HP DV7-4035 eller Acer Aspire 7745G

Permalänk
Medlem

HP DV7-4035 eller Acer Aspire 7745G

Vilken ska jag välja HP eller Acer?

Jag har efter många om och men kommit fram till dessa 2 datorer:

HP DV7-4035
HP DV7-4035 - Mini PC - Bärbara datorer - Datorer - Datorer & Kringutrustning - ONOFF

eller Acer Aspire 7745G
Komplett.se - Acer Aspire 7745G 17,3" HD+ LED

Jämförelse på prisjakt:
Produktjämförelse hos Prisjakt

Ska man köpa 4kärnig processor eller är det onödig kraft?
Dator kommer mest att användas för filmtittande samt surfning, därav 17".
Har du något bättre förslag så lämna gärna det.

Snälla hjälp mig!

Permalänk

För enbart filmtittande och surfning så behöver du inte särskilt kraftig dator alls. En fyrkärnig processor lär väl göra att saker går lite snabbare, så vart definitionen för "för mycket kraft" går kan man väl inte svara på, men för filmtittande och surfning så behöver du ingen i7 skulle jag säga. Jag sitter på en två år gammal laptop med dual core 1.86 Ghz och intel GMA 950 som "grafik-kort". Jag kan både titta på film (även högupplöst) och surfa utan problem

Även om du skulle använda datorn för spelande så skulle det vara grafik-kortet som agerar flaskhals på båda de där datorerna, så jag skulle nog tro att quad core kan vara lite mycket kraft. Men tänk över vad du vill använda datorn till! Om det bara är filmtittande och surfning, så behövs inte någon vidare kraftig dator alls. Och om det är spel, så skulle jag försöka hitta en med bättre grafik-kort (har sett några med bättre i samma prisklass) som är lite mer balanserad med processorn.

Hoppas jag inte bara gav dig mer beslutsångest!

Visa signatur

Define mini c window | Ryzen 3900X & noctua nh-u12a | Sapphire vega 56 nitro+ | 2x16gb 3200Mhz cl16 Hyperx predator rgb | Samsung 970 evo plus 500gb | Corsair AX 760 | Asrock X570M pro4

Permalänk
Medlem

Tjaba

Håller också på att kolla på liknande datorer, vilken djungel
Jag skulle nog ta HP:n eftersom den har 7200 rpm HD. Jag har fått för mig att det är viktigt för datorns allmäna hastighet t.ex. när man öppnar och kopierar filer m.m. Hatar när det är segt i windows.
Det är säkert onödigt snabbt med sådan processor idag men om två år kanske det kan vara bra med sådan processor.

Som sagt jag är ingen expert men det är så jag tänker.

Permalänk
Medlem

Jag har en DV7-4032 och måste på det stora hela säga att jag är mycket nöjd. Stort plus för tangentbordet, den snabba hårddisken och byggkvalitén samt att den är relativt tyst vid surfande, ordbehandling. Minus är en ganska kass betraktningsvinkel i höjdled och sidled samt touchpaden som det tar ett tag att vänja sig vid.
Sen valet mellan HP och Acer är för mig självklart då jag och många av mina vänner har dålig erfarenhet av Acer. Däremot visar undersökningar att HP har fler problem. Skulle tro att HP har bättre yttre byggkvalité ( chassi, tangentbord, gångjärn ) medan Acer har bättre kvalité på sina komponenter.

Permalänk
Entusiast

MSI GX660-069NE - Inet.se Helt klart bättre än båda dom där 2.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

MSI GX660-069NE - Inet.se Helt klart bättre än båda dom där 2.

Jag skulle då inte köpa en MSI om man INTE ska spela. Bara en sån sak att WASD knapparna är markerade i orange och att den utstrålar "häftig speldator" tycker inte jag hör hemma hos en film och surfdator. GX660 är en speladator och ser ut som en också. Det är min åsikt

EDIT: rättade färgen på tangenterna

Permalänk
Entusiast

Lästen dock inte vad datorn skulle användas till, Men jag tycker Acer Aspire 7741G - Inet.se ser himla bra ut

+ Spara 1000 Kronor

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Lästen dock inte vad datorn skulle användas till, Men jag tycker Acer Aspire 7741G - Inet.se ser himla bra ut

+ Spara 1000 Kronor

Mvh

Jag var och klämde klämde lite på den idag den kändes trevlig!

Permalänk
Medlem

Hur tror ni den funkar att CADa på? Ska köra enklare CAD i Solid Sorks.

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w