Ny Laptop i 6000 kronors omfånget

Permalänk
Medlem

Ny Laptop i 6000 kronors omfånget

Jag är på jakt efter en ny laptop och har kollat lite på dessa två:
HP G62-A33EO - Elgiganten
och
MSI CX620-019 laptop - Elgiganten

Dom är ju inte exakt i samma prisklass så jag undrar egentligen vad den stora skillnaden mellan dem är?
datorn kommer primärt att användas till bildredigering samt visst gameande Fokus ligger dock på bildredigeringen, datorn måste orka köra adobe programmen utan att kollapsa vid högre upplösning på bilderna.

har ni något förslag på någon annan dator som jag kanske borde kolla på eller är jag bara ute och cyklar i mitt letande?

Bör jag tänka på något speciellt när det gäller skärmar? är det jag ska undvika på rak arm?

Det blev mycket frågor nu men alla tips och hjälp jag kan få uppskattas då jag känner mig ganska lost för tillfället

Permalänk

Du ska absolut välja MSI CX620-019.
Snabbare och effektivare processor och lite snabbare grafikkort.
Värt prisskillnaden om du ska bildredigera.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

mmm det lutar garanterat åt den. Letade lite till nu och hittade den här acern: Acer Aspire 5741G-5453G32Mn (LX.PTD02.233) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer
ligger i samma prisklass men har en gig mindre i ram men verkat ha ett bättre grafikkort, eller?
Här är jämförelse mellan de båda: Produktjämförelse hos Prisjakt

Jag funderar nästan på acern men jag vet inte om prestandan blir så mycket bättre och hur viktigt är det med e-sata?

Permalänk
Medlem

Finns annars den här på siba Hp pavillion dv6- 3009. Har ett 5650 grafikkort men lite klenare processor. Köpte själv en sådan och den kostade endast 5995:- Grymt bra tycker jag

Här är länken: HP Pavilion DV6-3009

Permalänk
Medlem

den såg iof nice ut, skönt med en tusenpeng mindre. Frågan är om processorn minskade prestanda kommer märkas så mycket

Permalänk
Medlem

Det tror jag väl inte så mycket på men det bättre grafikkortet väger upp för det

Permalänk
Medlem

Jag var i samma läge som dig (ts), men drog iväg till siba förut idag då de verkade ha bäst priser för tillfället.
Kollade först in den ovannämnda HP:n, men den kändes inte bra alls enligt mig. Touch-paden kändes som att den bara skulle hålla några veckor till exempel.

Däremot fanns där en ASUS för samma pris, som jag bestämde mig för istället. Snyggare, skönare touchpad, fullt tangentbord (numpad) och bättre prestanda i övrigt, bortsett från grafikkortet. (rätta mig om jag har fel)
Riktigt nöjd är jag iallafall.
Asus X52DE-EX010V
Processor: AMD Phenom II N830 Triple-Core 2.1GHz
Minne: 4GB DDR3 1066MHz
Hårddisk:500GB S-ATA (5400rpm)
Grafik: ATI Radeon HD5470 512MB DDR3

Inte provat några jättekrävande spel ännu, men Left 4 dead 2 flyter på med max-inställningar utan problem iallafall.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 7 3800X • GeForce RTX 2080 SUPER
• 16GB DDR4 • ASUS ROG Strix B450-F GAMING
🖥️ → LG 34GK950F - 34" Curved 144hz 21:9 QHD
🎧 → Philips Fidelio X2 / 🎤→ Svive Hydra
🖱️ → Glorious Model D / ⌨️ → Ducky One 2 TKL

Permalänk
Medlem

fan vad cool, ska kolla in den. var lite sugen på hp:n då den var nedsatt i pris men jag har inte känt på den. Tror jag bangar den nu dock, en rutten (obekväm kanske är bättre ordval) touchpad är kanske inte något man vill leva med.