Folding@home fyller tio år

Permalänk
Melding Plague

Folding@home fyller tio år

Forskningsprojektet Folding@home vid Stanford University i USA fyller tio år. SweClockers proteinvikare är givetvis med på noterna och laddar inför en höstens innesittarsäsong.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Skall gå med senare idag

Permalänk
Medlem

Får väll gå med igen då Läst ju att den hade låg prioritet så att den inte skall störa spelandet och surfandet

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk

vill ha bättre programvara nu

till både grafik och cpu...

kör på en x6, men den anväder bara ca 1kärna??
och till grafikkortet finns tydligen inte?

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Skrivet av Tyran26:

Får väll gå med igen då Läst ju att den hade låg prioritet så att den inte skall störa spelandet och surfandet

surfandet ok, men spelandet så ligger den ofta och stör... (hmm om inte du spelar harpan eller sims 1 eller liknande;)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Jag har varit avvaktande till detta för jag gillar inte att ha datorn igång när jag inte är hemma. Det vore också intressant att veta hur varmt graffet blir av det men det kan man ju själv testa.

Min dator har ju 850W nätagg och jag vet inte hur mycket ström min dator drar, 0,7Kw i timmen kanske? Om öres priset är säg 60 öre per kilowatt timme så blir det väll per år
0,6 kr * 0,7Kw * 12h * 356 dagar = 1800 kr och det känns rätt lågt räknat.

Vad säger ni?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som undrar om man efter 10 års vikande av proteiner verkligen kommit fram till något vettigt?
Finns det något konkret exempel på att något positivt kommit ur allt detta vikande?

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Skrivet av Balbuto:

Är det bara jag som undrar om man efter 10 års vikande av proteiner verkligen kommit fram till något vettigt?
Finns det något konkret exempel på att något positivt kommit ur allt detta vikande?

vill med veta annars kan jag ju sluta;p

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim_zune:

vill ha bättre programvara nu

till både grafik och cpu...

kör på en x6, men den anväder bara ca 1kärna??
och till grafikkortet finns tydligen inte?

Det finns redan, och har funnits länge, bättre klienter. Till CPU finns SMP-klienten som använder flera kärnor och har bättre prestanda, och till GPU finns det också klienter. Du hittar dem genom att klicka på "High performance windows clients" längst ner på nedladdningssidan.

Guider finns i foldingforumdelen.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Länken till forumet fungerar inte.

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag har varit avvaktande till detta för jag gillar inte att ha datorn igång när jag inte är hemma. Det vore också intressant att veta hur varmt graffet blir av det men det kan man ju själv testa.

Min dator har ju 850W nätagg och jag vet inte hur mycket ström min dator drar, 0,7Kw i timmen kanske? Om öres priset är säg 60 öre per kilowatt timme så blir det väll per år
0,6 kr * 0,7Kw * 12h * 356 dagar = 1800 kr och det känns rätt lågt räknat.

Vad säger ni?

nja att din dator skulle ligga på 700w full load låter lite högt tycker jag om du nu skulle köra klienten både på grafikkort och cpu borde väl snarare ligga runt 300-400w.

Permalänk
Skrivet av Michaelo:

Det finns redan, och har funnits länge, bättre klienter. Till CPU finns SMP-klienten som använder flera kärnor och har bättre prestanda, och till GPU finns det också klienter. Du hittar dem genom att klicka på "High performance windows clients" längst ner på nedladdningssidan.

Guider finns i foldingforumdelen.

jag vet detta, men de verkar inte funka ändå, eftersom cpu ligger på ca 20% load max, och det är inte mycket, sedan hittar jag inget som funkar med amd/ati 5850 kortet då den inte hitter min gpu?

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Tröttnade när det krånglade med multicoreklienten. Blir klienten bättre nån gång börjar jag igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag har varit avvaktande till detta för jag gillar inte att ha datorn igång när jag inte är hemma. Det vore också intressant att veta hur varmt graffet blir av det men det kan man ju själv testa.

Min dator har ju 850W nätagg och jag vet inte hur mycket ström min dator drar, 0,7Kw i timmen kanske? Om öres priset är säg 60 öre per kilowatt timme så blir det väll per år
0,6 kr * 0,7Kw * 12h * 356 dagar = 1800 kr och det känns rätt lågt räknat.

Vad säger ni?

Nu när vi enligt dagens Metro går mot den kallaste vintern i Europa på 1000 år, så är dom där 1800kr pengar som du bara flyttar över från uppvärmningsräkningen till datorns elräkning, så det kommer inte kosta dig något egentligen.
Sen så tvivlar jag på att du nånsin lyckas komma upp till 700W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balbuto:

Är det bara jag som undrar om man efter 10 års vikande av proteiner verkligen kommit fram till något vettigt?
Finns det något konkret exempel på att något positivt kommit ur allt detta vikande?

Nej jag undrar också. Fortfarande efter alla år har jag inte sett någon kunna ge ett vettigt svar på den frågan.

Det enda folk hänvisar till är sidan med papers som jag är rätt säker på att ingen här förstår ett enda dugg av. Man tror att projektet är viktigt eftersom man har hört andra som tror att projektet är viktigt. Men var är resultaten? Om den här forskningen nu var tillräckligt viktig för att gemene man skulle engagera sig, så borde de kunna presentera någon kort sammanfattning av resultaten vid det här laget. Men jag hittar ingenting, som sagt.

Det finns säkert en viss dos av vetenskaplig nytta i Folding@home-projektet men jag tvivlar på att den står alls i proportion till all den tid och energi som folk lägger ner på det världen över. Känns snarare som en 99% poängtävling där man vill komma överst på listorna och flasha med sin poäng/hårdvara.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna börja igen men det vill inte fungera på mitt 5870, så det får väl bli vid ett senare tillfälle då.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Inaktiv

Trevligt med ny artikel.
Hoppas vi kommer upp i åtminstonde 1 miljon PPD och börjar plocka placeringar igen.

Skrev nyligen ihop en kort guide för att få igång version 6.30 SMP-klienten, kan ju vara värd att kolla på: #10384595

Sedan är det ju också värt att nämna att Fermi-korten plockar rätt bra med poäng också, finns instruktioner i Foldingforumdelen för att komma igång.

Permalänk

förstår inte hur ett sånt här program kan tänkas hjälpa boota sjukdommaR? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Nu när vi enligt dagens Metro går mot den kallaste vintern i Europa på 1000 år, så är dom där 1800kr pengar som du bara flyttar över från uppvärmningsräkningen till datorns elräkning, så det kommer inte kosta dig något egentligen.
Sen så tvivlar jag på att du nånsin lyckas komma upp till 700W.

Jag värmer inte upp min lägenhet med el. Den kostnaden är inräknad i min bostadsrättsförenings månatliga avgift.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av prellenboi:

förstår inte hur ett sånt här program kan tänkas hjälpa boota sjukdommaR? :S

I korthet går det ut på att med hjälp av datorn simulera hur olika proteiner beter sig när de viker sig, eller rättare sagt viker sig fel (misfolding). Misfolding av proteiner ligger bakom många otäcka saker som man kan drabbas av.

Till alla er som provade för några år sedan, idag finns det enkla klienter som drar nytta av flerkärniga processorer. Och fermi foldar väldigt duktigt som sagt. Man kan enkelt starta och stoppa klienten om man tycker den stör andra sysslor. Har man problem att komma igång finns det hjälp att få i foldinglagets forumdel. Vill man inte så slipper man, men om man vill men inte kan/orkar så finns vi här för att hjälpa till.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Jag har varit avvaktande till detta för jag gillar inte att ha datorn igång när jag inte är hemma. Det vore också intressant att veta hur varmt graffet blir av det men det kan man ju själv testa.

Min dator har ju 850W nätagg och jag vet inte hur mycket ström min dator drar, 0,7Kw i timmen kanske? Om öres priset är säg 60 öre per kilowatt timme så blir det väll per år
0,6 kr * 0,7Kw * 12h * 356 dagar = 1800 kr och det känns rätt lågt räknat.

Vad säger ni?

Jag säger att du kanske borde försöka bilda dig en någotsånär grundläggande uppfattning (typ högstadiefysik, för den som av oklara skäl inte lär sig det ändå) innan du börjar med uträkningar.

Watt har dimensionen energi per tidsenhet, så drar din dator 700W så drar den 700W om det så är i en sekund eller i ett år. 700 Watt betyder 700 Joule per sekund. Visst kan det rent igenom idiotiska begreppet kilowattimme bli förvirrande för imbecilla, men whatever.

Otrevlig kommentar borttagen.
Permalänk
Avstängd
Skrivet av ajp_anton:

Nu när vi enligt dagens Metro går mot den kallaste vintern i Europa på 1000 år, så är dom där 1800kr pengar som du bara flyttar över från uppvärmningsräkningen till datorns elräkning, så det kommer inte kosta dig något egentligen.
Sen så tvivlar jag på att du nånsin lyckas komma upp till 700W.

Det där var bara en tidningaanka. En falsk nyhet som fick spridning. Och en dator är en olämplig uppvärmare, speciellt om man jämför med värmepumpar. Bra uppvärmning får man genom stora varma ytor snarare än små heta.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Balbuto:

Är det bara jag som undrar om man efter 10 års vikande av proteiner verkligen kommit fram till något vettigt?
Finns det något konkret exempel på att något positivt kommit ur allt detta vikande?

Tja, här är över 70 konkreta exempel: Folding@home - Papers
(...som dessutom omnämndes i swec-nyheten )

Skrivet av eurythmech:

Jag säger att du kanske borde försöka bilda dig en någotsånär grundläggande uppfattning (typ högstadiefysik, för den som av oklara skäl inte lär sig det ändå) innan du börjar med uträkningar.

Watt har dimensionen energi per tidsenhet, så drar din dator 700W så drar den 700W om det så är i en sekund eller i ett år. 700 Watt betyder 700 Joule per sekund. Visst kan det rent igenom idiotiska begreppet kilowattimme bli förvirrande för imbecilla, men whatever.

Vad var det du inte begrep med IceDreads formulering "0,7Kw i timmen"? Visst, han kunde ha skrivit "0,7 kW momentant i timmen, det vill säga kilowattimmar som råkar vara 3 600 wattsekunder eller joule", men dennes formulering är klart godkänd. Uträkningen är riktig också, wattimmar kan skrivas som watt * timme (effekt * tid), alltså kan man tala om "0,7 kW * 12 h" även om jag hellre skulle använda prepositionen "under" snarare än "i" eller "gånger" (och skriva korrekta kW i stället för "Kw").

Dessutom var Watt och Joule personer. Enheterna heter watt och joule. Vad är föresten som är imbecillt och idiotiskt med "kilowattimme"?

Det är mer klädsamt att leka besserwisser om man vet vad man talar om...

IceDread: Din dator drar troligtvis mycket mindre än 700 watt nominellt.

Kommentarer till borttaget inlägg borttagna.
Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Har nu börjat med detta. Men det står inte att jag är med i sweclockers folding lag, utan googles. Skrev in koden i nyheten.

Donator KKay
Team Google (446)

Edit: Verkar som att någon annan hade tagit det nicket
Nu när jag bytt så kommer det inte upp poäng osv, någon som kan hjälpa mig?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

så nu är man igång. har hört man kan få gpu:n o hjälpa till. hur gör jag det?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Kört folding ett bra tag nu. förstår inte varför fler inte gör det. kör folding klienten till CPU och känner inte att datorn blir segare, bara lite varmare. går upp ca 3-4 grader i temp men den ligger endå under 45c med folding igång + lättare spel.

Hört att GPU klienten får grafikkortet att svettas en del. inte testat än men nån som har erfarenhet av att köra både CPU + GPU klienter samtidigt?
Sitter med ett 800D chassi med alla fläktplatser fulla men endå inte maximalt luft flöde då detta chassit e ganska vattenkylnings anpassat :/

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Min dator har ju 850W nätagg och jag vet inte hur mycket ström min dator drar, 0,7Kw i timmen kanske? Om öres priset är säg 60 öre per kilowatt timme så blir det väll per år
0,6 kr * 0,7Kw * 12h * 356 dagar = 1800 kr och det känns rätt lågt räknat.

Vad säger ni?

I denna länk testar de ju en i5a med gtx470, 170 i load och 85 vid slösurf. Så jag tvekar lite på att din skulle dra uppåt 700 watt...

http://www.sweclockers.com/recension/12680-amd-phenom-ii-x4-9...

Permalänk
Medlem

10 år sedan tror jag bestämt datorn körde SETI ett kort tag.
Men nu är det detta istället.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

så nu är man igång. har hört man kan få gpu:n o hjälpa till. hur gör jag det?

det beror helt på vad du har för grafikkkort , här har du en bra tråd angående detta http://www.sweclockers.com/forum/104-sweclockers-foldinglag/7...

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Är det fortfarande så att bara cuda får gratis draghjälp eller har dom fixat till stream?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid