11,6" i gränslandet mellan Notebooks och Laptops

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Sep 2010

11,6" i gränslandet mellan Notebooks och Laptops

Hej hej än en gång!

Jag har varit sugen på en 11,6" dator ett bra tag nu och har haft ögonen på HP's Pavilion DM1-2020eo ( HP Pavilion DM1-2020eo - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer ) men det känns som att jag skulle vilja ha lite mer styrka bakom tangentbordet.

Då hittade jag Lenovo's Ideapad 160 ( Lenovo IdeaPad U160 0894-6TG - 1,33GHz DC 4GB 500GB 11,6" - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer ) med en Intel Core i3 processor i och blev lite imponerad, men då hade självklart den här modellen en 5400rpm's Hdd och jag hade hoppats på att få en 7200rpm's Hdd, kanske till och med en SSD men då skjuter priserna lite väl högt.

Jag har kollat runt väldigt mycket på google, prisjakt, pricerunner och till och med enskilda återförsäljares sidor men jag kommer bara fram till en sak; om jag hittar en dator med en processor jag vill ha så har den för lite Ram minne eller så har den en bra Hdd men processorn agerar flaskhals. Detta är väl någon sorts maketingidé som företagen har att som inte kan slänga ut en modell som är bättre på allt för då skulle dom "sämre" inte bli sålda. Vad vet jag?

Om det är någon som har ett bra tips på en dator med dessa specifikationer; kom gärna med förslag.

Skärmstorlek: 11,6".
Processor: Dual Core helt klart, gärna runt prestandan på en i3.
Ram minne: Minst 4gb 1066-1333 clockning.
Hdd: Helst 7200rpm då SSD kan vara lite väl dyra, men 5400rpm känns som under min gräns. Storlek är av mindre betydelse.
Grafik: Det skulle ju vara trevligt att kunna spela lite på datorn om än på de lägsta inställningarna (SC2 osv) men absolut inget krav, speldator har jag hemma. Däremot ska den kunna spela upp HD filmer utan problem då den kommer stå bredvid min TV vid mer än ett tillfälle. Men jag tackar ju inte nej till dedikerat grafikminne.
Batteritid: Jag tror inte man ska ha så höga förväntningar på batteritid hos en dator med sånhär prestanda så det lämnar jag helt öppet.
Övrigt: Jag gillar inte datorer som ska verka ha en design som en sportbil (Läs: Alienware) så gärna nått stilrent, men det borde inte vara något problem då dom flesta datorer ser helt okej ut.

Prisklass kanske är värt att nämna: Jag skulle inte vilja gå över 8000 men det känns mer och mer som att det är precis det jag måste göra. Men för tillfället vill jag bara se en dator med de specifikationer jag vill ha så strunta i priset för tillfället. (Varje försäljares dröm måhända?)

Som en sidonot. Jag har kikat lite på 12" datorer också, speciellt Asus datorer, om någon hittar någonting där som kan vara av intresse så länka gärna. Skillnaden mellan 11,6" och 12" känns ganska obetydlig men anledningen jag skrivit 11,6" är för att det verkar vara en vanligare standard.

Och som avslutning, om någonting intressant kommer inom en snar framtid så kan jag helt klart vänta. Så kommande nyheter är av stort intresse.

Tackar på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Feb 2007

Hej

Jag har en 12" UL20A, su2300 (c2d-arkitektur @ 1.2Ghz med mindre cache), 2gb ram och 5400RPM hdd som jag köpte för 4200kr ny. Tyvärr har inte priserna blivit mycket bättre sen November vad gäller denna typ av datorer. Jag kan dock påpeka att jag håller med - det är verkligen coolt med så här små datorer som ändå har prestanda som duger för oss datorkunniga.

Jag har programmerat, skrivit dokument, surfat och även spelat på den. Det mest krävande spelet jag spelat är R6: raven shield och det funkar, fast flytet är inte perfekt. 720P funkar bra, 1080P har jag inte testat.

Som svar på dina frågor vill jag säga följande:

HDD: min 5400RPM i UL20 får faktiskt vettiga resultat (slår min 7200RPM i desktop, som förvisso kanske har dålig "hälsostatus"). Om du inte har strikt budget så köp till en SSD på 60GB (OCZ onyx 2 ska vara billig och snabb när den kommer).

Batteri: Dom flesta datorer i den här klassen har väldigt bra batteritid då de bygger på CULV eller Athlon neo X2.

CPU: 2 kärnor är ett krav. Min SU2300 klarar webbrowsing, spotify, flera word 2007, programmering och msn samtidigt. De gånger det går för segt så beror det oftast på att jag verkligen har för mycket grejer uppe samtidigt (tex massvis med webbrowsertabbar, flera word, massa msn, laddar hem nåt osv). Kort sagt, av en cpu motsvarande SU7300 elelr bättre så hade jag nästan aldrig oroat mej för prestanda (sålänge du inte försöker göra föööör mkt samtidigt). SU7300 med automatisk överklockning (a la UL30VT) kommer nog nära I3'an i prestanda.

Grafik: För att kunna spela nåt vettigt duger inte Intels grafik, även om den har hårdvaruavkodning av video.

Du har helt rätt i att dina krav verkar höga och ska du ha allt så får du räkna med över 8000kr. Den enda datorn som kan erbjuda dej "ALLT" (+bling bling) är Alienware m11x. Den datorn kan du dessutom konfigurera lite hur du vill.

Jag tycker inte att din rädsla för "bling bling" ska göra att du avstår från Alienware. De datorerna har mycket hög kvalité (både bygg och komponent) och lysande tangentbord går att stänga av.

Mina tips är följande datorer:
FUJITSU LIFEBOOK P3110 PD 1.3 4GB/500 11.6" W7HP RED - Res, arbeta och kommunicera i stil! - Produktinformation (4389kr med studentrabatt). Väldigt mycket dator för pengarna och byggkvaliten ska vara bra enligt recensioner.

U160 du själv länkade till (bra cpu?).
Alienware m11x (bäst).
eller Dell m1101z (hyfsad grafik amd 4225, hyfsad cpu amd dual core)
Information om den bärbara datorn Inspiron M101z | Dell Sverige

Andra du kan kolla på är:
Asus ul20FT
Acer 1830TZ
Kanske rent av Asus 1215N med dual core ATOM och ION2?

PS. såg precis att I3'an i U160 har väldigt låg klockfrekvens. Förmodligen är SU7300 i typ UL30VT (med automatiskt överklockning) bättre än en den där I3.

Förresten så verkar din titel vara lite fel, läs den igen!

edit: Jo just det... Sony's Z-serie är grymt häftig!
Ville ha en sån till jobbet, men föll på garanti/support. Men då får du plötsligt gå upp 10k i budget!

I5-6600@Noctua NH-U12F | 2x280x CROSSFIRE | 2x8GB Corsair Vengeance DDR4 3GHZ | NZXT H440 | CoolerMaster V850 | SSD 120GB+240GB | DELL 2713HM | DELL 2209WA | Coolermaster quickfire | Razer Deathadder 2013.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Sep 2010

Tackar för svar!

Nu har jag kollat igenom dina förslag och jämfört i flera timmar och jag kan bara komma fram till en sak, Alienware är det ända märket som har allt jag kräver. Jag får helt enkelt ta och gilla läget och handla, för det verkar inte vara några andra produkter som är jämförbara med m11x.

Jag vet inte vad mer jag kan tillägga. Om inte någon kommer med nått som kan jämföras med m11x så verkar det bli den.

En fundering dock, kan det vara värt att lägga ut drygt 2000:- för att få i5 520UM (1.06 GHz 3 MB Cache) istället för SU4100 (1,30 GHz, 2 MB Cache, 800 MHz)?

Okej den är bättre men 2000:- kändes som en väldigt stor summa. Å andra sidan vill man inte ha en flaskhals till processor med grafikkortet (1 GB GDDR3 NVIDIA GeForce GT 335M) som sitter i datorn.
Vad tror ni, kommer SU4100 vara för vek eller duger den om man inte ska spela Crysis och Modern Warfare på högsta inställningarna, utan håller sig till lättare spel som SC2 och Wow?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av odn:

Tackar för svar!

Nu har jag kollat igenom dina förslag och jämfört i flera timmar och jag kan bara komma fram till en sak, Alienware är det ända märket som har allt jag kräver. Jag får helt enkelt ta och gilla läget och handla, för det verkar inte vara några andra produkter som är jämförbara med m11x.

Jag vet inte vad mer jag kan tillägga. Om inte någon kommer med nått som kan jämföras med m11x så verkar det bli den.

En fundering dock, kan det vara värt att lägga ut drygt 2000:- för att få i5 520UM (1.06 GHz 3 MB Cache) istället för SU4100 (1,30 GHz, 2 MB Cache, 800 MHz)?

Okej den är bättre men 2000:- kändes som en väldigt stor summa. Å andra sidan vill man inte ha en flaskhals till processor med grafikkortet (1 GB GDDR3 NVIDIA GeForce GT 335M) som sitter i datorn.
Vad tror ni, kommer SU4100 vara för vek eller duger den om man inte ska spela Crysis och Modern Warfare på högsta inställningarna, utan håller sig till lättare spel som SC2 och Wow?

Jag tror SU4100 räcker och skulle nästan vilja påstå att det är tvärtom - dvs att grafikkortet håller tillbaka.

Enligt följande test:
PassMark CPU Benchmarks - Low Mid Range CPU's , är SU4100 något bättre än e2140 (desktop c2d 1.6ghz med halverad cache). Jag hade själv en e2160 (1.8ghz) tidigare, matchad med 9600GT och jag lirade COD4 på höga inställningar med det. Nu är desktopvarianten av 9600GT mycket bättre än vad GT335M är.

GT335 är dock rätt bra för att sitta i en laptop, jag trodde först att det var mycket sämre!
Mobile Graphics Cards - Benchmark List - Notebookcheck.net Tech

I5-6600@Noctua NH-U12F | 2x280x CROSSFIRE | 2x8GB Corsair Vengeance DDR4 3GHZ | NZXT H440 | CoolerMaster V850 | SSD 120GB+240GB | DELL 2713HM | DELL 2209WA | Coolermaster quickfire | Razer Deathadder 2013.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450