Köpråd ny laptop mest bang for the buck

Permalänk
Medlem

Köpråd ny laptop mest bang for the buck

Hejsan! nu va det väldigt längesen man va inne på den här sidan eller överhuvudtaget höll på med datorer så jag är inte insatt något mer i detta. nu är det såhär att min gamla stationära dator har havererat och jag söker en ny bärbar som ersättare.

det jag söker efter är mest bang for the buck, så att datorn ska kunna hålla så länge som möjligt. för nuvarande och kommande spel och applikationer.

priside är väl runt 8-10 tusen.

har hittat tre som jag tycker verkar vara bra

HP DV7-4035
HP DV7-4035 - Mini PC - Bärbara datorer - Datorer - Datorer & Kringutrustning - ONOFF

Acer Aspire 5943G
Acer Aspire 5943G - Inet.se

Acer Aspire 7745G 17,3" HD+ LED
Komplett.se - Acer Aspire 7745G 17,3" HD+ LED

vad tycker ni om dom? ena har ju större skärm och bättre processor men sämre grafik. vilken skulle ni välja? eller finns det något bättre på marknaden?

Mvh Jonas

Permalänk
Keeper of Traditions

Acers laptops har väl ofta väldigt bra hårdvara sett till priset, men dem är kända för att ha ganska dålig kvalite, så jag hade aldrig köpt en Acer. HP ratar jag också då jag både läst mig till och hört att deras support kan vara riktigt usel.

Mellan dem två du har länkat skulle jag dock helt klart valt HP'n, den känns som det säkrare kortet.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

okej! men vad ska man prioritera då? en i7 proccessor gentemot i5 ? funkar nyare spel med att använda alla kärnor så man har nytta av dom? och hur stor skillnad är det mellan HD 5650 och HD 5850 ??? annars verkar ju specsen va rätt så lika med 4gb ram osv

edit: har du något bra alternativ?

Permalänk
Skrivet av d34th:

okej! men vad ska man prioritera då? en i7 proccessor gentemot i5 ? funkar nyare spel med att använda alla kärnor så man har nytta av dom? och hur stor skillnad är det mellan HD 5650 och HD 5850 ??? annars verkar ju specsen va rätt så lika med 4gb ram osv

edit: har du något bra alternativ?

Acer Aspire 5943G har den bästa avvägningen mellan processor och grafikkort enligt mig.
Alternativet är en MSI 660 om budgeten tillåter.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Okej, tack för tipset, har även kollat lite på MSI GX660 och Asus G73JH. funderar på om man väl måste slänga ut 9tusen är det värt och lägga på dom där lapparna? dom verkar ju få ut en hel del mer med grafikkortena.. tänkte om man ska ha datorn ett tag är de kanske lite bra o köpa nå bra eller nöja sig med nå billigt. va tycker ni?

Permalänk

Om du ska spela spel på dator så borde du absolut köpa "Acer Aspire 5943G".
Och skillnaden mellan 5650 och 5850 är enorm. Förmodligen större än mellan i7:an och i5:an

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Acers laptops har väl ofta väldigt bra hårdvara sett till priset, men dem är kända för att ha ganska dålig kvalite, så jag hade aldrig köpt en Acer. HP ratar jag också då jag både läst mig till och hört att deras support kan vara riktigt usel.

Mellan dem två du har länkat skulle jag dock helt klart valt HP'n, den känns som det säkrare kortet.

Jag har en 6920G sen 2 år. Går perfekt!

Permalänk
Medlem

Acer verkar ha förstått all kritik om deras laptopchassin, för att deras senaste modeller är ordentligt byggda!.

Jag satt i din sits för några dagar sen och valde mellan MSI GX660 eller Acer 5943G. Tänk så här, lägger du till 1000kr så får du en MSI med dessa förbättringar:
* En upplösning på 1920x1080 istället för 1366x768.
* En hårdisk som snurrar i 7200rpm istället för 5400rpm.
* Något bättre grafikkort, med GDDR5 istället för GDDR3.

Egentligen är det självklara valet MSI för pengarna, men jag valde Acer'n då jag letade mer efter en stilren och inte allt för tjock laptop, och som samtidigt klarar av krävande spel. Jag tycker personligen att GX660 är för tjock och väldigt ful.

Så jag har sen fredags varit ägare av en Acer 5943G (köpt från inet, fick den inom 24h!) och är väldigt nöjd. Känns väldigt ordentligt byggd och mycket fräsch design. T.ex tangentbordet andas utav kvalité och är väldigt skönt att skriva på.
Testade grafikkortet på ett spel som heter Tom Clancy's Splinter Cell Conviction. Har allt på max förutom kantutjämning som ligger på 2xMSAA (max är 8x). Och ligger runt 25-35 i fps, men det funkar bra. Köpte även till 3 års förlängd garanti + oturförsäkring från acer shop för bara 933:- !

Är det något du undrar om Acern så säg till bara :). Annars youtuba lite på GX660 och 5943G så får du reda på en del.

Lycka till med ditt val

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Avstängd

6600GX är fortfarande inte ful!

Acer laptops är brutalt skittråkiga i dess design har själv ägt en, blev ju depprimerad av att se på den! så trist är den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biffen_OC:

6600GX är fortfarande inte ful!

Acer laptops är brutalt skittråkiga i dess design har själv ägt en, blev ju depprimerad av att se på den! så trist är den.

Och vilken Acer modell var det nu då? Visst är de gamla modellerna tråkiga. Men ta en titt på denna 5943g så ångrar du nog dig

Visa signatur

Aframo

Permalänk

Måste hålla med om att gx660 är betydligt fulare än Acern...