Laptop+SSD eller dyrare Laptop?

Permalänk
Medlem

Laptop+SSD eller dyrare Laptop?

Hejsan! Jag har suttit och läst på forumet och skrivit ner viktiga laptop-egenskaper jag är ute efter och funnit följande dator mycket intressant.

Acer Aspire 5741G-5454G50Mn (LX.PTD02.232) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Till denna har jag tänkt köpa en corsair Force 60Gb(kanske 80) SSD samt ett 2,5" Hdd-kabinett till Hddn som sitter i datorn när den kommer.

min fråga är enkel, är det värt att köpa till en SSD att ha OS och program/spel på, eller tjänar jag mer på att lägga 1500 extra på själva datorn. ex. bättre grafik/processor.

kommer jag att bryta mot några garantier om jag byter Hdd direkt?

användningsområden är 1. surfa. 2. spela spel som WC3 SC2 kanske andra också. 3. skriva. 4. filmtittande (sällan)

Jag har en Acer travelmate (gammal) som jag varit ypperligt nöjd med vad gäller kvalité, utseende och bygget tangentbordet kändes bra osv. har tyvärr ingen bra affär vad jag vet i närheten att åka för att kolla på just denna datormodell så det blir en liten chansning.

kom gärna med förslag och gärna lite feedback om känslan av tgb och i övrigt om ni har kännedom om samma dator.

mvh

Visa signatur

F-D Define R3-Svart Intel Core i5 2500K 3,3GHz MSI P67A-C45 REV B3 Corsair 8GB (4x2048MB) 1333MHz@1600 1,5V MSI Radeon HD6950 2GB Hårddisk: OS-Disk, 120GB SSD Intel 510 XtraHDD 500GB Samsung Spinpoint F3 Optiarc AD-7260S DVD±RW Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk Acer TFT 22" P226HQ LED Corsair TX 650W V2 80+ Bronze

Permalänk

Frågan är väl lite vad du vill prioritera. Jag köpte en Aspire 5740G med i3 330M samt HD5650 för jag ville ha en portabel spelmaskin för en resonabel peng. Dock så höll den otroligt sega hårddisken på att driva mig till vansinne, vilket fick mig att köpa till en Intel X-25.

För 8500kr får du en väldigt bra bärbar idag som klarar av allt du skrev utan några problem, men mest troligt så får du taskiga laddnings- och åtkomsttider då de flesta hårddiskar som sitter i bärbara är gjorda att dra så lite ström som möjligt, och som med det mesta annat inom datorvärlden så får man tumma på prestandan för att uppnå detta.

Du kan alltid kolla upp lite bärbara omkring 8500kr klassen och försöka jämföra specifikationer och eventuellt leta upp prestandatester på dessa diskar. Som du mest troligt redan vet så påverkar SSD'n laddnings- och åtkomsttider.

Garantin bör väl finnas att läsa på tillverkarens hemsida.

Om jag vore du så skulle jag köpa en bärbar för 8500kr för att se om hårddiskens prestanda verkligen är så irriterande som JAG upplevde det, för alla tycker vi olika, och vid senare tillfälle köpa till en SSD. Man kan ju inte alltid få allt på en gång, eller hur?

Glömde lägga till att datorn du länkar duger nog gott till det du skrev! Är inte så säker på grafikkortet då det står i samma prestanda som ett 9650GT enligt Notebookcheck. Jag tycker att dom har ok prestandatester som ger en bra riktlinje för hur grafikkort presterar, men alla håller inte med...