinriktade datorer.

|| 2700K @ 4.7GHz || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Crucial C300 64GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Newklear:

Det är nog inte prestandan som man betalar för i första hand när man köper företagsinriktade datorer.

Nej, det vet jag ju, självklart.
Och konstruktionen är förbannat stabil, den är hyffsat sval och trevlig att jobba med. (Tangentbordet är sjukt jävla bra!)

Är dock lite tveksamt inställd till HP som tillverkare, och hoppas på att deras företagsdatorer inte håller samma klass som deras vanliga datorer.