Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
FINLAND
Registrerad
Nov 2004

Bygga arbetsplats/station

Jag tänkte bygga en arbetsplats/station hemma.

Tanken är att alla i familjen har sin egen laptop, som de kan koppla till en bra stor skärm/tangetbord.

Paketet skulle kunna vara:
-Bra skärm ex. HP LP2475w 24" eller HP ZR24W (bra om 24" 16:10)
-Bra tangentbord ex. Logitech Illuminated
-Någon bra mus

-Laptop krav 13-14", i5, (DisplayPort samt HDMI)
ex. HP DM4-1050SO eller någon Acer TimeLine

Undomarna i familjen har idag varsin Mac Book Pro 13,3".

Finns det någon bra kopplingsstation/plint, eller måste man koppla alla sladdar varje gång?
Vilka kontakter bör man ha på laptoppen och på skärmen?
Någon som har byggt ngt liknande, erfarenheter?

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Om de har mac så är det bäst om skärmarna har displayport. På vissa datorer finns det dockningsstationer som monteras i botten eller med en sladd i en specialport på sidan.

Jag tycker en dockningsstation är värt att satsa på. Man orkar inte koppla in skärmen varje gång annars. Men personligen tycker jag inte de är värda en tusenlapp, jag ropade in en beg. på tradera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
FINLAND
Registrerad
Nov 2004

Tack för svaret!

Hittade flera universella dockningstationer. De flesta hade dock för låg upplösning för skärmen. Och många saknade stöd för Mac-sidan.

Kensington K33930 verkar ha tillräcklig skärmupplösning och har även stöd för mac, men jag tror att om man kör ex video eller ngt vanligt spel, så får den nog svårt att hänga med. Vet dock inte om denna är för den amerikanska marknaden enbart.

Om man vill köra video/spel, så är det nog USB 3.0 som gäller.

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Jukkis:

Tack för svaret!

Hittade flera universella dockningstationer. De flesta hade dock för låg upplösning för skärmen. Och många saknade stöd för Mac-sidan.

Kensington K33930 verkar ha tillräcklig skärmupplösning och har även stöd för mac, men jag tror att om man kör ex video eller ngt vanligt spel, så får den nog svårt att hänga med. Vet dock inte om denna är för den amerikanska marknaden enbart.

Om man vill köra video/spel, så är det nog USB 3.0 som gäller.

Jag har ingen erfarenhet av usb-anslutna dockor men jag hade nog satsat på en riktig.
Hittade dockning för mac BookEndz Docking Stations
Till de datorerna som ni köper nya tycker jag du ska välja en med riktig dock-port.
Skärmarna är bra men frågan är om de är värda sina pengar kontra arbetsuppgifter och tid ni sitter där.
HP LP2475W Review
HP ZR24W Review
Möss och tangentbord, är trådlöst aktuellt? Är det viktigt med tangentbordet hade jag kört på ett mekaniskt. Som mus tycker jag ni ska välja individuellt. En del vill ha en mindre mus och någon en mycket större.